Å och D skrev 2011-07-01 09:51:19 följande:
Ja det var främst bordsdekorationerna jag reagerade på, brudbukettens pris var som jag kalkylerat. det är 6 bord vilket då innebär 9000 kr för blommor på borden! Det kommer jag INTE att ta, det blir för bra, tycker jag. Tänkt var "kransar" för runda bord, där blockljus kan stå i mitten. Jag antar att det är mkt jobb med dem och jag tvivlar inte på att de är värda sina pengar men för mig blir det för dyrt.
Åh, det förklarar ju saken. Då är priset inte alls konstigt, utan dekorationen helt enkelt för exklusiv för plånboken. I kransar går det dels mycket material, och det är också ett rätt tidskrävande arbete. Bättre att välja en typ av arrangemang där man jobbar även med luft emellan blommorna för att skapa volym. Då får du ut mer av varje enskild blomma.
Har du exempelvis tänkt på att riktigt höga vaser med några få större blommor ger väldigt mycket ut?
Dvs arrangemang som är så höga att gästerna ser under blommorna. Exempelvis enbart brudslöja i en sky, eller 3-5 liljor, chrysanthemum eller Gladiolus, solrosor eller andra rejälare blommor.
Annars kan du ställa en grupp av blockljus i centrum och sedan lägga avskurna blomhuvuden direkt på bordet runt omkring i en form som följer kransens, men där det får finnas mellanrum mellan blommorna. Här är gerbera ett bra val, eftersom den ger stor effekt även på håll, fyller bra och dessutom inte är jättedyr. Komplettera med rosblad eller annan blomkonfetti om du vill bygga på färg och blomkänsla utan att lägga stora slantar.