• KhiraLii

Måste bara visa denna bild från vår fotograf

Lågupplösta bilder i fotografisammanhang skulle jag anta betydde vanliga jpeg-bilder men inte själva råfilerna (.raw). Om fotografen drar ned storleken för mycket på jpeg-bilderna skulle jag dra öronen åt mig. Vad vill de dölja?

• KhiraLii
    Dejli skrev 2011-06-23 15:27:56 följande:
    Man brukar få bilder som är lagom stora att visa på web men inte tillräckligt stora för att trycka - det har oftast inget med raw att göra i de fotografkretsar jag känner till, och det är inget konstigt alls att man inte ger ut högupplösta bilder. Det är ingen självklarhet att du som kund får bilderna att fritt förfoga dem. Ofta behåller fotografen all copyright till bilderna och du får köpa papperskopiorna av fotografen.

Nu när allt är digitalt så förväntar sig alla att man har fri tillgång till allting att massproducera bilder som man vill, men om det inte framgår att du äger rättigheterna till bilderna så kanske du inte ens får visa dem på din hemsida utan tillstånd. Förr när man fotograferade analogt kan jag garantera dig att ingen fotograf av klass gav dig som kund sina negativ att göra kopior som du ville. Du fick småbilder att välja ifrån, och sedan fick du papperskopior i större format på de bilder du ville köpa.
    Fast det är ju ändå skillnad på att lämna ifrån sig originalen och en kopia på originalen. För mig personligen så skulle jag inte ha någon nytta alls av lågupplösta bilder eller papperskopior och jag misstänker att den typen av kundkrets är snabbt växande. Det dröjer nog inte länge innan vissa fotografer kommer kunna profilera sig på att sälja "allt".

Tack och lov för min del så har sambon tillräckligt många fotokontakter för att jag själv skall kunna leka med råfilerna efteråt.
Svar på tråden Måste bara visa denna bild från vår fotograf