• Emblas Mamma

Kass väder.. =( Ska jag hyra ett paraply ändå?

Jahapp. Man vet ju aldrig, men det ser ut att regna hela dagen på Lördag! =(
    Är riktigt ledsen eftersom vi ska ta utomhusfoton och inte har en chans att ta inomhus. Vi ska ju även åka häst&vagn och vill ju gärna inte ha taket uppfällt..
    Men det blir ju som det blir tyvärr!

Frågan är om man ändå ska hyra paraply utifall att?
    Kan vara skönt att ha? Vad tror ni?

• Svar på tråden Kass väder.. =( Ska jag hyra ett paraply ändå?
  • wiii

Funderar också på om paraply ska införskaffas.. vi ska egentligen ha vigseln ute med, men kan flytta det inomhus också, men det är ju inte förstahandsvalet..

• Emblas Mamma

hmm. jag tänker mest på att jag har en maffig klänning + slöja + tiara.
    Kan ju bli mycket om jag har paraply också kanske..?

MEn jag bad min morbro åka och hyra ett i morgon när han ändå ska köra till butiken..

Hoppas att det inte regnar alls eller bara duggar lite.. Håller tummarna!

• wiii

Vi tar nog ett vanligt paraply isf tror jag, vad tänkte du dig?

• venezuela06

Pappa har tydligen köpt ett jäääätteparaply på någon bröllopsajt...hoppas på lätt dugg om det nu måste regna!

• Emblas Mamma
    wiii skrev 2011-06-15 20:44:54 följande:
    Vi tar nog ett vanligt paraply isf tror jag, vad tänkte du dig?
    Ett vitt paraply som finns i brudbutiken,
    men det är inte massa ryschpysch på utan ganska enkelt :) Så det kanske går an! Hoppas bara att inte alla är uthyrda!
    Du då?
    venezuela06 skrev 2011-06-15 21:08:17 följande:
    Pappa har tydligen köpt ett jäääätteparaply på någon bröllopsajt...hoppas på lätt dugg om det nu måste regna!
    åh ! det skulle man haft när man åkte häst&vagn!
    Vill ju helst ha öppet :)
  • wiii

Vet faktiskt inte, vilken jag väl borde göra eftersom att vi gifter oss på lördag :P Men om vi behöver paraply så är det nog inget som syns av gäster eller på foto ändå så käns inte så noga. Regnar det så gifter vi oss inomhus, och fotona, jaa, kanske att man kan passa på mellan regnskurarna eller så, eller om man kan ta skydd under några träd, annars får väl det bli inne också.

• Dejli

Det kan nog bli jättehäftiga bilder även om det regnar! Kanske ännu häftigare än i sol (som f ö är skitsvårt att få bra bilder i pga det starka ljuset och de höga kontrasterna mellan klänning och kostym/vad-mannen-nu-har-på-sig)? Ring och prata med fotografen om hur ni gör... kanske kan ni spänna upp en presenning att stå under, eller ett partytält (som såklart inte syns i bild)... Om det är en duktig fotograf så kan han/hon säkert göra häftiga saker med ljussättningen ska du se.

• Emblas Mamma

Vi har kommit på att vi kan vara på svärmors veranda som är ganska stor, den vätter mot trädgården och sjön,
    sedan tänker vi också vara i en väldigt tät skogsdunge, där det är jättevackert!
    Där kommer det inte regna in :)

Vi får sitta och vakta på regnet och när det bara duggar lite så springer vi till sjön och ekarna och tar så många kort vi kan :)

Vi har tyvärr ingen proffessionell fotograf utan amatör - men hon är jätteduktig så vi får se!
    Kanske går att spänna upp presenning.. bra idé!

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-06-15 22:12:20 följande:
    ta och vakta på regnet och när det bara duggar lite så springer vi till sjön och ekarna och tar så många kort vi kan :)

Vi har tyvärr ingen proffessionell fotograf utan amatör - men hon är jätteduktig så vi får se!
    Kanske går att spänna upp presenning.. bra idé!
    Som sagt så brukar ljuset vara mycket lättare att fota i när det inte är solsken (inte så vassa kontraster), så ni kanske t o m får bättre bilder än vid sol om det är en amatörfotograf. Se till att hon har en bra blixt bara om det är mörkt, som inte riktas direkt mot motivet, utan lite snett ifrån och gärna låta det studsa mot er via en ljus yta (t ex ett vitt lakan) så det blir mjukt... men det där har hon säkert koll på om hon är duktig.

Något man kan tänka på är att om det regnar mellan fotografen och motivet (er), dvs om man inte står under (samma) tak är att blixten gärna gör att regnet syns väldigt tydligt på bilden vilket kanske inte är så snyggt i ansiktet. Om de tinte är så mkt så går det oftast att ta bort sedan dock... ibland kan det t o m vara en snygg effekt, som här: www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1450199.htm

Kan nog bli jätteroliga bilder om ni har varsitt paraply att posera med också. Kanske i roliga färger för att ta upp färg på slips, skor eller något annat, eller vita för att inte ändra er ansiktsfärg för mkt. Man kan fota under broar, under takutsprång etc.

Hittade lite inspiration här: www.fotosidan.se/forum/showthread.php och här www.brollopsfotografer.com/2011/01/04/juliana-wiklundmorethanwords-se-regniga-brollop-vad-gor-man/
  • Emblas Mamma
    Dejli skrev 2011-06-15 22:29:17 följande:
    Som sagt så brukar ljuset vara mycket lättare att fota i när det inte är solsken (inte så vassa kontraster), så ni kanske t o m får bättre bilder än vid sol om det är en amatörfotograf. Se till att hon har en bra blixt bara om det är mörkt, som inte riktas direkt mot motivet, utan lite snett ifrån och gärna låta det studsa mot er via en ljus yta (t ex ett vitt lakan) så det blir mjukt... men det där har hon säkert koll på om hon är duktig.

Något man kan tänka på är att om det regnar mellan fotografen och motivet (er), dvs om man inte står under (samma) tak är att blixten gärna gör att regnet syns väldigt tydligt på bilden vilket kanske inte är så snyggt i ansiktet. Om de tinte är så mkt så går det oftast att ta bort sedan dock... ibland kan det t o m vara en snygg effekt, som här: www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1450199....

Kan nog bli jätteroliga bilder om ni har varsitt paraply att posera med också. Kanske i roliga färger för att ta upp färg på slips, skor eller något annat, eller vita för att inte ändra er ansiktsfärg för mkt. Man kan fota under broar, under takutsprång etc.

Hittade lite inspiration här: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=79582 och här www.brollopsfotografer.com/2011/01/04/juliana...
    åååh supertack för alla bra tips!
    Detta ska jag skriva ner i min anteckningsbok! Vi får prata ihop oss med fotografen om detta :)
  • flaskpost

Clas ohlson säljer genomskinliga paraplyer för 19kr just nu....

• Moster Stina

Våran bröllopsdag blev solig, men jag har sen länge bespetsat mig på att inte våga hoppas på, eller planera efter bra väder. Så jag köpte oss ett vitt enkelt bröllopsparaply ändå- Oavsett om det skulle bli bra väder eller ej. Onödigt...ja kanske men man kan få till väldigt gulliga bilder med paraplyt, och det passade vi på att använda en del vid fotograferingen. Bl a jättefina bilder när vi vandrar iväg tillsammans under paraplyet.

Ångrar inte en sekund det "onödiga" köpet! Hade kanske tänkt sälja paraplyet vidare efteråt, men jag tycker så mycket om det att jag nog ändå kommer vilja behålla det. Framtida barn kanske leker med det en vacker dag, men det gör inget!

Skaffa paraply! Ett STORT!

• Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-06-26 13:41:29 följande:

Våran bröllopsdag blev solig, men jag har sen länge bespetsat mig på att inte våga hoppas på, eller planera efter bra väder. Så jag köpte oss ett vitt enkelt bröllopsparaply ändå- Oavsett om det skulle bli bra väder eller ej. Onödigt...ja kanske men man kan få till väldigt gulliga bilder med paraplyt, och det passade vi på att använda en del vid fotograferingen. Bl a jättefina bilder när vi vandrar iväg tillsammans under paraplyet.

Ångrar inte en sekund det "onödiga" köpet! Hade kanske tänkt sälja paraplyet vidare efteråt, men jag tycker så mycket om det att jag nog ändå kommer vilja behålla det. Framtida barn kanske leker med det en vacker dag, men det gör inget!

Skaffa paraply! Ett STORT!

samma här!
    Vi fick fantastiskt väder (ej soligt) men helt fantastiskt!
    Vi ångrar dock inte paraplyköpet, det var otroligt fint på många bilder =)
Svar på tråden Kass väder.. =( Ska jag hyra ett paraply ändå?