• moonlightgirl

De andra betalar inte sin del

Vi är ett gäng som har haft möhippa för en vän som även hunnit att gifta sig nu. Det var jag och en tjej till som ordnade möhippan och delade på utgifterna, fast det var jag som betalde det mesta. Vi var inte så många tjejer som var med men iallafall. Jag har lagt ut över 900 kr och var och en av ska betala 200 kr (inte exakt det blev 200 nånting). Nu till mitt problem, jag har hört av mig till de inblandade tjejerna men de betalar inte sin del. Vet inte vad jag ska göra, jag tycker inte att det är så kul att få lov att stå för nästan hela kostnaden av möhippan själv när vi skulle vara 5 st som delade på det.
    Har ni något råd till mig hur jag ska prata med dem och vad jag ska säga för att få dem att betala???

Tack på förhand. 

• Svar på tråden De andra betalar inte sin del
  • Linn89

Ge dem ditt kontonummer och skriv med summan de ska betala och skriv kanske något i stil med "Kom att tänka på det där med pengarna för möhippa, här är mitt konto nummer där du kan föra över pengarna till"?

Jag undrar lite också om man som brud betalar något på möhippan eller om vännerna förväntas betala allt.

• majflicka

Vad trist. De kanske bara är sega dock, jag har ngn kompis som inte menar illa men som det alltid tar ngn månad att få pengar ifrån ;) Jag tror som personen ovan att du lite casual påpekar det, dock men tydlig ton så att de får arslet (förlåt) ur vagnen o betalar. Självklart ska de betala. Är det inte nära vänner utan ngn av brudens vänner du sällan träffar kan du ju ligga på utan att skämman :)

Linn89 skrev 2011-06-14 17:56:55 följande:
    Jag undrar lite också om man som brud betalar något på möhippan eller om vännerna förväntas betala allt.
    Jag tycker det är en grundregel att bruden bjuds på allt
  • Fröken Söt

Jättetrist. Är lite i samma sits, möhippan var för två år sedan, och bara hälften som betalat.. Körde också med kontonummer via mail, men tyvärr var det två som inte skrev avsändare så jag vet inte riktigt vilka jag ska "skälla" på, så ett tips är att be dem skriva sitt namn som avsändare.

Jag var faktiskt så fräck att jag skickade iväg ett påminnelsemail nu, inte för att jag förväntar mig några pengar utan för att ge de som inte betalat dåligt samvete. I det här fallet handlar det om ca 500 kr per person, med fyra som inte betalat blir det lite slantar...

• moonlightgirl

Jag har kontaktat dem via facebook då vi komminucerade där innan möhippan. Då skrev jag och sa vilken summa jag ville ha av dem var och en och så skrev jag mitt kontonr.

Jag tycker att bruden ska bjudas på allt. Så gjorde vi iallafall.

• TheD

Bruden/brudgum ska ej betala något! Det är skitdålig stil om om huvudpersonen ska göra det. Likaså om man har en överraskningsfest på en restaurant för någon som fyller år :)

Se till att få pengarna. Usch såna personer gillar jag inte!!!!

• Beautiful Disaster

Jag tycker också bruden ska bjudas på allt! När min svåger gifte sig fick hans stå för hela kalaset!!!
    Hans bror som höll i svensexan hade glömt plånboken :-O
    Hur det gick sedan vet jag inte.. 

Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Mirjami

Hade jag haft hand om en möhippa hade jag meddelat i förväg vilka kostnader som var beräknade och ta in det redan i början, innan kidnappningen skedde utav var och en. Oftast känner ju inte anordnaren alla så att begära i efterhand kan vara svårt. En hippa jag bjöds på fick vi veta vad den beräknade kostnaden var och anordnarna tog in pengarna innan hippan, då det var förskottsbetalning dit vi skulle. Likaså på min m2bs kusins svensexa. Ingen blev sur över detta utan delade på kostnaderna innan utan klagomål. Inga klagomål vi hört iaf!

• Mariamilena80

Bäst är att man tar in pengarna i förväg för att undvika dessa situationer. Men du kan väll skriva hur mycket de ska sätta in och sen ditt bank nummer, och ett visst datum. Får du i all fall inte in pengarna så skulle jag i sista hand lägga in ett litet hot om att bruden annars får reda på att det är du som betalat och du inte fått nå pengar av de andra.

• moonlightgirl

Vi hade meddelat dem innan hur mycket var och en skulle betala. Sedan var det tre st som lämnade oss i sticket och struntade i att dyka upp på möhippan. Vi pratade med de andra om det och de sa att vi skulle räkna ut hur mycket den nya kostnaden på oss alla skulle bli för det var klart att vi skulle hjälpas åt sa de. Men vi fick inte summan vi hade sagt från början heller.  =(

Jag ska kontakta dem igen och be om pengarna så får vi se vad de säger, inge kul när de inte ens svarar på mina meddelanden heller. Har de dåligt med pengar just nu kan de iallafall skriva det och fråga om det är ok att jag får pengarna i månadsskiftet, bättre än att inte ens svara alls.

Svar på tråden De andra betalar inte sin del