• Augustsson och Karsberg

Ingångsmusik i kyrkan - ok med cd?

Hej!

Vi har bestämt oss för en super fin ingångslåt till bröllopet, men den är lite för avancerad för att köra live. Är det ok med att spela den på musikanläggning istället, eller är det helt fel?! =)

Ha det!

• Svar på tråden Ingångsmusik i kyrkan - ok med cd?
  • Cantaton

Förlåt; det stod ju i rubriken (men inte i texten)....

Så här: Vissa kyrkor godkänner CD-musik som inmarsch och vissa gör det inte. Det råder rätt delade meningar mellan både församlingar och individer inom församlingarna.

Personligen har jag upplevt det rätt mjäkigt/"fattigt" med CD-musik vid inmarsch i kyrkan. Den fyller inte alls upp kyrkorummet och gör det så där mäktigt som jag föreställer mig att det är när brudparet går fram till altaret. Men det är givetvis en smaksak. Utifrån egna erfarenheter skulle jag dock avråda CD-musik vid inmarschen.

• bruden

Med rätt ljudanläggning så funkar det. Men då vill det till att någon är riktigt bra på att få till ljudet också.

Precis, i kyrka. :) 

Tack för dina kommentarer. Förstår hur du tänker runt att det kan bli mjäkigt, men tror det kan ha å göra med hur kraftig anläggning man kör med.

Låten vi tänker oss hade ju iofs varit sjukt mäktig live, men då behöver vi en hel orkester, och det tror jag inte vi kan fixa tyvärr.  

bruden skrev 2011-06-17 21:53:48 följande:
    Med rätt ljudanläggning så funkar det. Men då vill det till att någon är riktigt bra på att få till ljudet också.
    Exakt - hoppas på det! :) 
  • Cantaton

Ja, jag ska tillägga att jag bara varit på vigslar där ingångsmusiken från CD då spelats i kyrkans eget högtalarsystem som är uppmonterat. De systemen är ju oftast anpassade till tal och solosång.

• LJMV

får man fråga vad det är för låt?

Svar på tråden Ingångsmusik i kyrkan - ok med cd?