• bumbibjörn

Va ska man fota???

Hej! Min barndomskompis kommer att fota oss på vår stora dag. Hon e en jätteduktig 'hobbyfotograf' o har fotat bröllop tidigare... När vi pratade så frågade hon va vi ville ha för kort o jag sa porträttbilder på mig o mannen samt mig, mannen o våra barn efter vigseln. Men börjar nu fundera på detta med fotograferingen... Hur kommer ni göra? Vad ska ni ta för kort? Tips o förslag mottages tacksamt! Fundera på om man skulle ta några skojsiga på mig o mannen samt att man borde kanske fota gästerna men hur?

• Svar på tråden Va ska man fota???
  • Gwennie

Våra gäster kommer att fotograferas löpande när de kommer till festlokalen. Det blir i en ram liknande den nedan men istället gjord av björkslanor.

När det gäller själva bröllopsfotona har vi och vår fotograf pratat om att göra en del väldigt nära närbilder, t.ex. på mitt halsband och min frisyr, på brudbuketten och mannens manschettknappar. Det blir en kul kontrast till helkroppsbilderna. Jag gillar också bilder där fotografen leker med fokus - kanske tar en bild på vår son i förgrunden och oss i bakgrunden, eller mannen i förgrund och jag i bakgrund osv.
    Sen brukar ju de allra bästa bilderna vara de som inte är planerade och "stylade" - vi har bett vår fotograf att ta bilder även när vi förbereder oss för att ta den mer "officiella" bilden; vi ska t.ex. ta bilder uppe på en stenmur - det kan säkert bli spännande bilder när jag försöker klättra upp där med släp, underklänning och högklackat... ;P

• bumbibjörn

Tack! Ja vi fundera oxå på att ta några riktigt närbilder brukar bli en snygg kontrast till porträtt bilderna. Bra tips om att leka m fokus, då kanske man kan få till mer levande bilder. Hur har ni andra tänkt?? Vad ger ni fotografen för direktiv?

• GeneralElectric

Här är en av våra favoritbilder (av fotografen Åke Ericson):

Personerna är en blandning av brudföljet, våra middagsgäster, kyrkbjudna gäster och nyfikna förbipasserande.
    Vi hade tänkt ta en gruppbild med samtliga gäster, men skippade det på planeringsstadiet av olika skäl. Detta blev ett mycket bra – och oplanerat – substitut!
    Vi hade Åke som är rutinerad pressfotograf, och en annan fotograf för bland annat porträtt i klassisk och lite stram stil.
Svar på tråden Va ska man fota???