Lätta och fina kak recept tack :)
Ska ha ett litet bröllop nu på lördag. Jag har då tänkt att baka lite olika småkakor. Gärna små hjärtan eller liknande. Har ni recept eller tips så är jag tacksam :)
Ska ha ett litet bröllop nu på lördag. Jag har då tänkt att baka lite olika småkakor. Gärna små hjärtan eller liknande. Har ni recept eller tips så är jag tacksam :)
Gör en mördeg, finns recept i varenda kokbok/på nätet. Av den kan du sedan göra olika sorter. T.ex.:
Rulla till en rulle som du rullar i strösocker som du färgat lite rosa. Skär i skivor och grädda.
blanda in halva degen med röd karamellfärg och gör två smala korvar. Gör två smala korvar av den ofärgade biten. Lägg ihop och rulla till en stor rulle och skär skivor. Då får du klassiska schackrutor men i rosa och vitt istället för brunt och vitt (lite mer bröllopit, tänkte jag, men brunt och vitt går ju också finfint).
Rulla till små bollar,platta ut litegrann, tryck en liten grop i mitten och fyll med en mumsig sylt.
Med en mördeg som bas kan du göra hur mycket kakor som helst, kolla vad du har i dina skåp, hacka i lite nötter eller mandel. Strö på något fint strössel. Glasera med lite marmelad
Kom bara ihåg att desto fler sorter du har, desto fler kakor går det åt, man tenderar ju att ta minst en av varje sort...
Lycka till!
Det finns en sida som har hur mycket som helst.. www.baka.se
det är folk som har satt in sina egna recept!
Lycka till!! =)
Det finns mördegskakor med ägg i som går att kavla ut och det finns utan som bör skäras ut. Om du ska göra 7 sorters kakor eller mer till bröölopet, gör kakorna stora som fem kronor max, för då orkar folk äta av all och man behöver inte mer. 7 sorters kakor i Amerikansk cookie storlek är för mycket. Sedan är bra om man gör kakorna i olika former, de äldre kan då se att de fått olika och om något är blind så kan de känna det och det ser snyggt ut om man har stjärnor, cirklar, katter och hjärtan, det ser ut som man har lagt lite arbete bakom dem.
Kolakakor 30 st
100 gram smör
1dl socker
1½ msk ljus sirap
2½ vetemjöl
1 tsk bak pulver.
Sätt ugnen på 175 grader.
Använd händerna, i en bunke blanda samman allt sammans snabbt, värmen från dina händer gör smöret mjukt nog men arbetar du för mycket kan det smälta och då håller inte kakorna.
Rulla 30 stycken bollar, sedan lägger du dem på en plåt med bakplåts papper, tryck dem lätt med en gaffel och baka i 10- 12 min.
Jag använder en hjärtformad sked istället för gaffel när jag gör mina kakor.
Makalösa 60 kakor
2dl korinter ( små russin)
200 gram smör
1½ dl socker
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Sätt på ugnen på 175.
Blanda smör och socker till poröst. I en annan bunke blanda ihop mjöl, bakpulver och korinter. Ha detta i smörbunken och blanda snabbt i hop till en deg. Rulla 60 bollar av degen. På en plåt med bakplåts papper, lägger du ut 20 stycken bollar inte allt för nära och plattar ut dem tunt , lättas med mjöliga fingarar. Baka i 5- 8 min.
Skotska Tekakor 40- 60 kakor
150 gram smör
150 gram socker
1 ägg
1 tsk vanilj socker ( använd äkta vanilj socker och inte vanilla)
350 gram vete mjöl
1 tsk bakpulver.
Med en el visp , blandar man socker och smör fluffigt, sedan i med ägg och vanilj. Nu får du ta till händerna och blanda vetemjölet med bakpulver och sedan häll detta i smöret, arbeta in det tills du har en mjuk deg.
Platta ut till en fyrkant och vira in med plast. Låt vila en timme. Ta ut degen och kavla den tunn på ett mjölat bakbord, ta ditt kak mått och ta ut kakorna och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Knåda ihop degen och gör nya kakor-. Baka i 175 grader i 15 min.
Så här kan du göra hjärtan.
Jag har massor mer recept, som är väldigt enkla att göra, men jag måste med bussen så du får dem senare i kväll-
Jag menar idag! Jag tillbaka om 4 timmar.
Chocolate chip cookies www.recept.nu/1.121404/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/chocolate_chip_cookies
eller kokostoppar, otroligt lätta att göra:
Choklad löv ( jag gör löv till nyåret, stjärnor till jul och till mitt bröllop blev de hjärtan)