• MrsDRBM

Bara jag som tycker det är konstigt?

Min m2b's bror ska gifta sig med sin flickvän nu i Augusti. De har inte skickat ut några inbjudningar och kommer förmodligen inte heller att göra det. Vi fick vet om datumet och att vi är inbjudna via m2b's mamma. Jag vet inte var det kommer hållas eller vilken tid, men eftersom vi kommer bo hos m2b's föräldrar under den helgen antar jag att de vet. 

Vi är mitt uppe i processen att flytta från England till Sverige och har fått arbeta så gott vi kan med att planera vår flytt runt deras bröllopsdag. Svårt när man inte har en aning om vad som kommer hända.  

Dessutom kommer de att ha tema bröllop, vilket betyder att man måste komma klädd i 40- eller 50-tals kläder. Detta har jag också fått höra på omvägar. 

För det andra kommer de att ha knytkalas, så alla gäster ska ta med sig något till bröllopsmiddagen. Eftersom det inte finns en inbjudan har jag ingen aning om vilken typ av mat de har tänkt sig. Ska någon göra efterrätter?  Är det ok att göra bröd? Finns det möjlighet att värma maten? 

Jag tycker det är riktigt fult att inte skicka ut inbjudningar/göra en hemsida eller liknande när man har så pass många "krav" på bröllopsgästerna. Har jag helt fel eller tycker ni det är okej att skippa inbjudan?

• Svar på tråden Bara jag som tycker det är konstigt?
  • iSusanna

Jag håller helt med dig. Konstigt att inte skicka ut någon information alls - om man inte vill behöver man ju inte ens ha regelrätta inbjudningskort. Ett mail hade ju funkat bättre i jämförelse med nuläget!

• ClaraH

Nej, det verkar inte OK, utan verkar vara väldigt dålig planering från deras sida. Det enklaste är väl att ringa och säga att ni har via föräldrarna fått intrycket att ni är bjudna och fråga vad som gäller, ang tider och mat osv. Ni kan ju lösa det så. Det stora problemet är nog för brudparet att alla måste rigna och fråga istället för att skicka ut information. Men om ni ringer kanske de tar ta i saken och skickar ut lite information.

• passionsblomman

Det låter som om de kommer att dra på sig en hel del problem genom att göra som de gör. För de LÄR få en del telefonsamtal, sms och mail med alla de tusen frågor som deras (oinbjudna?! ) gäster kommer att behöva få svar på. Den första frågan måste ju bli" Har ni fest eller?"

Urdålig och korkad planering för alla inblandades skull, är min spontana reaktion. Jag förstår inte hur inbjudningarna gått fram till de tänkta gästerna och inte något av resten heller.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • förlovadflicka

Så var det ungefär med min blivande svägerska, fast de gifte sig i januari och hade festen i juni. De skickade inga inbjudningar och svärmor bjöd in oss. De bestämde tid typ några dagar innan. Jag klädde upp mig fint i jättefancy tunika och kjol (fast tog som tur var med jeans för säkerhets skull) och tyckte det var jättepinsamt när "bruden" bara hade vanliga fritidskläder på sig. Sedan tycker jag att de kunde informerat om att det bara fanns ett utedass utan rinnande vatten (vi var i en sommarstuga de hyr), liksom, kul om man hade haft mens och skulle byta tampong utan att kunna tvätta händerna mer än med våtservetter, känns ju lagom kul liksom...

De fixade dock maten, men det var ändå jättejobbigt att inte veta vilken "standard" det skulle vara, det var faktiskt pinsamt att komma så överklädd...

• EllaBella

Har din m2b's mamma fått en inbjudan? Jag tänkte om det var så att de bara inte skickat någon formell inbjudan till er eftersom ni bor utomlands :-/ utan bett mamman ge informationen? 

För att svara på frågan så tycker jag det är väldigt konstigt att inte meddela tid och plats, hur ska man då veta var man ska inställa sig? Angående klädkod och knytkalas tycker jag inte de kan förvänta sig att man har med sig varken mat eller bär speciella kläder om ni inte fått den informationen direkt från någon, antingen brudparet eller de som håller i bröllopet (deras föräldrar eller annan värd). Jag hadei ditt läge tagit på mig vanliga festfina kläder och köpt en "vanlig" present, som man brukar.

• MrsDRBM
    EllaBella skrev 2011-07-15 17:35:54 följande:
    Har din m2b's mamma fått en inbjudan? Jag tänkte om det var så att de bara inte skickat någon formell inbjudan till er eftersom ni bor utomlands :-/ utan bett mamman ge informationen? 
    Så skulle det ju kunna varit (fast så dyrt är det inte att skicka brev utomlands), men nu bor vi i samma land eftersom min m2b och hans familj är engelskmän! Vi bor i London och de bor ungefär 4 timmar norr om oss, så det är därför vi kommer bo hos min m2b's föräldrar över bröllops helgen. Deras mamma har INTE fått en inbjudan. Det existerar helt enkelt ingen formell inbjudan! 

Min uppfattning är att de vill ha så lite jobb som möjligt på den stora dagen dvs. inte laga mat själva och inte skriva inbjudningar eller festprogram eller liknande. Men på detta sätt borde de få MER jobb att förklara för alla. Hade jag varit dem så hade jag varit orolig att folk inte skulle få all information och komma utan mat och att det sedan inte skulle räcka med mat till alla. De verkar mer eller mindre ha noll koll på vad det innebär att fixa bröllopsfest. 

Hade vi kommit dit utan mat och i "vanliga kläder" hade det nog tagit hus i helvete eftersom bruden är väldigt speciell och i stort sett hatad av hela min m2b's släkt. Jag orkar inte med mer drama i den familjen än vad som redan finns! Därför hade jag ju gärna gjort som de vill, så de får en fin dag, bara det att jag inte vet vad de vill!  
Svar på tråden Bara jag som tycker det är konstigt?