• Cicci90

Klädkod sommarfint?

På vårt bröllop nästa år skulle vi vilja skippa klädkoder som bestämmer att folk ska ha kavaj, kostym osv..
    Funderar på klädkoden "sommarfint".
    Vad tror ni, kommer folk dyka upp i trasiga jeansshorts och t-shirt eller kommer det vara snäppet finare än det?
    Någon annan som har haft någon liknande klädkod?
    Samtidigt som jag inte vill att gästerna ska behöva gå och köpa nya, dyra kläder så vill jag inte att de ska komma till bröllopet i de kläder de alltid har på sig hemma.

Är jag kanske orolig i onödan?

• Svar på tråden Klädkod sommarfint?
  • Vingilot

Jag skulle också vilja ha någon sådan där inofficiell klädkod (eller ingen alls egentligen) men har inte kommit fram till vad som blir bäst att skriva än.
    Problemet som jag förstår det är att saker som "sommarfin" kan göra folk osäkra och förvirrade.
    Ja, en och annan kanske kommer i trasiga shorts och T-shirt, om det är deras stil, andra kanske kör ultimata finstassen från topp till tå och åter andra hamnar väl i mitten nånstans skulle jag tro.

Jag har funderat över möjligheten att skriva en hel mening istället för en enda kod, för att förtydliga. Typ "klä dig i något du trivs i och känner dig fin i". (Inte just den meningen, den funkar inte alls, men det innehållet.)

Samtidigt skulle jag egentligen tycka det var roligt och mysigt om folk verkligen klädde sig helt olika utifrån deras egen uppfattning om vad som är fint.Glad

• Mace

Sommarfin är ju inte en klädkod egentligen, för klädkoderna är ju bara de välkända... tycker jag...

Jag tror att du bara får problem när du skriver så, folk kommer att bli väldigt fundersamma på vad som faktiskt gäller - sommarfint kan ju vara allt från just jeanshorts + tröja till en väldigt avancerad klänning.

Varför inte köra på Kavaj som är den enklaste koden?

Alternativt skippa klädkoden?

Men mycket beror ju också på vilka gäster ni har - om man vet lite om deras stil i vanliga fall så kan man kanske anpassa och kanske till och med ha en förklaring hellre än en kod? Det är ju jättesvårt det där, för folk verkar ju orkar maila MAgdalena Ribbing om alla sådana där klädkoder hellre än att bara ringa brudparet.  

• Fröken Söt

Sommarfin kan betyda precis vad som helst, då är det bättre med kavaj som är den lägsta klädkoden. Om man inte anger någon klädkoden betyder det högtidsdräkt.

• lyckliga jag

Jag har samma problem, vet att vi har vänner som inte gillar att klä sig i kostym men är snygga i bara byxor och skjorta. tycker att dom också ska känna sig bekväma.Cool

• Trinis

Vi hade klädkod "Sommarfint" när vi gifte oss. Inga problem överhuvudtaget. Vi hade över 100 gäster och INGA hade jeans eller något annat opassande. Tjejerna hade sommarklänningar och killarna kavaj. Ibland undervärderar vi nog våra gästar, för jag tror faktisk de flesta förstår att man inte har trasiga jeans i bröllop. 

Lycka till!

• plin

på vår hemsida har vi skrivit festfint och bekvämt. Jag tänker att folk kommer att klä sig i "finkläder". dvs de som brukar gå i trasiga jeansshorts och t-shirt kommer kanske ha byxor och skjorta. de som klär sig lite tjusigare i vanliga fall har kanske kostym.

Folk brukar väl klä upp sig lite när de ska på fest?

• hysch

Vi ska överraskningsgifta oss på en födelsedagsfest, så eftersom vi ska skriva festinbjudan och inte bröllopsinbjudan kan vi vara lite friare i text. Vi tänkte skriva typ "varför inte passa på att vädra festblåsan och finskjortan" eller något i den stilen.

• BlackWIngedAngel

Kom ihåg att klädkoden är till för att hjälpa och vägleda dina gäster, inte för att du ska kunna bestämma över vad de har på sig. "Sommarfint" är därför inte någon större hjälp, eftersom det skapar mer förvirring än något annat. "Udda kavaj" (Tror att den tidigare kallats "Fri klädsel" eller något liknande) är annars lägsta klädnivån. Det betyder alltså att man inte behöver ha hel, matchande kostym utan kavaj och finbyxor.

Skulle det vara så att någon av era gäster säger att de inte vill ha kavaj så är det ju bara att svara dem: "Det gör du ju som du själv vill. Klädkoden är ju inte ett krav utan en vägledning."

• Cicci90

Tack för alla era svar!
    "Festfint" som någon föreslogg kanske vore lite mer passande.
    Egentligen vill vi ju inte ha någon klädkod, men som sagt blir många förvirrade och fundersamma om det inte är uppenbart vad man ska ha på sig.
    En annan anledning är att sambons farbror och fru är bönder, absolut inget ont om bönder i allmänhet, men det här paret skulle säkerligen kunna komma i mysbyxor och en halvsliten t-shirt. Det är därför vi ändå vill ha lite mer kontrollerat.
    Men det kanske inte hjälper med sommarfint i det fallet.. :p
    Annars tror jag nog att alla övriga gäster kommer komma i fina klänningar, skjortor osv.. Men just de här två är vi lite oroliga över. Jag vill faktiskt inte ha två "lortgrisar" ;) på min fest.

• Pinkgrape

Jag personligen kan hålla med om att det kan bli lite förvirrande om ingen klädkod är satt. Tex sommarfin eller festfin. Det kan ju betyda så olika. För en del kanske det är de nya jeansen och en t-shirt (ja, vi har vänner som klär sig så om de ska vara festfina) och för andra kanske det betyder att damma av balklänningen och smokingen. Nu tror jag ju visserligen inte att det är så många som kanske har sådant hemma, bara att det öppnar ju upp för ett stort spann av val. Om man begränsar det lite och sätter tonen med en klädkod så hjälper det ju gästerna att klä sig på ungefär samma nivå.

Vi valde klädkod kavaj, vilket i mina ögon är sommarfint. Männen i kavaj och byxor, behöver inte vara en hel kostym med matchande kavaj och byxa, utan tex chinos går bra. Kvinnorna kan komma i en sommarklänning. Vi ville inte heller att gästerna skulle behöva gå ut och köpa nya kläder bara för att klä sig "rätt" på vårt bröllop, men vi ville ändå få lite sammanhållning i gästernas klädsel.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Lisa201109

Vi har klädkod: Något du tycker är fint! Vilket självklart kan innebära att några har jeans, andra har långklänning. Det spelar ingen roll för oss. Så länge dom känner sig bekväma och fina får dom ha på sig vad som helst. Blir dom osäkra och vill ha lite vägledning så har vi en vi på den officiella brölllopssidan skrivit att fästmannen kommer att ha mörkkostym. Men vi menar verkligen något som man själv tycker är fint, vad jag och min sambo tycker spelar ingen roll.  

• 2011bröllop

Vi skrev festfin som klädkåd  !!! 

• Vi2alltid

som gäst blir jag uppriktigt sagt galen om jag får en inbjudan utan klädkod. Hur vet jag om jag klär mig tillräckligt fint eller för fint? En klädkod ger en hint till mig om vad man kan förvänta sig att de andra gästerna kommer bära. Om jag inte känner brudparet speciellt väl så är det ju jättesvårt att veta hur deras bekantskapskrets ser ut och hur de skulle kunna tänkas komma klädda. Klädkoderna är till för att underlätta för gästerna!

Ingen vettig människa kommer med jeans på ett bröllop, men det händer i alla fall. Och det är lika pinsamt att komma överklädd och se att de andra gästerna inte har så märkvärdiga kläder som en själv.

Svar på tråden Klädkod sommarfint?