• Pinkgrape

Inspiration för fotograferingen?

Hur har ni gjort när vi valt hur ni vill fotas?
    Har ni haft egna idéer, har fotografen kommit med idéer?
    Har ni letat fram bilder osv?

Jag hittade de här sidorna

www.cheslerphoto.com/weddinggallery.htm
    www.cheslerphoto.com/trashthedressgallery.htm

Där är det flera foton som jag verkligen gillar.
    Någon som har tips på mer inspiration?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Inspiration för fotograferingen?
  • Vi2alltid

som jag skrev i en annan tråd så tycker jag att en proffsig fotograf kan känna in brudparet och försöka plocka fram just deras drag i en bild. Sen har naturligtvis alla fotografer en egen stil, men får du inte fram personligheter i ett porträtt så kanske man inte ska fota i det syftet, utan endast som konstnär..

Därmed inte sagt att brudparet inte kan ha egna önskemål, men om jag var fotograf skulle jag aldrig BE dem leta inspiration hos andra fotografer!! Däremot kunde jag kanske be dem tala om ifall det är något speciellt de önskar: och då mest om det är något särskilt motiv de är ute efter tex.

• Soderek

Vi har bokat en fotograf som vi har varit och fotograferats hos innan med barnen. Han är superbra och kan både ta kort där man står rätt upp och ner eller hitta på annorlunda ideér om man vill ha det. Men jag tycker det är bra att leta runt lite och se vad det är för något som man själv är ute efter så att man kan komma med ideér sen. Då blir man oftast som mest nöjd. Det hade jag gjort under de tidigare fotograferingarna. Jag hade kikat på andras kort, men jag hade inte med mig korten utan beskrev bara på ett ungefär för fotografen och så utgick vi från det men gjorde något eget av det. Blev verkligen hur nöjd som helst med korten! Har varit hos andra fotografer och gett dom fria händer och sen varit missnöjd efteråt. Eller vid ett tillfälle så sa jag att jag inte ville ha på ett visst sätt och sedan propsade fotografen på att det blir snyggast så. Var så sjuuuuukt missnöjd över dom korten så dom har jag gömt undan. Inte vad man vill när det handlar om ens bröllop.

• ClaraH

Jag ska väl kommentera de kommentarer jag fick kanske. Vi ska t.ex. ange vilka vi vill ha med på bild (bara oss eller om delar av familjen ska vara med också, det tycker jag att det är självklart att vi ska välja. Också om det ska vara uppställda bilder eller spontana bilder på gästerna. Sen tycker jag också att man ska få bestämma stämningen i en porträttfotografering. Vi vill t.ex. inte ha så roliga kort, t.ex. att man hoppar osv. För oss känns det bra att kunna ange stil och bakgrund och miljö. Vi vill t.ex. gärna ha en tegelvägg som miljö eller parkmiljö. Naturligtvis tittade vi på hennes hemsida innan vi kontaktade henne och gillade hennes foton annars hade vi ju inte kontaktat henne.

• Aniara4
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-18 12:03:04 följande:

Fint brudpar, men kompositionen tyckte jag inte var nåt vidare. Brudgummen försvinner nästan in i tallen bakom.
  • bruden i skogen
    Vi2alltid skrev 2011-06-17 22:04:50 följande:

som jag skrev i en annan tråd så tycker jag att en proffsig fotograf kan känna in brudparet och försöka plocka fram just deras drag i en bild. Sen har naturligtvis alla fotografer en egen stil, men får du inte fram personligheter i ett porträtt så kanske man inte ska fota i det syftet, utan endast som konstnär..

Därmed inte sagt att brudparet inte kan ha egna önskemål, men om jag var fotograf skulle jag aldrig BE dem leta inspiration hos andra fotografer!! Däremot kunde jag kanske be dem tala om ifall det är något speciellt de önskar: och då mest om det är något särskilt motiv de är ute efter tex.

klockren
  • prinsessanogrodan
    Aniara4 skrev 2011-06-18 13:29:07 följande:
    Fint brudpar, men kompositionen tyckte jag inte var nåt vidare. Brudgummen försvinner nästan in i tallen bakom.
    Kanske bilden var tänkt som inspiration till oilka miljöer.....inte så mycket att den skulle analyseras in i minsta detalj?
  • Pinkgrape

Okej, nu styr vi upp denna tråden igen!!!!!!!

Tanken var att detta skulle bli en inspirationstråd med tex bilder från egna bröllop eller andra.
    Även med tips på vad som kan vara bra att tänka på inför en bröllopsfotografering och jag var dessutom nyfiken på hur ni andra resonerat kring era bilder.

Vi har inte råd med en professionell fotograf, så vi kommer be en bekant som är väldigt duktig, men som inte fotat något bröllop förut. Vi vill inte ha klassiska "stå rätt upp och ner och le i bonstan"-bilder som är det absolut överlägset vanligaste här där vi bor, utan vi vill ha lite andra bilder. Bilder där det händer saker och i lite andra miljöer. Det var därför jag startade denna tråden, för att jag ville ha inspiration, som vi sedan kan diskutera igenom med varandra, jag och min blivande, och sedan även med vår fotograf.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • prinsessanogrodan

Hoppas du fått lite inspiration av mina bilder.....det är bara pussbilder jag lagt ut inser jag nu

• Aniara4
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-19 11:17:15 följande:
    Kanske bilden var tänkt som inspiration till oilka miljöer.....inte så mycket att den skulle analyseras in i minsta detalj?
    Javisst, och ett bra inspirationstips är att tänka på bakgrunden. Det är iofs svårt som brudpar att göra, eftersom man inte ser vad fotografen ser.

De andra bilderna var jättefina, särskilt den vid vattnet och den sista med grenarna. Det var ett bra tips med grenarna framför, det behövs ju inte många för att det ska se ut som om man är mitt inne i den djupaste skog!

Att placera brudparet i skuggan kan vara bra och göra att det blir mindre hårda skuggor, men man får tänka på att bakgrunden inte bör vara för ljus och solupplyst, då blir antingen brudparet mörka i ansiktet eller bakgrunden "utbränd".
Svar på tråden Inspiration för fotograferingen?