Hur formulera i inbjudan med alkoholen?
Vi ska ha en burk i baren där folk kan lägga valfri slant till alkoholen, några tips på hur man kan formulera detta i inbjudan?
Vi ska ha en burk i baren där folk kan lägga valfri slant till alkoholen, några tips på hur man kan formulera detta i inbjudan?
Skriv att alkohol finns att köpa kontant till självkostnadspris. Formen för detta tycker inte jag behöver framgå i inbjudan. Sätt en lapp på burken under festen i stället!
Lycka till!
kanske skriva typ
"Vid osa berätta om ni vill ha vin/öl till maten, efter middagen öppnar betalbaren och festen sätter igång"
Det var en idee som du kanske kan utveckla ;D
jag uppfattar det som att det i ert fall handlar om inköpspriset (självkostnadspris) för alkoholen och inte restaurangpriser?
isf kan en idé vara att skriva "efter middagen finns möjlighet att till självkostnadspris köpa drinkar/fortsätta festen i baren. observera att det endast går att betala kontant i baren." eller nånting sånt.
i vår egen inbjudan skrev vi "Efter middagen finns möjlighet att köpa förfriskningar i festvåningens bar".
På vårt FB-event för bröllopet har vi lagt ut ett informationsdokument där vi beskriver tydligare kring en hel massa saker, t.ex. om baren och vilka betalmöjligheter som finns.
"För den i baren valda drinken, lägg en valfri peng i hinken" ??
fast då får ni nog iofs räkna med att en del gäster inte kommer att lägga något alls, vilket ni säkert redan tagit i beräkning
Vi kommer att ha betalbar, alltså en bartender som står och blandar drinkar.
Har varit på för många fester då någon (läs jag) alltid hamnar i baren pga att jag tycker att det är kul att blanda drinkar och att de flesta andra hellre vill ha något blandat åt sig...
Denna gång vill jag absolut inte hamna i baren.
Vi har inte skrivit något alls i inbjudan men hänvisat alla att läsa på hemsidan för mer information.
Där under den separata fliken BAREN har vi lämnat följande information:
-------------------------------------------------------------------------------------------
Efter Gästabudet så kommer det att finnas en bar för de som fortfarande är törstiga.
Hur gärna vi än vill så finns inte utrymme för att bjuda på den dryck ni vill ha efter middagen. Så vi har bestämt oss för att ta 20:- per dryck ( dock inte för alkoholfria alternativ).
Så ladda upp plånboken med några 20-lappar ifall du blir törstig på kvällen
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vi är medvetna om att alla inte läser på hemsidan och att alla inte kommer ta med plånbok ändå. Så då har dom alternativet att dricka alkoholfritt som är gratis eller att betala i efterskott det vi skriver upp på en lista att dom tar.
Vi valde 20:- för att det är enkelt. Och med tanke på dom ca 3-4 glas vin eller öl som dom kanske redan har druckit till maten så bör ingen handla mer än ett par glas i baren.
Jag tänker också, precis som S2011 att om ni redan i inbjudan skriver att det är valfri summa så finns risken att någon/flera snyltar (även fast man talar om vänner och släkt, tyvärr). Jag personligen har heller aldrig riktigt förstått varför inbjudan till ett bröllop måste vara en hel instruktion, folk har väl bjudit in till fester och gått på fester förr. Om ni inbjudan skriver helt kort att drinkar finns att köpa till självkostnadspris efter maten, kotnant betalning, så kommer folk att ta med sig pengar. Jag tror inte att ni behöver förklara formen för betalning innan festen, det är inte rocket science liksom. Fast jag förstår om du vill skriva det på ett litet hurtigare sätt.
Rimmet här ovan var ju fyndigt, det om hinken och drinken!
Tala gärna om vad du bestämmer dig för i slutänden (och kanske även resultatet efter festen...)
Lycka till!