• drömmer

Mat på stort bröllop - laga själv?

Vi försöker dra ner på kostnaderna för bröllopet, för att få det precis så stort vi vill ha det. Vi har stor släkt, och känner verkligen att vi vill bjuda alla som står oss nära, men vi vill inte lägga en hel förmögenhet på det, utan istället satsa på bröllopsresa sen

Därför undrar jag om det är genomförbart att laga maten själv till ett bröllop på ca 120 gäster? Jag ska ha 4 tärnor, och räknar med att leja ut en hel del till dom .

Har ni tips på meny som är relativt enkel att göra själv, men som ändå är lyxig?
    Till varmrätt funderar jag på en lyxigt krämig potatisgratäng med örter samt fläskfile, oxfilé, olika såser och sallad. Eller kanske kallskuret, för att underlätta för serveringspersonalen? Det hänger lite på om vi får tag i värmeskåp också...

Har ni tips på en lyxigt enkel förrätt? Efterrätt kommer det enbart bli bröllopstårta, och ev några chokladsnittar eller liknande....

• Svar på tråden Mat på stort bröllop - laga själv?
  • Kattpoet

Lyxiga  men  kalla  och enkla  förätter. Och ett lite tips, lägg aldrig ut ett  jämn tal  av saker och ting, hjärnan räcker på atomatik jämna tal medans  ojämna är lika med många.  Så 4 köttbullar ser mindre ut för hjärnan än 3, udda eller hur?

Räkcocktail,  den enda viktiga här är att man serverar den snyggt, den ät mest med ögat men den är väldigt god.

Laxbollar på sallads bädd, väldigt enkelt, 3  per gäst funkar som förrätt  http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=33330

Laxrullar på  våffelhjärta med  rucola sallad.
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15227  , ta bara ett vanligt våffelrecept till våfflan, dvs ej sötad .

Mini pajer kan ockå göras.  
    Jag brukar göra pajskalen i förväg, allt du behöver är några muffins plåtar, kavel, runt mått, tid och  muffinsformar och en massa billiga torkade bönor .  Gör en kavelbar paj deg, rulla ut och tryck ut en rund cirkel lite större än  "muffinsgropen", se till att den täcker botten och kanterna och sedan tryck ner en muffins form ovan på degen. Häll i bönorna  och baka  runt 15 minuter till skalet är klart.   låt svalna lite, plocka bort muffins formen och bönorna.  Lyft ur med hjälp av en gaffel eller  ätpinne. 

Låt svalna helt.  Nu kan du frysa in dem i en plast låda, de håller  runt 1½- 2 månader i frysen .  Dessa kan sedan fyllas med  olik kalla röror.

Förslag.
     Västkustsallad, toppa med  räkor, kräftstjärtar och dill.
    Mini matjesill tårta, ta ditt favorit recept för det , topp med dill och  kaviar.
    Saffran kyckling paj allts som behövs är  grillad kyckling blandad med cremichefraich, lite lök, lite äpple, lite stött saffran  och en aning majonäs och av smakt med salt och peppar.
    Svamp paj, Stuvade kantareller   och på toppen en ros av  stek bacon.
    Skink paj,  gör en god skinkröra, kom ihåg att när du ska  skinka till röror kan du använda skivspill, ingen ser hur ful skinkan är och jag brukar ha burk skinka, det funkar eftersom den är riven och man får smaken från kryddorna man valt.  Men på toppen brukar jag ha finare skinka gärna två olika sorter snurrade som en ros.

• ClaraH

Jag gör all mat själv, men det blir bara till 80 personer. Vår förrätt ser ut så här http://carinpeter.blogspot.com/2011/04/sluttestet-for-forratten.html. Jag har provlagat den några gånger. Det är västerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesanflar, citron och dill och lök- och gräslökshack och portvinsgelé.

Till varmrätt blir det varmrättsbuffé; inkokt lax med sauce vertes och dubbelmarinerad oxfilé. Till det kokt potatis och potatisgratäng och sallad. Kött och fisk är ju kallt medan potatisen ju serveras varm, och sen köper jag faktiskt potatisgratängen som personalen gör samma dag. Dels orkar jag inte med det samma dag och sedan kan det ju vara svårt att få tag i gammalpotatis på sommaren.

Till efterrätt chokladpanna cotta (detta recept är mycket "lättare" dv. inte mastigt än vanlig panna cotta), här har du bild på den (med det blir en annan choklad dekoration än den på bilden). http://carinpeter.blogspot.com/2011/02/efterratten-klar-och-designad.html

Tårtan gör jag inte själv, det är bara att inse att jag inte hinner det.

Lycka till.

• Chicita

Mitt råd är att räkna på kostnaden för maten + hur du kommer att hinna (räkna krasst, inga högtsvävande planer och rosafärgad tidsplan).
    Ska maten vara varm? Vem ska värma den i så fall?
    Vem ställer fram buffén om ni ska ha sådan eller vem serverar, diskar mm mm...
    Och vad kostar det?

Lägg samman allt och ta sen in offerter från så många cateringfirmor du kan hitta. Ta sedan ett kvalificerat beslut.
    Kanske leja bort varmrätten men göra förrätt och efterrätt själv exempelvis? Det kan spara både många sköna kronor mot full catering. Men samtidigt vara väldigt skönt att slippa ansvara för att maten är varm nog och klar i tid...

Beroende på årstid och vart ni ska vara så kanske ni ska ha grillbuffé istället.
    Det brukar vara uppskattat. Tillbehören går att förbereda i god tid och alla kan plocka det dom vill och lägga på grillen och få så tillagat som dom önskar (låna ihop många grillar bara Flört ).

När jag insåg att jag ändå skulle få lov att betala för att någon skötte buffén och att jag inte skulle kunna slappna av på min dag om jag skulle få det som jag ville ha det så valde vi catering. 

Nu säger jag inte att du ska välja catering. Många lagar sin egen mat och det går jättebra... Men jag råder dig att tänka på allt runtomkring också. Det är ju inte bara en fråga om att laga maten. Och räkna inte med att tärnorna hinner fixa så mycket heller. Och att dom ens vill göra sånt. 
    Det är stor skillnad på 120 personer som ska ha mat och 40 personer (som man kanske lagar till på  en vanlig större fest)... Har du inte tillgång till ett proffskök så kan det vara svårt att få till det bra.
    Hoppas du hittar det som funkar bäst för er. Både pengamässigt, smakmässigt och tidsmässigt... 

• drömmer

Tack för tipsen!
    Minipajer lät ju faktiskt jättebra, med bara ngt salladsblad till .

Vi ska ha serverings"personal", dvs vänner till den ena tärnan som sköter disk och servering. Hur mkt de ska få betalt är ännu inte bestämt, men de ska såklart bli nöjda, liksom vi. Jag hoppas på att få tag på värmeskåp så att det blir enklare med värmningen, annars kommer vi köra på kallskuret.

Men visst, hade vi hittat ngt som är billig med catering hade ju det varit toppen, men vi känner inte för att lägga enbart kanske 15-20.000 på bara maten tyvärr... 

På våra större högtidsfester brukar vi vara kring 50 pers, men visst är det stor skillnad med det dubbla. Då har jag förvisso fixat allting helt och hållet själv, så får jag hjälp är det kanske ändå genomförbart? Jag räknar med tärnornas hjälp, för mig är det jätteviktigt att de är delaktiga och VILL hjälpa mig inför min finaste dag!

• 11juni2011

Hej hej!

Jag gifte mig för några veckor sedan, hade 125 gäster och lagade all mat + tårta själv, med lite hjälp från 2 släktingar. Detta var dock en buffe. Hade 4 personer som hjälpte till på bröllopsdagen att fixa sallad, frukt, diska, plocka fram mer mat + dryck, städa, hälla upp champangne osv osv...

Allt var hemmagjort och buffen bestod av, om jag nu kommer ihåg allt:
    Grillad kyckling
    Grillad fläskfile
    Potatisgratäng
    Potatissallad
    Grekisk sallad
    Italiensk sallad
    Starka korvar
    Tzatziki
    Aji, en stark chilensk sås
    Chilenska piroger, köttfärs
    Jugoslavisk pita, typ fetaost pirog
    Vitlöksbröd
    Vanligt vitt bröd
    Meloner, Ananas, jordgubbar, vindruvor
    Tårta
    Chilinitos, chilenska kakor
    Massa godis och snacks

Vi hade fri bar med öl, vin, sprit, champagne, kaffe, te, samt olika läsker.

Allt detta gick på 16000 kr för 125 pers, kan tillägga att vi hade en del mat över också. Alkoholen köptes i Tyskland dock.

Så visst är det genomförbart, och för oss var det såååå värt det med tanke på hur mycket vi sparade. Fördelen med buffe tycker jag är att det är omöljligt att hitta en 3-rätters som passar 125 pers. På vårt bröllop är jag övertygad om att alla stora som små blev mätta och belåtna!

Det var en del att göra dagarna innan för mig men på själva bröllopsdagen tog personalen hand om allt så jag behövde inte tänka på maten. Och det rekommenderar jag starkt, att på själva bröllopsdagen se till att du kan släppa allt och bara njuta!

Lycka till!

• Kattpoet

Drömmer,  försök  bara göra så mycket du kan i förväg och frys in.

Något som jag vet är uppskattat är att göra små 7 sorters kakor,  max en femma stor,   när jag ska göra till många så  gör jag bara  skurna kakor som går på 175 grader. Ena dagen  gör jag alla degrullar  och lägger i kylskåpet, nästa dag  skär jag upp kakorna och bakar, sen när de är kalla  så packar jag in allt i olika glaslådor eller  godislådor i plast och fryser,  de håller 1½-2 månader.  

Och grav lax kan man göra själv och det blir billligare  och väldigt gott  och det passar till minipajer  och fördelen med mini pajer med röra är , att om en person är mjölk eller laktosintoleran eller gluten så är det jättelätt att göra speciellt till den. 

• drömmer
    11Juni2011: Åh vad bra! Vi ska också köpa alkoholen i Tyskland tänkte vi. Billigt och bra Men menar du att hela bröllopet gick på 16.000, eller mat och dryck?
    Ja absolut ska jag njuta på min egen dag, därför blir det 3-4 tjejer som sköter serveringen. Eller behövs det fler?!

Kattpoet: Ja precis. Vi har både allergiker och vegetarianer, så då får dom sin egen lilla paj. Blir perfekt .
    Nu ska jag bara bestämma om jag ska göra skaldjurspaj eller västerbottenpaj .
  • 11juni2011
    drömmer skrev 2011-07-07 22:50:35 följande:
    11Juni2011: Åh vad bra! Vi ska också köpa alkoholen i Tyskland tänkte vi. Billigt och bra Men menar du att hela bröllopet gick på 16.000, eller mat och dryck?
    Ja absolut ska jag njuta på min egen dag, därför blir det 3-4 tjejer som sköter serveringen. Eller behövs det fler?!

Kattpoet: Ja precis. Vi har både allergiker och vegetarianer, så då får dom sin egen lilla paj. Blir perfekt .
    Nu ska jag bara bestämma om jag ska göra skaldjurspaj eller västerbottenpaj .

16000 var för mat och dryck 27000 gick hela kalaset på, förutom ringarna!
    Vi hade ju 4 pers som skötte buffen, och de sa att de var lagom många!

• drömmer
    11juni2011 skrev 2011-07-07 22:55:45 följande:

16000 var för mat och dryck 27000 gick hela kalaset på, förutom ringarna!
    Vi hade ju 4 pers som skötte buffen, och de sa att de var lagom många!

Åh då kanske vi kan hålla oss till budgeten på 30.000 då. Just ringarna ska vi låta kosta har vi sagt, men klänningen ska vi försöka hålla lite budget på. Vill bara åka runt och kolla NU, men det är 13 mån kvar till det är dags så det är ingen panik, än . Brudtärnornas klänningar tänkte jag försöka vänta med till nästa vår, då det kommer ut fina studentklänningar i vanliga butiker. Det får ju ner priset ganska bra... Vet inte riktigt hur jag ska göra med dom bara, om de ska få hela eller om jag lite fint kan fråga om de vill stå för hälften och sen behålla dom. Är det snålt? Tänkte iofs stå får smink och hår, av ett par andra privata tjejer som kommer hem och gör oss allihop fina samtidigt . Och så ska de alla få smycken att bära, enkla i silver, som tack för att de ställer upp.
  • Kattpoet

När det kommer till tärnklänningar så ser jag  det så här  betalar de hälften eller hela måste klänningen kunnas användas igen av dem själv och då är en "tärnklänning " att glömma och man kan ju be dem att  ha klänningar i  samma modell fast inte i samma färg, alla passar  ju inte neongrönt eller puder rosa eller dår blått.  ;)

Och har du 13 månader på dig,   mitt tips är att  du gör en drös  små pajskal och provar ut olika fyllningar varannan fredag ett tag framöver  med din man, en mys kväll med olika  fyllningar.

Du kan också prova göra fyllningar som ska bakas i  formen direkt och frysa in och ha som lunch. 

• drömmer
    Kattpoet skrev 2011-07-07 23:14:02 följande:
    När det kommer till tärnklänningar så ser jag  det så här  betalar de hälften eller hela måste klänningen kunnas användas igen av dem själv och då är en "tärnklänning " att glömma och man kan ju be dem att  ha klänningar i  samma modell fast inte i samma färg, alla passar  ju inte neongrönt eller puder rosa eller dår blått.  ;)

Och har du 13 månader på dig,   mitt tips är att  du gör en drös  små pajskal och provar ut olika fyllningar varannan fredag ett tag framöver  med din man, en mys kväll med olika  fyllningar.

Du kan också prova göra fyllningar som ska bakas i  formen direkt och frysa in och ha som lunch. 
    Ja men precis, det är också därför jag vill köpa tärnklänningarna i en "vanlig" butik. Hade det inte varit så långt fram i tiden hade jag köpt underbara champagnefärgade klänningar jag hittade i en liten butik här för ngn månad sen.Åh så underbara dom va .  Vi ska ha vitt, champagne och grönt som tema så jag hoppas jag hittar liknande igen..
  • Kattpoet

Min tärna för 15 år sen första gången jag gifte mig hade en blå sommarklänning med blå klint och rprästkrage i mönstret,  vackert och användbart efteråt.  Jag vet att den klänningen användes tills den gick sönder.

• Cicci90
    Kattpoet skrev 2011-07-07 16:31:45 följande:
    Lyxiga  men  kalla  och enkla  förätter. Och ett lite tips, lägg aldrig ut ett  jämn tal  av saker och ting, hjärnan räcker på atomatik jämna tal medans  ojämna är lika med många.  Så 4 köttbullar ser mindre ut för hjärnan än 3, udda eller hur?

Räkcocktail,  den enda viktiga här är att man serverar den snyggt, den ät mest med ögat men den är väldigt god.

Laxbollar på sallads bädd, väldigt enkelt, 3  per gäst funkar som förrätt  www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=33...

Laxrullar på  våffelhjärta med  rucola sallad.
    www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15...  , ta bara ett vanligt våffelrecept till våfflan, dvs ej sötad .

Mini pajer kan ockå göras.  
    Jag brukar göra pajskalen i förväg, allt du behöver är några muffins plåtar, kavel, runt mått, tid och  muffinsformar och en massa billiga torkade bönor .  Gör en kavelbar paj deg, rulla ut och tryck ut en rund cirkel lite större än  "muffinsgropen", se till att den täcker botten och kanterna och sedan tryck ner en muffins form ovan på degen. Häll i bönorna  och baka  runt 15 minuter till skalet är klart.   låt svalna lite, plocka bort muffins formen och bönorna.  Lyft ur med hjälp av en gaffel eller  ätpinne. 

Låt svalna helt.  Nu kan du frysa in dem i en plast låda, de håller  runt 1½- 2 månader i frysen .  Dessa kan sedan fyllas med  olik kalla röror.

Förslag.
     Västkustsallad, toppa med  räkor, kräftstjärtar och dill.
    Mini matjesill tårta, ta ditt favorit recept för det , topp med dill och  kaviar.
    Saffran kyckling paj allts som behövs är  grillad kyckling blandad med cremichefraich, lite lök, lite äpple, lite stött saffran  och en aning majonäs och av smakt med salt och peppar.
    Svamp paj, Stuvade kantareller   och på toppen en ros av  stek bacon.
    Skink paj,  gör en god skinkröra, kom ihåg att när du ska  skinka till röror kan du använda skivspill, ingen ser hur ful skinkan är och jag brukar ha burk skinka, det funkar eftersom den är riven och man får smaken från kryddorna man valt.  Men på toppen brukar jag ha finare skinka gärna två olika sorter snurrade som en ros.
    Tror att jag snor din idé och provlagar i helgen.. Största problemet för oss har varit förrätterna. ALLA bröllop vi varit på har serverat toast skagen som förrätt. Jättegott, men uttjatat.. Pajer låter jättegott och väldigt smidigt!
  • Kattpoet

Minipaj med kall fyllning är kanon, då kan man ha vad som helst i dem.   Nu på morgonen berättade en vän att hon fyllt  pajskalen med  färsk potatis, böckling kräm och gräddfil och folk hade gillat det som en annorlunda lunch i går.

Skall sägas när det är så här  varmt som det är nu, brukar jag ställa in formen i kylskåpet i 30 min efter den har fått deg, bull form och  bönor, annars kan pajerna vika sig.

Och kom ihåg, icke perfekta pajer ser hemlagade ut!  Rustik matlagning ! 

• Mirjami

Jag skulle gjort tjälknöl med potatisgratäng och sallad. Men då ska man ha plats både i kylväg och värmeväg för detta. Min vän som är bröllopsplanerare sa att jag skulle ha plan A, B OCH C IFALL något strulade. En så liten sak som att glömma aluminiumfolie kunde orsaka att gratängen blev kall inuti och svart utanpå tex. Och om man beräknar fel, har man back-up?

Så ta med allt i beräkning. Gör också en kalkyl på vad du tror det i slutändan kostar. Hamnar du på 100-150 kr per pers (lax, kött och så är ju ändå lite kostnad) så kan catering vara ett alternativ istället. Min svåger betalade 75:-/pers för sin buffé med Medelhavstema. Runt det hamnar du nog i slutändan.

• drömmer
    Mirjami skrev 2011-07-08 11:31:32 följande:
    Jag skulle gjort tjälknöl med potatisgratäng och sallad. Men då ska man ha plats både i kylväg och värmeväg för detta. Min vän som är bröllopsplanerare sa att jag skulle ha plan A, B OCH C IFALL något strulade. En så liten sak som att glömma aluminiumfolie kunde orsaka att gratängen blev kall inuti och svart utanpå tex. Och om man beräknar fel, har man back-up?

Så ta med allt i beräkning. Gör också en kalkyl på vad du tror det i slutändan kostar. Hamnar du på 100-150 kr per pers (lax, kött och så är ju ändå lite kostnad) så kan catering vara ett alternativ istället. Min svåger betalade 75:-/pers för sin buffé med Medelhavstema. Runt det hamnar du nog i slutändan.
    75:- är ju jättebilligt!! Jag får helt enkelt kolla runt och se vad de kan erbjuda för priser häromkring innan vi bestämmer oss .
  • Kattpoet

Ja just det, man kan göra söta mini pajer av  mördeg och ha i mousse eller bär.

Svar på tråden Mat på stort bröllop - laga själv?