Inlägg från: ElinFalk85 |Visa alla inlägg
  • ElinFalk85

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

knyttan skrev 2011-07-14 00:39:58 följande:
    Hej,
    bra tråd för mig också!
    Vi räknar o hoppas på 30 000 för 35 gäster ungefär, vi gifter oss nästa sommar. Men inser att det nog landar på närmare 40 000...
    Vårt STORA problem just nu är att hitta en bra lokal. Just nu känns det som att det kommer gå på ett ut för oss att ha festen på en hyffsad restaurang, eller att fixa iordning en lokal, catera mat, hitta serveringspersonal etc... Man kan säkert spara stora summor om man ska ha många gäster, men i och med att vi ändå är rätt få så känns det inte som om det riktigt är värt det?
    Det känns som om allt pyssel och småinköp av "jättepraktiska" grejer på ikea som man kan sy om till helt andra grejer och ljushållare från panduro som man bara ska limma på små band, i slutändan kan gå på ganska stora summor (och tid!!!!) och då tänker jag att det kanske bara är bättre att smacka på en extra hundring på varja kuvert och få allt färdigt och fint och dukat och serverat. Eller?
    Vi har varit o kollat på en sån DYI lokal som skulle gå på 3000 i lokalhyra men då skulle vi få jobba hela natten innan vigseln för att få den fin, plus alla grejer vi skulle behöva köpa, plus all organistion med catering och betala för städning dan efter (jag tänker då inte kliva upp i ottan dan efter mitt bröllop för att städa!)....
    Jag gillar egentligen att pyssla, så det är inte det, men jag får lite en känsla av att man lurar sig själv när man köper massa små billiga grejer lite åt gången, då märks det kanske inte att det faktiskt rinner i väg ganska mycket pengar. Och tre tusen för oss är ju typ hundra kronor per gäst, som vi lika gärna kan lägga på att vara på en restaurang istället och få allt serverat.
    Men berätta gärna ni som har andra erfarenheter, jag ahr kanske helt fel.
    I vårt fall så handlar det nog om att dra ner på andra grejer, som tex kommer vi nte lägga så mkt pengar på ringar, jag är inte nån som gillar bling bling iallafall och tycker inte om att ha guldsmycken på mig. Vi har fått ärva mina morföräldrars vigdelringar som vi ska låta göra om bara. Naglar kommer jag nog inte att göra och sminka mig ska jag göra själv. Jag ska int ha nån brudtärna så hela den utgiftsposten är helt raderad, plus att jag  är helt inställd på en liiiten brudbukett. Evt kommer jag också fixa tårtan själv då jag är rätt bra på sådant, men det beror ju lite på vad för lokal vi får tag på nu då, eller om det blir en restaurang istället. Då får man ju se vad man kan komma överens om med dom.
    Jag tänkte också att vi skulle köra med catering av maten (buffé), ha alkoholfri dryck och hyra lokal. när jag räknade på hur mycket allt skulle kosta så skulle det kosta över 600kr per kuvert. så jag letade upp en riktigt bra restaurang istället. Enskede Värdshus!!! Vi tar deras bröllopsmeny 1, det är en buffé med 3 glas vin eller öl till maten, bröllopstårta kaffe och avec till efterrätt samt ett glas mousserande vin till brudskål. Det kostar dock 750kr pert kuvert. dock så vet vi att många av våra vänner inte dricker alkohol, så vi tänkte att jaja det går nog på ett ut i alla fall. Vi orkar inte heller städa och fixa dagen efter så vi valde att göra  så. Vi valde också att bara bjuda in familjen och närmsta vännerna. det blev ändå 30 st!!! Jag har många syskon med respektive.dock har vi valt att inte ha med barn på festen. jag har en kompis som är dj så han ska spela på bröllopet. vi förväntar oss ingen present av honom, eftersom han spelar gratis ( han får ju mat och dryck :)). Min klänning kommer att sys upp i kina och kosta runt 1000 kr (1500 med underkjol och smycken). Gubben tar sin fina kostym och köper en väst till. Mina hår, naglar och smink ska jag dock få fixat eftersom jag är väldigt sparsam och duktig i vanliga fall. jag är student. eftersom min blivande man vet att jag har ont om pengar medans han har väldigt gott om pengar så vill han unna mig det. och det får han jue =). Vi önskar oss bara en enda sak i present och det är pengar  som vi ska ha på vår bröllopsresa. hm j jag vet inte om du blev så mycket klokare =)
    summan är iaf att om du vill ha det billigt, bra med oerhört bra personal så kan jag verkligen rekomendera enskede värdshus (om du bor i sthlm vill säga). Alviks matbod har billigt också men dom har jag inte testat. det finns en sida som heter bokalokal.se (tror jag eller om det är .com), där kan man gå in och välja och sen kommer det förslag. finns många sånna sidor.
  • ElinFalk85
    knyttan skrev 2011-07-17 20:17:01 följande:
    Tack för tipset, det är bara det att vi bor i Malmö o ska gifta oss i Kalmar Solig Bokalokal.se har inte så stor täackning i området s.a.s
    Enligt vad vi har räknat på lite ungefärligt så skulle vi kunna komma undan med runt 600 per kuvert på en ok
    restaurang inkl alkohol då, fast inte fri bar. Och det känns som överkomligt isammanhanget.
    Tyvärr har vi inga florister, frisörer, kockar eller nagelteknologer i släkten det är bara odugliga akademiker allihopa plus en polis som kanske kan få hålla lite ordning på tillställningen haha!
    Så vi är tvungna att hyra in / betala för allt sånt.., Vill inte heller "kommendera" ut släkt o bekanta till att arbeta en massa bara för att jag ska gifta mig. Hade vi haft kvar det stora huset där jag växte upp med gammal stor trädgård hade det varit en sak, men det är sålt sen länge, så vi har liksom inget "gratis".
    Musiker känner vi några dock så dem hoppas vi kunna muta att sjunga o spela lite för oss till kompispris.
    Vi har inte heller fri bar! Vi har det som ingår i paketet, 3 glas öl/vin samt ett glas
    mousserande vin. Skulle det inte ingått så skulle vi bjudit på ett glas mousserande samt
    ett glas öl eller vin. vill folk festa till det efter det får dom köpa i baren =).
    naglarna får jag gjorda på salong vi har inte heller några nagelteknologer eller florister
    i släkten tyvärr. också bara akademiker, och en musiker =).
  • ElinFalk85
    fru i augusti skrev 2011-07-13 21:44:53 följande:
    O ja! Vi kämpar som 17 med det! Men vår budget ligger långt från eran. Räknar med att komma under 30.000:- Vi gifter oss i samband med sonens dop. Har bara bjudit in till dop, de flestavet inte om att det blir vigsel också. Vi kommer göra all mat själva, en kall buffé, där mycket är sånt jag gör innan och fryser in. Vi kommer ha festen på mina föräldrars sommarstugetomt. För vår del blir det ett enkelt bröllop och jag tar hjälp av vänner och släkt för att låna ihop partytält, serveringsfat, blomkrukor, bord, stolar etc. Om jag hinner ska jag sy vimplar, kommer dekorera i övrigt med röda Minirosor i vita krukor (kostar 29 kr för en sån krukväxt i butiken närmast oss.) Vi betalar två tjejer för att hjälpa till att plocka fram, diska och fixa i ordning. Sen betalar vi för sång i kyrkan, bara 500:- för sången då det är en tjej jag känner lite halvt. Men kompningen på gitarr verkar bli lite dyrare då vi inte hittar någon musiker bland gästerna som känner sig trygg i att spela i kyrkan. Jag har beställt klänning från ett Kinaföretag (men är inte nöjd så kanske jag köper en annan, dock är jag ute efter en kortare, enkel klänning så det behöver inte bli så hemskt dyrt. Sen har jag sån tur att en av mina bästa vänner är guldsmed och hon gör våra ringar till ett bra pris. Smink och hår gör jag själv, kommer inte hinna med att gå och få det gjort någon annanstans. Dock har mkt pengar gått åt till att köpa bra makeup-produkter (vanligtvis använder jag inte mer än mascara, eyeliner och lite puder) så jag tror att det kanske hade blivit billigare om jag fått makeupen lagd av någon annan. Hmm, vad har jag glömt? Antalet gäster blir ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi skippar köpt bröllopstårta. Vi kommer ha en efterrättsbuffe med cheesecakes, glasstårtor, cupcakes och godis i fina glasburkar. En av tårtorna ska jag göra i en hjärtform, den kommer stå i mitten och på den caketoppern. Tycker hela tiden att det dyker upp saker som gör att vi får lägga mer pengar på bröllopet än vi tänkt från början. Som att klänningen inte känns 100% bra och att vi får lägga mer pengar på musiken än vad vi tänkt. Men så har vi inte planerat det så länge heller. Bokade kyrkan i april och gifter oss i augusti Det är nog lättare att hålla kostnaderna nere om man har lite mer tid. Jag har gjort en del onödiga köp bara för att jag haft bråttom och så blir jag missnöjd och får köpa något annat också. Som mina skor, köpte ett par men ångrade mig och köpte då ett annat par. Samma sak med dotterns klänning, köpte en fin men hittade dagen efter en annan och lämnade då tillbaka den första. Om jag inte känt mig så jäktad kanske jag inte skulle gjort sånna felköp.
    Min bror är gitarist!!! www.martenfalk.com/
    superduktig!!!! (och snäll :))
Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?