Hur räknar man ut konsumtionen på dryck vid ett bröllop?
Vi har tänkt att ha en mindre bar på bröllopet och jag tänkte höra hur man räknar ut för varje person som dricker, öl cider, vin etc....
Vi har tänkt att ha en mindre bar på bröllopet och jag tänkte höra hur man räknar ut för varje person som dricker, öl cider, vin etc....
Gå in på systembolagets hemsida, har för mig att den informationen finns där!
En början är ju ett glas bubbel till brudskålen, ev med ett påfyllnadsglas. Ett glas till förrätt och två till varmrätt alt två-tre glas till buffé Det svåraste är ju sen på kvällen , där får man väl försöka uppskatta sällskapet, och hur törstiga folk är... :)
SVÅRT,jag undrar samma sak...tänker mig som Helena brud 20 aug skrivit om brudskål och själva middagen...sedan ska vi ha aves till kaffet och tårtan...och så baren som sagt som öppnar eftr middagen och tårtan...Vi kommer för enkelhetens skull iaf "bara" ha öl,vin och cider....men hur mycket,jaaa,det är frågan...man måste ju tänka på att vissa inte dricker alkohol heller utan måste få ha alkoholfria alternativ...kommer gardera mig iaf för köper man från systembolaget får man ju lämna tillbaka oöppnade flaskor och annat...
Vi har fått höra att klassisk beräkning är 1,5 glas till brudskålen, ett glas till förrätten, två till varmrätten och eventuell avec till kaffet, men avecen skippar vi. Till baren kan ni köra lite av varje och lämna tillbaka det som inte går åt.
Vi har de senaste 3 åren haft 2 st 30-årsfester med nästan samma antal personer.. det blir dock snäppet fler nu på bröllopsfesten.. så vi vet ju ungefär hur mycjet som gick åt då. ca 50 blir vi.. men till själva "festandet" efter är det nog ca 10st mindre.
Så vi kommer köpa 2 lådor rött och 2 lådor vitt. (men jag vet att det fanns kvar en del av vinet)
2 flaskor whisky 2 baileys.. ölen är vi aningens osäkra på, kommer inte riktigt ihåg just det.. men kanske en 4-5 plattor.. och 30L sprit *S*
Japp i vårat umgänge dricks det mest groggar/drinkar :)
Vi kommer köra på våran standardbål.. i en 25L dunk :) Ingen champagne här inte.. Vi har inget traditionellt fint vett å etikett-bröllop *S* Våran festlokal är garaget :)
Bålen bestär av 7L sprit och 18L läsk och den är såååå god och tar alltid slut rätt fort ;)
Enligt min pappa som varit i resturangbranschen i 30 år så kan man räkna med att det är ungefär 5 glas/flaska vin och 7-8 glas/ flaska mousserande. Dessertvin dricker man också ungefär 1 dl av, så beroende på stolek på flaska, så varierar antalet glas.
Sedan beror det nog mycket på hur era gäster dricker och vad som serveras. Är det självservering brukar folk ta mer i glasen, men kanske inte fyller på lika ofta. Enligt min pappa så ska man i alla fall räkna med 1,33 glas/ måltid vid sittande middag. Alla begär inte påfyllning, och vissa vill ha 4 ggr, så det jämnar ut sig.
På systembolagets hemsida finns också en sida jag hittade med "hur mycket går det åt" och där fanns både buffé och sittande middag som exempel. Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Tycker det är riktigt klurigt detta. Vi skall ha runt 100 gäster och servera buffé. Kallskuret med nöt/fläsk ev kyckling och kanske rökt lax.
Enl systembolaget skulle det då gå åt 50 flaskor vin men hur skall man fördela rött/vitt? Alla 100 kommer ju säkerligen inte dricka heller men det känns farligt att börja gissa på hur mångs som skulle kunna tänkas dricka. 50%, 75%? Vi kommer även servera öl och whiskey till maten då det är vanligare att man i mannens släkt dricker detta än vin, i alla fall bland männen.
Vi har de senaste 3 åren haft 2 st 30-årsfester med nästan samma antal personer.. det blir dock snäppet fler nu på bröllopsfesten.. så vi vet ju ungefär hur mycjet som gick åt då. ca 50 blir vi.. men till själva "festandet" efter är det nog ca 10st mindre.
Så vi kommer köpa 2 lådor rött och 2 lådor vitt. (men jag vet att det fanns kvar en del av vinet)
2 flaskor whisky 2 baileys.. ölen är vi aningens osäkra på, kommer inte riktigt ihåg just det.. men kanske en 4-5 plattor.. och 30L sprit *S*
Japp i vårat umgänge dricks det mest groggar/drinkar :)
Vi kommer köra på våran standardbål.. i en 25L dunk :) Ingen champagne här inte.. Vi har inget traditionellt fint vett å etikett-bröllop *S* Våran festlokal är garaget :)
Bålen bestär av 7L sprit och 18L läsk och den är såååå god och tar alltid slut rätt fort ;)
Så här många glas räcker en flaska till:
Rött vin 5-6 glas
Vitt vin 6-7 glas
Mousserande vin 7-8 glas
Dessertvin 12 glas
Öl 33 cl 1-2 glas
Öl 50 cl 2 glas
Avec 17-18 glas (4 cl)