Kattpoet skrev 2011-07-07 16:31:45 följande:
Lyxiga men kalla och enkla förätter. Och ett lite tips, lägg aldrig ut ett jämn tal av saker och ting, hjärnan räcker på atomatik jämna tal medans ojämna är lika med många. Så 4 köttbullar ser mindre ut för hjärnan än 3, udda eller hur?
Räkcocktail, den enda viktiga här är att man serverar den snyggt, den ät mest med ögat men den är väldigt god.
Laxbollar på sallads bädd, väldigt enkelt, 3 per gäst funkar som förrätt
www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=33...
Laxrullar på våffelhjärta med rucola sallad.
www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15... , ta bara ett vanligt våffelrecept till våfflan, dvs ej sötad .
Mini pajer kan ockå göras.
Jag brukar göra pajskalen i förväg, allt du behöver är några muffins plåtar, kavel, runt mått, tid och muffinsformar och en massa billiga torkade bönor . Gör en kavelbar paj deg, rulla ut och tryck ut en rund cirkel lite större än "muffinsgropen", se till att den täcker botten och kanterna och sedan tryck ner en muffins form ovan på degen. Häll i bönorna och baka runt 15 minuter till skalet är klart. låt svalna lite, plocka bort muffins formen och bönorna. Lyft ur med hjälp av en gaffel eller ätpinne.
Låt svalna helt. Nu kan du frysa in dem i en plast låda, de håller runt 1½- 2 månader i frysen . Dessa kan sedan fyllas med olik kalla röror.
Förslag.
Västkustsallad, toppa med räkor, kräftstjärtar och dill.
Mini matjesill tårta, ta ditt favorit recept för det , topp med dill och kaviar.
Saffran kyckling paj allts som behövs är grillad kyckling blandad med cremichefraich, lite lök, lite äpple, lite stött saffran och en aning majonäs och av smakt med salt och peppar.
Svamp paj, Stuvade kantareller och på toppen en ros av stek bacon.
Skink paj, gör en god skinkröra, kom ihåg att när du ska skinka till röror kan du använda skivspill, ingen ser hur ful skinkan är och jag brukar ha burk skinka, det funkar eftersom den är riven och man får smaken från kryddorna man valt. Men på toppen brukar jag ha finare skinka gärna två olika sorter snurrade som en ros.
Tror att jag snor din idé och provlagar i helgen.. Största problemet för oss har varit förrätterna. ALLA bröllop vi varit på har serverat toast skagen som förrätt. Jättegott, men uttjatat.. Pajer låter jättegott och väldigt smidigt!