• nötmix

Blir för många gäster för opersonligt och för stort helt enkelt?

Jag har börjat fundera mer och mer på gästlistan och hur många vi ska bjuda. Vi har tre olika gästlistor (79, 99 eller 125) och jag har funderat lite på om så många gäster som 125 blir för mycket eller hinner man med att träffa alla?

Hur har ni resonerat, när budgeten inte är det som styr gästlistan. Vi vill gärna ha med alla 125 men jag funderar på om det är värt det eftersom allt blir svårare, (större lokal, mer personal, mer mat, mer kostnader, mer tal, mer gratulationer, fler inbjudningar och tackkort etc.) Hinner man med alla dessa människor eller kommer man att fördela tiden på de som är viktigast så vissa känner sig bortglömda? Hur tänker ni och hur har ni gjort?

• Svar på tråden Blir för många gäster för opersonligt och för stort helt enkelt?
  • LindaochJohn

Våra vänner hade 80 gäster o sa att de inte hann prata med alla!
    Känns ju väldigt synd, men tyvärr blir det nog så. Vi pratade inte jätte mycket med dem, utan nära släkt osv "gick före".

• Pinkgrape

Hade vi haft råd och möjlighet att bjuda in precis alla vi ville ha med på bröllopet, så hade vi nog gjort det faktiskt. Nu valde vi att bjuda in drygt 80 personer och nu efter OSA gått ut, så blir vi bara drygt 50 personer. Nu, såhär i efterhand ångrar vi lite att vi inte bjöd in fler från början. Att bjuda in nu, med bara ca 1 månad kvar, känns inge vidare.

Hurvida man hinner träffa alla om man har 125 gäster... ja, jag skulle ju inte tippa på att ni hinner få en pratstund med alla, men det betyder ju inte att de kommer bli bortglömda eller utanför på något sätt. Det beror ju på hur man lägger upp middagen/festen. Att ni hinner hälsa på alla är väl givet, men sedan kan ni ju ha värdar eller toastmaster/madame som kan hjälpa er att få med alla gäster så ingen känner sig utanför. Ni kan ju även be brudföljet, om ni ska ha ett sådant, att hjälpa till att mingla runt bland alla gäster. Det med tal går ju även det att låta toastmaster ta med gästerna, att de bör hålla sig till ca 3min kanske och planera in det bra under kvällens gång.

Det viktigaste i det hela är nog ändå hur NI känner. Vill ni verkligen att alla de 125 personerna ska vara där? Har ni förutsättningarna för det? Eller vill ni ha färre gäster så ni hinner få mer tid med var och en? (Ni kommer inte hinna ha en lång konversion med 79 gäster heller.) Vad prioriterar ni?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Emblas Mamma

Vi hade 68 gäster och hann definitivt inte prata med alla.
    Så är det ju tyvärr.. Men alla hade roligt ändå :)

• Gwennie

Min förhoppning var från början att vi inte skulle ha mer än max 65 gäster, men min blivande tyckte att det var jättesvårt att sortera bort någon så nu blir det 81 gäster istället. Jag tycker att det är för många och hade hellre haft ett mindre, lite mer intimt bröllop, men det passar min sambo så så får det bli. Vet ju att vi inte kommer att ha minsta chans att prata med alla, men de kanske kan uppskatta spektaklet ändå och vi kommer säkert att få det trevligt hur som helst :)

• Dejli

Det sista bröllopet jag var på hade 120 gäster, och jag tyckte inte det blev opersonligt. Självklart hinner man inte prata och umgås som på en lite fest, men jag tycker att blir det mer än ca 30 gäster så hinner man ändå inte det. Om man vet att många i bland dem man bjuder känner andra, så att det inte blir många som inte känner någon, så tycker jag bara det är att köra på om man vill.

Jag hade inte velat sortera så hårt bland mina vänner och släktingar bara för att det inte ska bli för opersonligt, för det sitter inte i antalet tycker jag. Det sitter i lokalen, maten, planeringen, allting... det är helheten som avgör hur personligt det känns. De mest opersonliga fester jag varit på (dock inte bröllop) har varit runt 30-40 personer. Bröllopet jag nämnde var otroligt personligt tycker jag.

• nötmix

Tack för alla utförliga svar!:)

Ja, vi vill ju verkligen bjuda dessa 125, och nu känns mina funderingar på ett opersonligt bröllop mycket mindre, det är som sagt som ni skriver - hur vi gör dagen som styr.

Dessa 125 är våra närmaste + respektive och de är inräknade i budgeten. Valet av lokalen blir dock svårare, men finns det hjärterum så finns det stjärterum.

• carla disco starfighter

Vi har ca 85 gäster, många barndomsvänner till både mig och min M2b, sådana som vi inte båda känner alla. så vi tänker ha lite förmingen medt rubadur kvällen innan,dels för att vi ska hinna träffa alla lite mer, och dels för att gästerna ska få lära känna varandra lite innan festen, tror festen blir roligare då!

• johanna suarez
    nötmix skrev 2011-07-03 18:19:45 följande:
    Jag har börjat fundera mer och mer på gästlistan och hur många vi ska bjuda. Vi har tre olika gästlistor (79, 99 eller 125) och jag har funderat lite på om så många gäster som 125 blir för mycket eller hinner man med att träffa alla?

Hur har ni resonerat, när budgeten inte är det som styr gästlistan. Vi vill gärna ha med alla 125 men jag funderar på om det är värt det eftersom allt blir svårare, (större lokal, mer personal, mer mat, mer kostnader, mer tal, mer gratulationer, fler inbjudningar och tackkort etc.) Hinner man med alla dessa människor eller kommer man att fördela tiden på de som är viktigast så vissa känner sig bortglömda? Hur tänker ni och hur har ni gjort?
    Ett tips är att inte tänka på att du ska hinna med att prata med alla. Jag hade 50 gäster och hann inte med ändå. Om du tänker så riskerar du att inte hinna njuta av er dag. tänk istället att njuta o vara nära din blivande man. Tro mig denna dag tar slut alldeles försnabbt. Tror nog att dina nära o kära förstår. Jag har tänkt så de gånger jag varit gäst på bröllop. Lycka till =) 
  • Aleta

Vi hade 120 gäster och jag hade gärna bjudit några till.
    För att hinna med lite mer så hade vi bland annat två tomma stolar framför våra platser under middagen och toastmastrarna sa tydligt till att dessa stolar inte skulle vara tomma.
    Vi hade buffé och det underlättar nog det uplägget lite. Man tog helt enkelt sitt glas och satte sig en stund hos oss för att prata. På så sätt hann vi med några extra och fick även några personliga tal av blyga gäster.

Jag ångrar ingen jag bjöd, däremot att jag inte bjöd några till som jag gärna hade haft med. 

• say yes

I vissa kulturer har man ju flera hundra gäster utan att det blir opersonligt. Sj går jag lite efter the more the merrier. För mig (min personliga åsikt) känns det som att är det bröllop så är det fest och är uppväxt med att vid högtidliga tillfällen firar man ordentligt. Min m2b o jag möttes halvvägs gällande frågan om gästantalet då han ville ha ett mindre bröllop och har sagt runt 70 drygt.

Svar på tråden Blir för många gäster för opersonligt och för stort helt enkelt?