• fru i augusti

Sminkråd behövs

Jag är lite lost här och behöver råd gällande ögonsminkning.
    Jag har ögonlocksprimer som är lite ljusande i tonen, jag har concealer som också är lite ljusande i tonen och jag har en ljus ögonskugga som jag skulle kunna använda som grundande ögonskugga.
    Men använder jag alla dessa? Eller bör jag hoppa över någon för att det inte ska bli kaka på kaka? Om jag ska använda alla, tar jag primer eller concealer först?

JÄTTETACKSAM för råd och tips! 

• Svar på tråden Sminkråd behövs
  • kay

Hej,

primer är alltid först. Lycka till!

• Charmina
    Consealer under ögonen, ögonlocksprimer på ögonlocken och ögonskugga efter :)
  • fru i augusti

Tack båda för snabba svar!
    Nu ska här sminkas Skrattande

• Mertzi

Jag skulle använt concealer på ögonlock och under ögat, ett transparent löst puder för att fixera concealern (precis som man behöver göra med en foundation)
    Därefter primern i ett tunnt, tunnt lager och sedan bas-skuggan!
    Sen har du en perfekt bas för att börja lägga en long lasting ögonmake!
    Lycka till!

• fru i augusti

Hm, nu blev jag fundersam. Gör flera av er olika? Är det bäst att bara prova sig fram?

Jag hade redan börjat sminka mig när skrev inlägget tidigare idag. Eller,  jag hade lagt primer i hela ansiktet och ögonlocksprimer på ögonlocken. Sen provade jag att lägga concealer både över och under ögonlocket, och sedan ögonskugga på det. Sminket sitter fortfarande jättefint. Men jag tyckte att det kändes som om jag la på så mycket på och kring ögonen. Vill inte lägga på för mycket i onödan.

• baby freeze

Jag har aldrig concealer på ögonlocket. Bara under ögat.

Lägger på sminket i följande ordning:
    Fuktkräm/primer i ansiktet. Concealer. Foundation. Ögonprimer. Ögonskugga. Eyeliner. Mascara.

• Mertzi
    fru i augusti skrev 2011-07-03 20:35:02 följande:
    Hm, nu blev jag fundersam. Gör flera av er olika? Är det bäst att bara prova sig fram?

Jag hade redan börjat sminka mig när skrev inlägget tidigare idag. Eller,  jag hade lagt primer i hela ansiktet och ögonlocksprimer på ögonlocken. Sen provade jag att lägga concealer både över och under ögonlocket, och sedan ögonskugga på det. Sminket sitter fortfarande jättefint. Men jag tyckte att det kändes som om jag la på så mycket på och kring ögonen. Vill inte lägga på för mycket i onödan.

Bästa är som du säger att prova sig fram!
    Jag använder concealer på ögonlocket också, då jag upplever att jag är lite "glåmig" runt hela ögat och inte bara under. Är man inte det, så kör bara på primer och basskugga.

Det är iofs sant det du säger att det kan kännas för tjockt eller för mycket, men det kan också vara positivt då det egna fetterna från huden (som gör att det blir blankt och lägger sig i veck) inte kommer upp till ytan lika snabbt om man kör lite lager på lager :)

Fortsätt testa så ska du se att du hittar något som passar dig och dina ögon bäst!

Svar på tråden Sminkråd behövs