• dreams come true

Valslåt med TYDLIGA taktslag...??

Ska försöka oss på att öva vals hemma, men känner att vi behöver en låt med väldigt tydliga taktslag i för att inte tappa bort alldeles. Någon som har förslag?

• Svar på tråden Valslåt med TYDLIGA taktslag...??
  • Nikkita

"Carribean blue" av Enya har tydliga taktslag efter introt :) Lycka till

• dreams come true

Ska genast lyssna!

och tack! Alla lyckönskningar kan nog behövas... jag har hyffsat lätt för mig och kan ganska lätt följa om någon för...men om den som för har två vänsterfötter blir det desto svårare...

• dreams come true

DOm går så himla fort, hur fasiken ska man hinna med det?

Som nybörjare, är det bättre att hitta en låt med lite långsammare tempo?

Vi hade gärna velat ha nothing else matters - metallica - men känns som oöverstigligt..

• Sörön10
    dreams come true skrev 2011-06-30 20:07:50 följande:

Vi hade gärna velat ha nothing else matters - metallica - men känns som oöverstigligt..

Ta en låt och lyssna på den. Vänta med att röra er. Sitt ner! =)

Lokalisera taktslagen, räkna dem och säg "1-2-3'" med betoning på ettorna. Det är egentligen det enda viktiga, hitta ettorna! Sen kan ni ändra 1-2-3 till lång-kort-kort och få in det i skallen. Sen kan ni testa att ta stegen, ett långt och sen två kortare. Man betonar helt enkelt första slaget (1an) och den blir "lång". 

Tipsar om Calle Schewens vals med Evert! =) Rätt tydlig! Alternativt med Per Myrberg (kollar på spotify nu! haha)

Eller Änglamark med Sven-Bertil Taube! Lite långsammare.

Lycka till!

• Nikkita
    dreams come true skrev 2011-06-30 20:01:36 följande:

Ska genast lyssna!

och tack! Alla lyckönskningar kan nog behövas... jag har hyffsat lätt för mig och kan ganska lätt följa om någon för...men om den som för har två vänsterfötter blir det desto svårare...

Haha, Förstår precis :) Samma men min blivande!!! Men till "Carribean blue" går det hyfsat okej, för där hör han verkligen alla stegen ;)

På bröllopet tänker vi däremot dansa till "Av längtan till dig" men Åsa Jinder. Men den är inte lika tydlig så den får vi öva till senare!

• Niini
    Ta mig till havet, den är dock rätt långsam.
    Try to remember, långsam vals
    Taas päivä kaunein on, vår bröllopsvals som var mycket tydlig i takten :)
    Drömmen om Elin, borde vara instrumental så man inte blandar bort sig i sången.
  • Niini
    dreams come true skrev 2011-06-30 20:07:50 följande:

Desto långsammare desto svårare faktiskt :) Försök att lära er stegen först så de sitter o sen kan ni börja dansa till musik.
  • dreams come true

När man tittar på youtube och liknande finns många som lär ut s.k. boxstep. Kan man utgå från det?

• Oberon

Vi har vår kurs i kväll, hittills har vi bara valsat runt i vardagsrummet. Det ska bli ritkigt spännande!

Vi har valt en svår låt att dansa till, hårgalåten på nyckelharpa så vi får se hur det går :/

• Nikkita
    Oberon skrev 2011-07-01 10:21:19 följande:
    Vi har vår kurs i kväll, hittills har vi bara valsat runt i vardagsrummet. Det ska bli ritkigt spännande!

Vi har valt en svår låt att dansa till, hårgalåten på nyckelharpa så vi får se hur det går :/
    Vi hat oxå tänkt ta någon lektion, berätta gärna vad du tyckte om det sen :) Tar ni privat lektion eller i grupp?
  • Lanin

En låt med väldigt tydlig takt och som inte går så fort är fattig bonddräng (Från Emil i Lönneberga) med Tommy körberg :)

Kanske inte den mest positiv låten men är bra att öva till, det gör vi :P

Svar på tråden Valslåt med TYDLIGA taktslag...??