Hjälp! Tips om mat och tårta.
Rostbiff och potatisgratäng eller potatissallad? Isf fräsch potatissallad utan "klet" utan olja, vinäger, färska örter, jordgubbar (ja faktiskt) ruccola, och andra fräscha grönsaker.
Grillbuffé? Lite olika plocksaker som grillats, lammracks, stekar, ribs, tjocka revben, massa olika goa korvar och sånt. Till det, potatissallad som sagt, fräsch sallad (snälla INTE isbergssallad med gurka och tomat, ta typ mache, rosé och frisée med tomater i olika färger och former, gurka, grillad halloiumi, scharlottenlök och så, med en fräsch vinägrett eller olika dressingar vid sidan) och lite olika grilltillbehör såsom hummus, sås på mixad, rostad paprika med chili och kummin, hemgjord aioli (busenkelt) och sånt.
Kanske t.o.m helgrillat? Två av de bästa fester jag varit på (samma personer som hade båda) bjöds det på helgrillat lamm (eller gris, men ta inte spädgris, då blir jag ledsen, även om det går snabbare, men de är så söta). Endast olivolja, salt och peppar och indirekt grillning. Festen inleddes med att männen gick ut i skogen och letade redo på två klykor och en pinne att sticka igenom lammet. Sen band de upp lammet med ståltråd, gjorde en tvärpinne i den pinne som gick genom lammet som handtag för att kunna rotera. Sen drog de ner klykorna i marken och tände elden vid sidan. Sen åkte lammet upp och i flera timmar turades alla om att vrida lammet, som vrids hela tiden, aldrig still! Männen känner sig verkligen som män, de sträcker på sig och är sååå manliga när de får göra sånt, är lite gulligt faktiskt! Vet ej om detta lämpar sig för bröllop egentligen, med har man ett tidigt bröllop kan man bjuda på annat grillat till lunch eller så och så görs detta i ordning medan tipspromenader, kubb, spökboll, spex med mera pågår.
Vi kommer nog ordna sådant på dagen innan bröllopet, för att samla min släkt som kommit långväga ifrån. Som en liten tackfest för att de hjälper oss dekorera och duka i lokalen dagen innan.
De festerna jag var på där de gjorde detta var fantastiskt roliga. Ingen var sysslolös för de hade badminton, krocket, frisbee och massa sådant utsatt så alla kunde roa sig med vad de ville. och alla vuxna blev som barn på nytt kan jag lova. Mycket trevligt, blev många nya och nära bekantskaper. Toastparet på vårt bröllop lärde vi känna på den ena festen faktiskt!