Pinkgrape skrev 2011-07-12 11:09:12 följande:
Vi kommer bjuda på alkoholen, eller det alkoholfria, till maten. Sedan får de som vill köpa eget i hotellets bar. Vi förstår inte riktigt varför vi ska betala folks fylla. Varken jag eller min blivande dricker speciellt mycket alkohol och har bland annat därför skippat att bjuda på avec till tårtan, för vi vill inte dricka det. Då kan de som verkligen vill ha det, köpa eget.
Jag kan väl dock känna att ifall pengarna finns där, så kanske man ändå ska lägga ut dom och köpa in alkohol och ha en betalbar istället för att be gästerna ta med sig eget. Det känns ju lite trevligare än att det ska stå systempåsar överallt. Samt att man kan, som ClaraH skriver, styra lite mer vad gästerna dricker. Om man inte vill ha värsta fylleslaget, så kan det ju vara lite smart. Smaken är ju dock som baken, ni kanske inte alls skulle störa er på det och då tycker jag gott att ni kan säga att de får ta med egen dricka. Så vitt jag vet, så brukar det gå bra på andra fester, så varför inte en bröllopsfest?
När det kommer till bröllop är jag hyffsat less på att allt ska vara så himla fint och påkostat hela tiden, bjuda, bjuda, bjuda.. på allt. Folk blir så fina i kanten när det kommer till bröllop och det är tråkigt. Jag tycker att man kan lägga det på en massa olika nivåer, så som brudparet vill ha det, och det borde väl kunna accepteras av vänner och släkt.
Eftersom att vi inte vill lägga mkt pengar på bröllopet. Utan vi vill lixom bara visa vår kärlek gemom att gifta oss. Det ska vara vigsel i kyrkan, och festen efter ska hålla i en gammal skola. Vi ska ha grillbuffé, inget live band. Utan allt ska vara väldigt enkelt. Vi vet att alla som kommer kan dricka med måtta och att det är städat folk. Så några fylle slag kommer det inte bli även om dom tar med sig egen dricka. Så det känns faktiskt rätt lugnt att vi bara kommer bjuda på dricka till maten.
Precis som du skriver, är även jag lite trött på att det ska vara så påkostat och att allt måste vara så fint. Varför måste man lägga typ 100.000 kr på en jäkla dag. Då kan jag ju ha mkt roligare för dom pengarna.
Visst har man ekonomi till det, så visst. Men nej, tror inte jag skulle velat lägga så mkt iaf