• Tinzi

Hur många flaskor för 100 pers?

Hur många glas räcker en flaska på 750 ml till ca?

Vi ska ha mousserande som välkomsdrink, och komemer ha ca 100 gäster..hur många hade ni köpt?

• Svar på tråden Hur många flaskor för 100 pers?
  • wiii

Tror man kan räkna på 7-8 glas per flaska så 12 flaskor kanske? Sen antar jag att en del inte dricker så kan nog minska det litegrann. Vi hade 5 flaskor till 55 personer och då blev det en flaska över..

• fru2011kanske

Jag läste någonstans att 1,4 glas/per person är bra att räkna på, och om man räkna 7-8 glas/flaska blir det mellan 18-20 flaskor, Om Alla dricker.
    Vi har drygt 100 gäster, men räknade ut att max 70 av dem dricker, så vi köpte 13 flaskor (men jag är lite nervös för att det ska ta slut och köper ev mer)

Sedan beror det på hur länge ska ni ha välkomsskål? Finns det annan dricka vid ev mingel?

Jag var på ett bröllop där vi gäster drack bubbel medan de fotades, och då räckte ju inte bubblet hela tiden och att bara stå och hänga med tomma glas på en gräsmatta var ingen hit...

• toastmadame80

Jag har 100 bjudna men vet ej om alla kommer än, jag har köpt 22 flaskor bara för att vara på den säkra sidan, då vet jag att 12 utav dom som kommer inte dricker så det blir nog en del över! 

• Tinzi
    fru2011kanske skrev 2011-07-15 06:39:52 följande:
    Jag läste någonstans att 1,4 glas/per person är bra att räkna på, och om man räkna 7-8 glas/flaska blir det mellan 18-20 flaskor, Om Alla dricker.
    Vi har drygt 100 gäster, men räknade ut att max 70 av dem dricker, så vi köpte 13 flaskor (men jag är lite nervös för att det ska ta slut och köper ev mer)

Sedan beror det på hur länge ska ni ha välkomsskål? Finns det annan dricka vid ev mingel?

Jag var på ett bröllop där vi gäster drack bubbel medan de fotades, och då räckte ju inte bubblet hela tiden och att bara stå och hänga med tomma glas på en gräsmatta var ingen hit...
    Oki, vi ska ev. ha lite öl/cider i några ishinkar ute. Men annars kommer gästerna ha fullt upp m. tipspromenad och annat så antar det räcker m. 15 flaskor som vi köper.
  • Trolljentan

Vi är 94 pers men räknar med att ca 70 dricker och vi har köpt 16 flaskor men då räknar vi med en påfyllning också. kommer nog även ha lite öl och cider om nån vill ha sånt ist.

• Tinzi
    Trolljentan skrev 2011-07-15 10:38:51 följande:
    Vi är 94 pers men räknar med att ca 70 dricker och vi har köpt 16 flaskor men då räknar vi med en påfyllning också. kommer nog även ha lite öl och cider om nån vill ha sånt ist.
    Oki, som oss då :) Köper nog in 18 flaskor eller ngt då :)
Svar på tråden Hur många flaskor för 100 pers?