• Mirjami

Våningsfat el liknande till cupcakes? Hjälp snälla!

Jag försöker hitta våningsfat till cupcakes, gärna så det rymmer 40 st. Helst med plats för en liten tårta längst upp.

Hur kan man lösa det annars? Jag vet att man kan köpa vackra fat på second-handbutiker och loppisar och med borr, en lång gängad pinne och metallcylingrar kan bygga egna. Men jag vet inte om tiden finnes till det!

Min chef tipsade om runda hatt askar som man lägger en vacker duk över, men hattaskar är INTE lätt att få tag på!

Kan man ta EN hattask, täcka in den snyggt och ställa cupcakesen på bordet runt om? Eller ser det B ut?

AAAARGH!!! Ett problem att lösa som jag inte ens trodde fanns då jag inte tänkt på det! Att hyra sådant verkar också vara omöjligt. Alla har ju bara tårtställningar eller hyr inte ut då vårt datum är så populärt datum och allt är upptaget!  

Sjutton också...

• Svar på tråden Våningsfat el liknande till cupcakes? Hjälp snälla!
  • SnuttisSessan

Vi har ett liknande problem. . . Ska se om vi inte kan låna en tårtställning från stället vi köper minitårtor :)

• Chicita

Jag skulle satsa på något stabilt som kan hålla upp minitårtan och sen ställa cupcakesen på bordet runtom. Det ser ändå inte snyggt ut när några har tagit från en tårtställning. Står dom fritt på  bordet så plockas det ju utifrån och in (någotsånär i alla fall)...
    Vad har ni för tema?

Om ni har havstema så täck med blågrönt tyg (både bord och upphöjning och drapera ett fisknät över...
    Om ni har skogstema så täck med ett mossgrönt sammetstyg eller liknande och lite kottar och annat fint...
    Färgtema - Duk i temats färg och med matchande dekorationer från bordet, bara anpassat till tårtbord... 

• queenelin

Du kan köpa fat på loppis och stapla koppar och kaffekannor emellan och limma ihop allt. Jag skulle ha kört med typ limpistol (funkar till allt!). Kanske en bricka i botten?

• MrsT2011

Det är busenkelt att få tag på hattaskar! Kolla in kartongtårtan i blått och grönt i mitt galleri!

Den gjorde jag förvisso till presentbordet att förvara kuvert i, men jag skulle tro att askarna är stabila nog för cupcakes och en liten tårta. Annars kan du ju alltid ställa eller lägga något i asken som gör den stabilare

Vita, rena askar köpes i fyrpack på panduro för 170-180 kr, minns inte exakt.

• MrsT2011

Dessutom började jag fundera lite mer nu på det här med att bygga egen...

Såna där tjocka kartongrör som används till att frakta planscher m.m. Borde du inte kunna såga av ett sånt så att du får typ tre minirör som är ca 10 cm långa. Sedan sågar eller skär du runda bitar i lagom storlek av tunna spånplattor. (Av ungefär samma typ som IKEA fäster på baksidan av exempelvis byrålådor.)

Limma eller fäst plattorna vid rörbitarna med små nubbspikar. Testa hållfastheten ordentligt!

• nötmix

Panduro har/hade rea på hattaskar så kolla deras hemsida om de finns kvar! Jag köpte till vår papperstårta för några veckor sedan. Annars tycker jag verkligen att du gör som ovanstående skriver - använd limpistol!! Det är super enkelt, jag har gjort ca. 5 olika ställningar nu. Köp tallrikar i samma färg på Ikea om det underlättar tidsmässigt, så slipper du leta  på loppisar. Annars kan du ju även kolla ebay (beroende på hur mycket tid du har på dig) Jag såg för ca. 40 kronor om jag inte minns fel.

• Amejuli

www.tardecor.se

Där kan du exempelvis köpa sådan här:
    Mini Muffinsställning, 24
    Då kan man sätta ett litet fat överst med en tårta. Men å andra sidan behövs två för din mängd och då kanske det inte är snyggt att bara ha tårta högst upp på den ena. Ett alternativ är att ta en och ställa ut resterande i två ringar runt ställningen om du förstår hur jag menar.

Sen finns det den här:
    3 vån Kakfat Smidesjärn
    Men det ser ju inte ut att få plats så många på den heller tyvärr. Men en liten tårta högst upp går nog.

kakburken.se har de annars flera "muffinsträd" bland annat ett som har plats för 38st där du skulle kunna fästa ett litet fat på toppen för tårtan. (Det liknar den översta bilden fast större.) Kanske kan fyra stycken dela på tårtan och resten få cupcakes?
    http://www.kakburken.se/index.php?cPath=249_258

• tout lamour lamour

Jag hittade en DIY Tutorial förut på hur man gör våningskakfat av lerkrukor och lerfat. Inget avancerat, bara limma ihop ett stort lerfat med en kruka (upp och ner) ovanpå, ett mindre lerfat ovanpå, en till kruka osv. Blev riktigt fint och stalbilt. Men att limma ihop udda "mormorsporslin" i ett våningsfat är bara såå läckert tycker jag. Jag samlar på våningskakafat och planerar att göra ett sådant själv.

• Mirjami
    Jelica skrev 2011-07-12 20:01:34 följande:
    Finns bara plats för 23st men två sådana tycker jag är bra alternativ :)

www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163...
    Den kommer det bli! Vi är 40 st plus fem barn så två sådana blir lagom! Och tårtan ställer vi på en liten hattask  (ja, har EN faktiskt) framför, fast med duk över lite snyggt fixat.

Är samma som AmeJuli la in bild på. De är ju så söta!

Och så slipper jag pyssla ihop något och har kvar dem till framtida kalas med.

Tack alla för tipsen :)
Svar på tråden Våningsfat el liknande till cupcakes? Hjälp snälla!