Erfarenhet av rosor från Hötorget?
Hej!
Tack för alla intressanta svar och vinklingar. Jag har funderat på vad vi vill ha för blommor på dagen D.
Slutsatsen blev:
Brudbukett, tärnbukett och 4 corsager från Malmös mest erkända florist för totalt 2600:- är beställt.
Borsdekorationerna till 8 bord och blommorna i kyrkbänkarna ska jag köpa i bunt och göra själv dagen innan, från en kedja som heter Buketten. (se www.buketten.se)
Butiken ligger precis vid mitt jobb och jag har handlat rosor av dem under lång tid, trots at de bytt leverantör har alltid rosorna stått länge och varit väldigt vackra. Rosorna är inte de största (som typen Avalanche) snarare "mittemellan"-stora. Efter samtal med ägaren vet jag att jag kan köpa 10-buntar för 59:-, specialbeställa vilken färg jag vill 2 veckor innan samt grönt. Otroligt hjälpsamma!
Jag räknar med ca 12 buntar + grönt = ca 1000:- för allt.
Min florist skulle ha ca 600:-/bordsdekoration.
Det lönar sig att tala med florister, kanske inte egenföretagare med små marginaler, men lite större kedjor har bättre "grundpriser" att förhandla om.
Jag skulle aldrig våga handla dagen innan på torget, tänker att jag inte får rätt sammansättning och färg eller så är rosorna slut. Brudbuketten är i centrum ca 1 timme, bordsdekorationerna ska våra gäster se under hela middagen....
Jag har handlat på Hötorget många gånger, både lösa blommor och färdiga buketter. Min erfarenhet är att blommorna inte står så länge, endast liljor . Bl a. en fin bukett till min bästa vän på hennes 30-årsdag, den stog inte dagen efter. Det kändes nästan lite pinsamt när jag såg den....