• LoJ

Kan guld av samma karat ha olika färg?

Jag har olika guldsmycken och det slog mig häromdagen att de har olika färg trots att de är av 18 karat guld. Har det med något annat som man blandar guldet med? Själv gillar jag när guldet inte är FÖR gult utan jag tycker om en mer "svag" färg.

• Svar på tråden Kan guld av samma karat ha olika färg?
  • Joanna86a

Tror det. Fick ett par örhängen i 18 ct i rött, vitt och gult guld i femårspresent av killen här om dagen.

• LoJ

Åh grattis på femårsdagen och till örhängena . Vill bara förtydliga att jag menar att det måste vara något ämne man blandar med själva guldet (18 karat är ju inte helt rent guld) inte blandning av olika guldsorter ihop eller bredvid varandra.

• Joanna86a

Tackar :) '
    Oj ja snurrade ihop det lite då. Men då har jag ingen aning.

• saxomanix

visst...18k betyder att du har 75% guld och resten är nåt annat...tar du silver så blir det lite ljusare, tar du koppar så blir guldet mer rödaktigt

• Titanringar

Smycken som är tillverkade i Sverige har oftast den "svenska" färgen som egentligen heter rosé i utlandet och är inte så vanlig där (legerat med mer koppar än silver). Istället har man i utlandet ett gulare guld (legerat med mer silver än koppar) eller ett rödare guld (legerat med nästan bara koppar).
    Om man legerar med palladium och/eller platina får man vit färg. Förr i tiden legerade man med nickel för att få vit färg.

Sedan finns det många extrema varianter, legerat med aluminium (kraftigt rosa), med bara silver (aningen grönt),  med bara kobolt (svart färg). Det finns t.o.m. lila och blått guld men det ser man sällan.

• Agape

Japp min förlovningsring och vigselring skiljer sig en aning åt i nyanserna (tror dock det är mest jag som ser det då jag verkligen studerar dem noga) detta av orsakerna som 071101 2 nämner. Vi köpte förlovningsringarna utomlands och upptäckte sedan att det var svårt att hitta något matchande här i sverige men tillslut så hittade jag något passande.

• LoJ

Tack då vet jag lite mer. Tycker ändå det är konstigt att mina smycken skiljer sig åt för de är alla köpta i Sverige. Är det vanligt att guldsmederna blandar sitt guld själva eller köper dom in guldet "blandat och klart"? Vill ju ha ringarna i inte så gult guld utan lite mattare/svagare och då kanske dom inte har det... Hur är det med 14 karat då, det måste ju betyda att guldet blandas ut ändå mer och därmed kan göras ljusare? Eller kommer ringarna se fejk ut då?

• Agape
    LoJ skrev 2011-06-24 11:31:28 följande:
    Tack då vet jag lite mer. Tycker ändå det är konstigt att mina smycken skiljer sig åt för de är alla köpta i Sverige. Är det vanligt att guldsmederna blandar sitt guld själva eller köper dom in guldet "blandat och klart"? Vill ju ha ringarna i inte så gult guld utan lite mattare/svagare och då kanske dom inte har det... Hur är det med 14 karat då, det måste ju betyda att guldet blandas ut ändå mer och därmed kan göras ljusare? Eller kommer ringarna se fejk ut då?
    Beror som sagt på hur övriga blandningen ser ut och det kan nog skilja sig om du tex går till en kedja eller en guldsmed som gör egna ringar. Vi har ringar i 14K då det är vanligt utomlands då de är hårdare i materialet än 18K. Du kan kika på bild på min förlovningsring tillsammans med blivande vigselringen (som dock ej är förminskad till rätt strl på fotot) och bedömma själv om det ser fejk ut
  • cityalven

guldet kan skilja sig lite beroende på vem/vilket företag guldsmederna köper in från.

alla färger går att få i alla former av karat. För gult guld tycker jag ser ut lite som leksaksguld, samtidigt får man tänka att de som inte är vana vid vårt mer röda guld tycker ju att vårt ser konstigt ut också.

• LoJ

ViLka vackra ringar, helt fantastiska!!! Såg absolut inte fejk ut

• LoJ

Agape, jag menar dina ringar! Kunde inte "citera" ditt inlägg

Svar på tråden Kan guld av samma karat ha olika färg?