• Nettan80

Juni eller juli???

Hej!

Jag och min sambo börjar nu att planera vårat bröllop. Har kollat oss för lite här och där när det kommer till lokal, kyrka o.s.v.
    Men till min fråga. Varför gifter sig så många i juni och inte juli, då jag får för mig att de är störrst chans till fint väder och värme?
    Vi har inte bestämt oss än, men det kanske är dax snart.

Tack på förhand

• Svar på tråden Juni eller juli???
  • Loche

Kanske för att fler gäster och präster m.m. är bortresta på semester då? Det kan åxå vara svårare att få tag i lokal, catering m.m. eftersom en del semesterstänger.

Vi har dock trotsat detta och gifter oss i juli i år. :)

• Nettan80

Och än så länge så har det fungerat för er eller, ni har fått tag i allt?

• Loche
    Nettan80 skrev 2011-06-28 18:04:23 följande:
    Och än så länge så har det fungerat för er eller, ni har fått tag i allt?
    Vi fick nej på en lokal just därför att de semesterstänger hela juli och det fanns ingen tillgänglig som kunde lämna ut nycklar m.m. Men vi hittade en annan snabbt så det löste sig. Men i övrigt har det funkat bra, dock tack vare att vi har så mycket kontakter tror jag.
    Är man bara ute i tillräckligt god tid så löser sig det mesta. :)
  • Rebeccan

Jag ska gifta mig i juli, om 3 veckor närmare bestämt, och vi har inte haft några problem att få tag i det vi vill. Men vi bokade de stora sakerna som kyrka, festlokal, pastor och fotograf redan i maj/juni förra året. Jag tror att om man är ute i god tid så är det inte omöjligt att få gifta sig i juli. Men vänta inte med att boka isf! (Fick för övrigt veta förra veckan att pastorn vi ska ha har lagt hela sin semester runt vårt bröllop.) Det fick oss ju att känna oss lite dumma men samtidigt glada att vi bokade så tidigt ;)

Lycka till och hoppas att ni blir nöjda med ert bröllop och datumet det kommer gå av stapeln på!

//R 

• Emblas Mamma

Vi ville ha ett vårbröllop egentligen. April-Maj tyckte vi passade bäst vädermässigt.
    Men eftersom jag inte hade slutat min termin i skolan så tyckte vi det var jobbigt.
    Alltså valde vi Juni då vi hade ledigt och för att det låg närmre våren.
    Tycker naturen är mycket finare på våren än på sommaren! :)

• Aasa81

Vi gifter oss den 16 juli och valde det datumet just med tanke på att fler har semester då, eftersom min släkt kommer från norr och måste resa, så tyckte vi att det passade bättre. För att folk inte skulle boka upp sig på annat skickade vi save the date kort jättetidigt istället. Däremot har vi också haft problem med att en del företag och bl.a. Konditorier har sommarstängt då. Men nu har allt löst sig:)

• MrsT2011

Man vill ha den nya, skira grönskan i början av juni, dessutom är statistiken för den helgen vi gifte oss (4 juni) fantastisk vädermässigt, i år var inget undantag, strålande sol hela helgen! Dessutom är det inte så himla kul att ägna halva sommaren åt stressig bröllopsplanering, det var guld värt att inleda sommaren med bröllop så att vi kan njuta av grillkvällar och annat mys hela högsommaren. Varenda inbjuden gäst tackade ja till vårt bröllop, ingen var bortrest eller uppbokad på annat. (Vilket ofta är fallet i juli.)

• Pinkgrape

I juli kan väl dessutom värmen vara lite väl mycket? Jag vet ett julibröllop där de var tvugna att avbryta vigseln, för det var så varmt. Gästerna och brudparet fick gå till skuggan och dricka vatten innan de kunde fortsätta.

Sen som de andra säger, många företag har sommarstängt och är kort om personal och det kan vara svårare att få tag på saker och ting. Många av gästerna kan dessutom ha bokat upp sig på annat redan, då det ju är främsta semestermånaden. Vill man ha pioner, så är juni den säkraste månaden för det. Kan ju också, som någon skrev, vara skönt att ha sommaren fri från bröllopsplanering och fix, därför välja juni. Man kan ju dessutom lägga smekmånaden på sin egen semester då kanske :)

Vi valde augusti, 13 augusti gifter vi oss. Jag ville inte ha juni eller juli, men ändå gifta mig på sommaren.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • S2011

Vi gifter oss alldeles i slutet av juli (30e).
    Det enda "problemet" vi hade var att ett av ställena jag skrivit på kontaktlistan för tårtan hade semesterstängt.
    Det blev ju i verkliga livet inget problem, eftersom vårt förstahandsval visade sig fungera.

Vi bokade lokal och kyrka runt oktober-november (?) förra året, tårtan i januari och blommor i juni.
    Vi skickade ut våra inbjudningar i januari för att minska risken för att våra nära och kära skulle ha planerat in annat (vi började prata om bröllopet redan i augusti förra året när vi bestämt datum, lite som "heads up", vilket förstås inte går om man vill vara "hemlig").

Tror inte alls det behöver innebära mer problem att välja juli istället för juni, och att kolla upp och boka i god tid tror jag gäller alla sommarmånaderna (maj-aug) eftersom det är då de allra flesta bokar in sina bröllop.

• EmmaStina

Vi gifter oss på lördag. Egentligen ville vi först vigas den 23 juli, men då var inte festlokalen ledig och vi vill verkligen ha just DEN lokalen så det fick på 2 juli istället. Tanken vi hade med juli var att det ofta är varmt och soligt då. Nu verkar det tyvärr som att det kommer regna på lördag. Men det har varit olika prognoser varje dag senaste tio dagarna så jag hoppas att det ändras igen. Har ju bestämt att det ska vara sol ju!!! Tungan ute

Svar på tråden Juni eller juli???