• carla disco starfighter

Finns det någon formav blomlexikon?

Hej!
    Jag vet precis hur min bukett ska se ut, men hittar inga bilder.. finns det någonstan, förslagsvis på internet, någon form av lexikon där man kan söka på tex rosor i en viss färg? Jag söker en ros som är ljust rosa och tonar mörkare alt. nästan vit som tonar rosa..

• Svar på tråden Finns det någon formav blomlexikon?
  • 1700tal

Är det inte smidigast att fråga en florist? De vet ju vilka sorter som finns att tillgå i handeln.

• Fishkiss
    carla disco starfighter skrev 2011-07-13 22:19:05 följande:

Hej!
    Jag vet precis hur min bukett ska se ut, men hittar inga bilder.. finns det någonstan, förslagsvis på internet, någon form av lexikon där man kan söka på tex rosor i en viss färg? Jag söker en ros som är ljust rosa och tonar mörkare alt. nästan vit som tonar rosa..

Hej! Jag är ockå ute efter en väldigt vacker ros som är vit och rosa, typ cerise. Har letat överallt på nätet men hittar inte...
  • passionsblomman

Jag tycker också det vore smart att tala med en duktig florist. De olika odlare som grossisterna handlar ifrån brukar ofta ha hemsidor/broschyrer med sina blommor på bild. Så floristen brukar kunna visa bilder även på sådant som inte finn hemma. Kanske inte vid första besöket, men under vidare konsultation. Faran med bilder är ju dock-som ni säkert vet, att det kan skilja sig rätt mycket mellan det man ser på ett foto och hur färger upplevs i verkligheten.

Här har du  ändå ett par länkar med möjlighet att kolla lite av det utbud som finns:

http://www.vanlier.co.nz/shop/Search+by+Colour/Pink.html
    på denna sida kan du söka på färg eller sort, vilket du vill.

Eller här:
    http://www.fsq.nl/

Observera att det här är odlares sidor, som bara företag kan handla med. Men du kan ju spara bilder och sortnamn för att få hjälp av en florist att få fram den eller en liknande ros till din bukett.

Jag vill också påpeka att det finns tusentals sorter och att alla inte har allt, men att det mesta går att jaga rätt på. Vänta inte för länge med att prata med din florist, eftersom hon kan behöva kontakta andra i flera led för att göra en specialbeställing.

Sedan är också frågan;
    Är det här vissheten om något som du precis exakt vet vad du vill ha som faktiskt finns framodlat av någon, eller är det en bild enbart i ditt huvud? Det är jättespännande att jobba som florist när bruden säger: "precis sådana där, fast med rosa blad och svart öga istället vill jag ha!"

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

I mitt galleri finns ochså en mapp med bilder på olika rosor förresten.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • carla disco starfighter

Tusen tack Passionsblomman!!! precis vad jag letade efter, nu kan jag lättare förklara vad ajg menar!

Svar på tråden Finns det någon formav blomlexikon?