Inlägg från: drömmer |Visa alla inlägg
  • drömmer

Mat på stort bröllop - laga själv?

Vi försöker dra ner på kostnaderna för bröllopet, för att få det precis så stort vi vill ha det. Vi har stor släkt, och känner verkligen att vi vill bjuda alla som står oss nära, men vi vill inte lägga en hel förmögenhet på det, utan istället satsa på bröllopsresa sen

Därför undrar jag om det är genomförbart att laga maten själv till ett bröllop på ca 120 gäster? Jag ska ha 4 tärnor, och räknar med att leja ut en hel del till dom .

Har ni tips på meny som är relativt enkel att göra själv, men som ändå är lyxig?
    Till varmrätt funderar jag på en lyxigt krämig potatisgratäng med örter samt fläskfile, oxfilé, olika såser och sallad. Eller kanske kallskuret, för att underlätta för serveringspersonalen? Det hänger lite på om vi får tag i värmeskåp också...

Har ni tips på en lyxigt enkel förrätt? Efterrätt kommer det enbart bli bröllopstårta, och ev några chokladsnittar eller liknande....

• Svar på tråden Mat på stort bröllop - laga själv?
  • drömmer

Tack för tipsen!
    Minipajer lät ju faktiskt jättebra, med bara ngt salladsblad till .

Vi ska ha serverings"personal", dvs vänner till den ena tärnan som sköter disk och servering. Hur mkt de ska få betalt är ännu inte bestämt, men de ska såklart bli nöjda, liksom vi. Jag hoppas på att få tag på värmeskåp så att det blir enklare med värmningen, annars kommer vi köra på kallskuret.

Men visst, hade vi hittat ngt som är billig med catering hade ju det varit toppen, men vi känner inte för att lägga enbart kanske 15-20.000 på bara maten tyvärr... 

På våra större högtidsfester brukar vi vara kring 50 pers, men visst är det stor skillnad med det dubbla. Då har jag förvisso fixat allting helt och hållet själv, så får jag hjälp är det kanske ändå genomförbart? Jag räknar med tärnornas hjälp, för mig är det jätteviktigt att de är delaktiga och VILL hjälpa mig inför min finaste dag!

• drömmer
    11Juni2011: Åh vad bra! Vi ska också köpa alkoholen i Tyskland tänkte vi. Billigt och bra Men menar du att hela bröllopet gick på 16.000, eller mat och dryck?
    Ja absolut ska jag njuta på min egen dag, därför blir det 3-4 tjejer som sköter serveringen. Eller behövs det fler?!

Kattpoet: Ja precis. Vi har både allergiker och vegetarianer, så då får dom sin egen lilla paj. Blir perfekt .
    Nu ska jag bara bestämma om jag ska göra skaldjurspaj eller västerbottenpaj .
  • drömmer
    11juni2011 skrev 2011-07-07 22:55:45 följande:

16000 var för mat och dryck 27000 gick hela kalaset på, förutom ringarna!
    Vi hade ju 4 pers som skötte buffen, och de sa att de var lagom många!

Åh då kanske vi kan hålla oss till budgeten på 30.000 då. Just ringarna ska vi låta kosta har vi sagt, men klänningen ska vi försöka hålla lite budget på. Vill bara åka runt och kolla NU, men det är 13 mån kvar till det är dags så det är ingen panik, än . Brudtärnornas klänningar tänkte jag försöka vänta med till nästa vår, då det kommer ut fina studentklänningar i vanliga butiker. Det får ju ner priset ganska bra... Vet inte riktigt hur jag ska göra med dom bara, om de ska få hela eller om jag lite fint kan fråga om de vill stå för hälften och sen behålla dom. Är det snålt? Tänkte iofs stå får smink och hår, av ett par andra privata tjejer som kommer hem och gör oss allihop fina samtidigt . Och så ska de alla få smycken att bära, enkla i silver, som tack för att de ställer upp.
  • drömmer
    Kattpoet skrev 2011-07-07 23:14:02 följande:
    När det kommer till tärnklänningar så ser jag  det så här  betalar de hälften eller hela måste klänningen kunnas användas igen av dem själv och då är en "tärnklänning " att glömma och man kan ju be dem att  ha klänningar i  samma modell fast inte i samma färg, alla passar  ju inte neongrönt eller puder rosa eller dår blått.  ;)

Och har du 13 månader på dig,   mitt tips är att  du gör en drös  små pajskal och provar ut olika fyllningar varannan fredag ett tag framöver  med din man, en mys kväll med olika  fyllningar.

Du kan också prova göra fyllningar som ska bakas i  formen direkt och frysa in och ha som lunch. 
    Ja men precis, det är också därför jag vill köpa tärnklänningarna i en "vanlig" butik. Hade det inte varit så långt fram i tiden hade jag köpt underbara champagnefärgade klänningar jag hittade i en liten butik här för ngn månad sen.Åh så underbara dom va .  Vi ska ha vitt, champagne och grönt som tema så jag hoppas jag hittar liknande igen..
  • drömmer
    Mirjami skrev 2011-07-08 11:31:32 följande:
    Jag skulle gjort tjälknöl med potatisgratäng och sallad. Men då ska man ha plats både i kylväg och värmeväg för detta. Min vän som är bröllopsplanerare sa att jag skulle ha plan A, B OCH C IFALL något strulade. En så liten sak som att glömma aluminiumfolie kunde orsaka att gratängen blev kall inuti och svart utanpå tex. Och om man beräknar fel, har man back-up?

Så ta med allt i beräkning. Gör också en kalkyl på vad du tror det i slutändan kostar. Hamnar du på 100-150 kr per pers (lax, kött och så är ju ändå lite kostnad) så kan catering vara ett alternativ istället. Min svåger betalade 75:-/pers för sin buffé med Medelhavstema. Runt det hamnar du nog i slutändan.
    75:- är ju jättebilligt!! Jag får helt enkelt kolla runt och se vad de kan erbjuda för priser häromkring innan vi bestämmer oss .
Svar på tråden Mat på stort bröllop - laga själv?