• E och D

Måste ringarna höra ihop?

Hej!
    Jag har en liten fundering... Jag och min kärlek förlovade oss för 3 år sedan och har likadana ringar i guld. När vi gifter oss så kommer jag inte att använda min förlovningsring längre som de flesta gör (de flesta kvinnor har väl både förlovningsringen och vigselringen på sig samtidigt, i alla fall i min familj) eftersom att vi vill ha vigselring i silver och tycker inte att det är fint att matcha. Dessutom skulle det förstöra det fina med vigselringen att ha två ringar tycker jag. Men hur som helst, för att komma till frågan. Jag ska ha en ring i silver och då vill vi förstås att D också har det så att det matchar, men måste man välja två ringar från samma märke som "hör ihop"? För när man köper förlovningsringar så köper man ju dem som hör ihop med varandra fast bara i olika storlekar. Hur är det med vigselringar? Om jag väljer en ring från t ex Guldfynd, kan han välja en ring från en helt annan butik då som inte alls hör ihop med min ring, eller måste de komma i "2-pack" för att det skall räknas som vigselringar? Blir så osäker nu, och saken är den att min ring är en silvrig med en diamant som sticker ut i mitten och det är ju inte precis någonting som vi kan sätta på D's finger... ;) Haha!

• Svar på tråden Måste ringarna höra ihop?
  • JT2010

Klart att ni kan köpa olika ringar. Alla vill inte ha exakt likadana ringar så då köper man varsin ring från olika serier. =)

• E och D
    JT2010 skrev 2011-07-15 09:09:53 följande:
    Klart att ni kan köpa olika ringar. Alla vill inte ha exakt likadana ringar så då köper man varsin ring från olika serier. =)
    Okej, vad bra! Jag blev nästan lite rädd att det inte skulle vara "giltigt" då, men man kan ju i och för sig gifta sig utan ringar om man vill också, så det blir nog bra. Ville bara kolla, för jag tror verkligen inte att D vill ha en diamant i sin ring och jag vill ingenting hellre än att ha det i min ring :D
  • 2011

Jag har en ring i rött gult och min fru har ringar i platina. Ringarna behöver inte matcha, eller ens vara i samma metall.

• andersson1970

Äh gör som ni vill, vem kan tvinga er till ngt annat?

• bruden

Vi kommer inte att ha våra förlovningsringar kvar utan har satsat på en kombinationsring dvs. en ring med rött och vitt guld. I den är det graverat både förlovnings- och vigseldatum. Våra gamla förlovningsringar ska vi låta göra om till varsitt smycke åt barnen
    Vi kommer således bara att ha en ring var efter vigseln. Ringarna är breda och fylliga så det hade ändå inte passat att ha en ring till bredvid  

• ClaraH

När vi förlovade oss, så köpte vi helt olika ringar, men båda i och för sig i vitt guld. Min är en enstensring (lite kantig)och hans är en ring med mjukare rundning och bredare med tre små diamanter i rad tvärs över ringen. Vi kör på gammal tradition att bara jag får vigsel ring och då har jag köpt en halvallians med 9 diamanter. Så i alla fall ser våra ringar helt olika ut frånsett färgen.

Du kan se dem här: http://carinpeter.blogspot.com/2010/09/i-veckan-som-gick-fick-vi-hamta.html 

• Mirjami

Vi gör detsamma, dissar förlovningsringarna då de är i gult guld och vigselringarna i titan!

Vi hade tänkt ha olika först, båda arvegods från var sin sida. Men vi köpte titanringarna istället. Så jag tycker inte de MÅSTE höra ihop! Gravyren visar ju det ändå! Och i andra länder (ja, och här) blingas ju tjejens ring upp så mycket att ingen likhet finns ändå!

• polkapinne

Vi kommer antagligen inte heller att ha matchade ringar. Sambon har än så länge ingen aning om vad han vill ha.
    Det är inget som stör mig, vi vet ju att det är våra ringar och att de är graverade för oss.

• Cylt

Min BM:s ring är i vitt guld och rätt bred, min är i rött guld, tunn med bling. Han har ingen förlovningsring, men det har jag... Vi har gjort det som känts bäst för oss - det tycker jag ni med ska göra

• Aniara4

Våra förlovningsringar är olika. Jag passade bäst i rundad och han passade bäst i rak, så det fick bli så. Det är ju trots allt ganska sällan man tittar på båda samtidigt.

Svar på tråden Måste ringarna höra ihop?