• AnnaJacob

Hur hade ni reagerat?

Jag ska fatta mig kort...
    Min blivande svärmor och jag har inte alltid samma åsiker och kan ibland hamna i diskussioner. Det är inte så att vi bråkar eller skriker på varanndra, men det är inte alltid den vänligaste tonen.
    Hon är väligt speciell och kan vara otroligt provocerande, vilket jag inte är ensam om att tycka.

Nu sist vi var hos dem så visade jag en bild på den klänningen som jag funderar på att köpa till vårt bröllop. Jag har (om man nu får lov att säga det själv) vackra bröst och går ofta med urringnig. Något som min M2B älskar och tycker är vackert. Så klänningen jag ska ha är en halterneck klänning som är elegant men ganska djup nerringning. Alla jag har visat bilen för tycker att den är fantastisk (och mina vänner brukar vara ärliga när det gäller sånt). 
    Av svärmor får jag dock höra att en brud inte kan vara så utmanande och hon hintade till att det skulle vara otroligt slampigt att ha en sån klänning på sig. 
    Sedan tittade vi på klänningar till henne, och så säger hon att hon helst vill ha svart på sig. Hon har annars typ bara färgglada kläder....

Jag vet att jag inte borde bry mig, men nu gör jag det. Det gör mig ledsen att hon är så nedlåtande och att hon vill ha sorgens färg på sin enda sons bröllop!!

Hur hade ni tacklat detta? 

• Svar på tråden Hur hade ni reagerat?
  • Kattpoet

Låt din make ta upp det med mamma när det gäller färgen på hennes kläder,  be honom att säga, du det är mitt bröllop inte min begravning.

Fast svart är inte en begravningsfärg , det är högtidsfärg och förr vanlig på bröllop  men om hon är färg glad normalt så kännst mer som protest än fritt val. 

• AnnaJacob

Jag tog upp det med henne med en gång och sa just det att det inte var en begravning. Jag struntar egentligen i vad hon har på sig, det är mest principen som jag är ledsen över..

• Emblas Mamma

Man kan inte få se klänningen? =)

Jag tycker du själv ska bestämma klänning såklart! Svärmor ska ju inte lägga sig i där.
    Möjligen om prsäten skulle tycka något, men då får man ju bara dölja lite i kyrkan (om ni nu gifter er i kyrkan),

• bumbibjörn

Svårt de där m svärmödrar...de e ett släkte för sig! Kan de vara en generations fråga att hon inte gillar urringat (på bröllop)?? Dina kompisar kanske e så vana att se dig i den typen av kläder att de bara Tyckte de va snyggt!? Svårt att säga något när man inte sett klänningen i fråga... Kan du inte lägga upp den? Varför inte fråga din mamma el någon i din svärmors ålder o se va de anser om klänningen? Att svärmor vill ära svart på bröllop, ja va säger man. Trist! Bra att du ifrågasatts att de inte va en begravning... Kanske kan ta upp de på annat sätt...du som alltid brukar ha så fina o färgglada kläder/klänningar ska väl inte ha svart då svart o vitt inte passar sig på brölop. Kan vi inte leta sin klänning tillsammans? Jag har haft stora problem m min svärmor omjag vet att jag inte e oskyldig i de hela...trötta på att alltid få ont i magen o känna mig obekväm när vi skulle ses så jag ringde upp henne o prata! Va skitjobbigt o sa de att jag tyckte inte detta fungerade o visa på mina fel samtidigt som jag påpekade hennes eller hur av ska förklara de. Jag påpeka även att genom att ringa så så sträckte jag ut en hand. Kanske skulle kunna försöka prata m henne i lugn o ro? Min svärmor visar inte såå stort intresse av va jag ska ha för klänning, skor, frisyr o så vidare, men stort fokus läggs på va hon ska ha för klänning o att hon ska gå till frisören innan. Ja de e så hon e, men hon menar inget illa.... Lycka till!!

• Fru Axelsson Cramer

Ge henne länken till beskrivningen av klädetikett här på BT, så kanske hon fattar.
    Eller förklara vad färgerna betyder, svart sorg, lila död och röd att man legat med brudgummen, så kanske hon förstår.
    Jag gjorde det med min mormor vilket fick henne att tänka om vad det gällde hennes hallonröda dräkt Flört

• AnnaJacob

Tack för era svar.
    Detta är den klänningen jag visade henne, det är inte precis denna jag vill ha, men typ denna modellen.

Min svärmor är dansk, och hon sa också att det nog är en kulturell skillnad (!?), att i danmark skulle ingen vilja gå med en sådan klänning. Jag påpekade då att det nog snarare var en generations skillnad, och tillade (ja jag vet att det var onödigt) att om hon någonsin i sitt liv hade haft bröst, så kanske hon hade fattat att detta är en vacker klänning. Så jag VET att jag heller inte är oskyldig i våra konflikter!

Det var en toppen idé att ge henne en lista på vett och etikett regler. Kan ju ge det till min mamma också, så verkar det inte så provocerande...=)

Svar på tråden Hur hade ni reagerat?