• Vickan82

Lätta och fina kak recept tack :)

Ska ha ett litet bröllop nu på lördag. Jag har då tänkt att baka lite olika småkakor. Gärna små hjärtan eller liknande. Har ni recept eller tips så är jag tacksam :)

• Svar på tråden Lätta och fina kak recept tack :)
  • queenelin

Gör en mördeg, finns recept i varenda kokbok/på nätet. Av den kan du sedan göra olika sorter. T.ex.:

Rulla till en rulle som du rullar i strösocker som du färgat lite rosa. Skär i skivor och grädda.

blanda in halva degen med röd karamellfärg och gör två smala korvar. Gör två smala korvar av den ofärgade biten. Lägg ihop och rulla till en stor rulle och skär skivor. Då får du klassiska schackrutor men i rosa och vitt istället för brunt och vitt (lite mer bröllopit, tänkte jag, men brunt och vitt går ju också finfint).

Rulla till små bollar,platta ut litegrann,  tryck en liten grop i mitten och fyll med en mumsig sylt.

Med en mördeg som bas kan du göra hur mycket kakor som helst, kolla vad du har i dina skåp, hacka i lite nötter eller mandel. Strö på något fint strössel. Glasera med lite marmelad

Kom bara ihåg att desto fler sorter du har, desto fler kakor går det åt, man tenderar ju att ta minst en av varje sort...

Lycka till!

• Rosi

Det finns en sida som har hur mycket som helst.. www.baka.se
    det är folk som har satt in sina egna recept!
    Lycka till!! =) Skrattande

• Kattpoet

Det finns  mördegskakor med ägg i som går att kavla ut och det finns utan som  bör skäras ut. Om du ska göra 7 sorters kakor eller mer till bröölopet, gör kakorna stora som fem kronor max, för då orkar folk äta av all och man behöver inte mer.    7 sorters kakor i Amerikansk cookie storlek är för mycket. Sedan är bra om man gör kakorna i olika former, de äldre kan då  se att de fått olika och om något är blind så kan de känna det och det ser snyggt ut om man har  stjärnor, cirklar, katter och hjärtan, det ser ut som man har lagt lite arbete bakom dem.

Kolakakor 30 st

100 gram smör
    1dl socker
    1½ msk ljus sirap
    2½ vetemjöl
    1 tsk bak pulver.

Sätt ugnen på 175 grader.
    Använd händerna, i en bunke  blanda samman allt sammans  snabbt,  värmen från dina händer gör smöret mjukt nog men arbetar du för mycket kan det  smälta och då håller inte kakorna.

Rulla 30 stycken bollar,  sedan lägger du dem på en plåt med bakplåts papper,   tryck dem lätt med en gaffel och baka i  10- 12 min.
    Jag använder en hjärtformad sked istället för gaffel när jag gör mina kakor.

Makalösa 60 kakor

2dl korinter  ( små russin)
    200 gram smör
    1½ dl socker
    3½ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Sätt på ugnen på 175.
    Blanda smör och socker till poröst. I en annan bunke blanda ihop mjöl, bakpulver och korinter.   Ha detta i smörbunken och  blanda snabbt i hop till en deg.  Rulla 60  bollar av degen. På en plåt med bakplåts papper, lägger du ut 20 stycken bollar inte allt för nära och plattar ut dem tunt , lättas med mjöliga fingarar.  Baka i 5- 8 min.

Skotska Tekakor  40- 60 kakor
    150 gram smör
    150 gram socker
    1 ägg
    1 tsk  vanilj socker ( använd äkta vanilj socker  och inte vanilla)
    350 gram vete mjöl
    1 tsk bakpulver.

Med en el visp , blandar man socker och smör fluffigt, sedan i med ägg och vanilj.  Nu får du ta till händerna och   blanda vetemjölet med bakpulver  och sedan häll detta i smöret, arbeta in det tills du har en mjuk deg.
    Platta ut till en fyrkant och vira in med plast.  Låt vila   en timme.    Ta ut degen och  kavla den tunn på ett mjölat  bakbord, ta ditt kak mått och ta ut kakorna och lägg på en plåt med bakplåtspapper.  Knåda ihop degen och gör nya kakor-.  Baka i  175 grader i 15 min. 

Så här kan du göra hjärtan.

Jag har massor mer recept, som är väldigt enkla att göra, men jag måste med bussen så du får dem senare i kväll- 

• Kattpoet

Jag menar idag! Jag tillbaka om 4 timmar.

• Always And Forever87

Chocolate chip cookies www.recept.nu/1.121404/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/chocolate_chip_cookies

eller kokostoppar, otroligt lätta att göra:

2 st ägg 2 dl strösocker 200 g kokosflingor Sätt ugnen på 200 grader (varmluft 175 grader). Rör samman alla ingredienser i en stor bunke. Låt kokosflingorna svälla några minuter. Spritsa eller klicka ut toppar med teskedar på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 12 min tills dina kokostoppar fått fin färg. Doppa botten/toppen i choklad, eller ringa choklad över så blir de lite extra fina.

• Kattpoet

Choklad löv  ( jag  gör  löv till nyåret, stjärnor till jul och till mitt bröllop blev de  hjärtan)

Det här behövs till 50 st:
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 1/4 dl socker
    1 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    100 g smör eller margarin
    1/2 ägg
    Garnera med:
    1/2 ägg
    hackad mandel
    pärlsocker
    Ugn: 200°
    Gör så här
    1. Blanda mjöl, socker, kakao och vaniljsocker. Finfördela smöret i blandningen och tillsätt ägg och arbeta ihop till en deg. Låt vila kallt i 1 timme.
    2. Kavla ut degen 2–3 mm tjock och ta ut eklöv med kakmått. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
    3. Pensla kakorna med uppvispat ägg och strö på mandel och pärlsocker. Grädda i 6 minuter.

Snabbhavre kakor, 45 st

3½ dl  havregryn
    1½ dl socker
    150 gram smör

Sätt på ugnen på 175 grader Ställ ut  45 småbrödsformar ( en mindre muffins form) på en plåt.  Blanda socker och havre gryn i en bunke.  Smältt smöret och  häll det hett över havre grynen, rör.
    Klicka ut i formarna och grädda i 10 min.

Bruna bröd  60 st  ( en av mina favoriter)

200 gram margarin
    2dl socker
    5½ dl vetemjöl
    1 tsk hjorthorns salt
    1 tsk kanel
    ½ tsk malen/ stött kardemumma 
     1 dl hackad mandel
    1 ägg

pärlsocker

Rör socker och  socker proöst. Blanda mjöl, kanel, kardemumma, hjorthornsalt och mandel i en separat bunke.  Till sättt detta  och ägg i smöret och blanda samman allt till en deg.  Rulla  60 små bollar och rulla sedan dessa i pärlsocker.    Lägg bollarna på en plåt  med bakplåts papper och baka i  200C i  10-12 min.

Gammeldagsa Macaroons  ( blir inte som dagens macaroons men det väldigt  goda)

8 hg mandelmassa
    3 äggvitor
    1 dl florsocker
    ( 50 st coktailbär)

Sätt ugnen till 175.
    Riv mandelmassan, en man mandel kvarn funkar finfint för detta.   Vispa äggvitorna  till mjuka toppar och blanda ner mandelmassan och  florsocker.   Spritsa ut   50 st kakor på två bakplåts papper.   baka dem i 15 min. Det kommer sjunka ihop lite när de kommer ut från ugnen.

För bröllop brukade  släktingen som gjode dessa   göra ringar  istället och sätta ett cocktail bär  i kvinnornas  kakor och inget i männens så de såg ut som ringar.  Du kans skippa bären och bara göra ringar, det är väldigt vackert.

Sylt gömmor,  40 st.
    1 pkt  smör deg 
    2 dl fast sylt
    ett upp vispat ägg
    socker

Sätt ugnen på 200 grader
    rulla ut hela degen, skär  40 fyrkanter.  lägg en tsk  sylt på varje och vik över så det blir en tre kant, tryck fast kanten,  lägg på bakplåts papper och  pensla över med ägg och  sikta över med  socker.  Baka  i 10- 15 min.

Det går att göra dessa som hjärtan med men då behöver du mer smördeg och du  måste trycka ut två hjärtan per kaka och sedan pensla  kanterna på en kakan med  kallt vatten så  den andre fäster.  men det går.

Svar på tråden Lätta och fina kak recept tack :)