Jag har inte haft några som helst positiva erfarenheter av perventivmedel alls, förutom kondom.
Jag levde minst sagt ett helvete under min ungdom fram tills jag blev erbjuden (snarare tjatade till mig) en hormonspiral. Innan dess gick jag på olika sorters piller för att prova mig fram, samt provade kopparspiral som är helt hormonfritt.
Jag fick återkommande svampinfektioner (i ca 7 år) som jag blev rådd att självbehandla (vilket man egentligen inte ska, utan istället ska undersökas, göras odling för att se vad för sorts svamp det är, men ingen lyssnade på mig för jag "har ju bara så torra och känsliga slemhinnor"). Mängder av hurmörsvängningar av de olika pillrena Extrema blödningar av kopparspiralen. En månad bestod av 3 veckor blödande och 1 vecka med svamp + jobbiga magsmärtor. Och ja, viktuppgång där emellan!
Men nu kan jag ju bara vara lycklig att hormonspiralen är min bästa vän
Den fungerade bra från början + att jag slipper min mens. Nog var jag trött på en efter kopparspiralen
Alla fungerar ju såklart olika, men av egna erfarenheter och folk jag har pratat med under mina år så rekommenderar jag inte hormonbaserade preventivmel.
En vänninna till mig blev jättedeprimerad av sina piller tex, och mer eller mindre aggresiv.
Mitt råd är att höra med din mamma och systrar om de har det. Vi i vår familj har alla haft liknande problem, så det går kanske i arv lite vad man tål och hur man mår.