• ClaraH

smörförpackningar?

Inser att jag nu verkligen är inne på detaljer. Jag ska göra all mat själv och har kommit till frågan om smörförpackningar. Tänkte lägga ett hjärtbröd på varje brödassiette vid förrätten och tänkte lägga med en minismörförpackning. Var köper man det? Sedan ska vi ha varmrättsbuffé och ett annat bröd till det, ska man ha större smörpaket då eller fortfarande köra med minipaket? Vad blir bäst, hur gör andra?

• Svar på tråden smörförpackningar?
  • Black Coffee

Små smörpackat kan köpas vis grossister. Jag tror att jag har t o m sett på min lokala ICA.

• Hoffsennanen Tottoplex

Det går att be matbutiker beställa hem! Prata med mejeri anställd bara Annars är det snyggt att lägga upp 1-2 klickar smör på en mini mini asiette eller mini mini skål. Lite mer lyx

• Aleta

Vill du ha något riktigt snyggt så rullar du smörkulor och lägger i pyramider på fat runt om på borden.

Det minns jag från när jag var liten. Det finns till och med speciella smörkulerullarmanicker i trä här i huset.

De kan man förbereda innan och ställa i kylen. 

http://restaurangostra.blogg.se/2011/february/lite-bilder-fran-a-la-carte.html
    Ungefär mitt på sidan finns en bild där de rullar smörkulor. 

• Black Coffee

'smörkulerullarmanicker'

Kaffe

• Dejli
    Aleta skrev 2011-07-17 23:33:26 följande:
    Vill du ha något riktigt snyggt så rullar du smörkulor och lägger i pyramider på fat runt om på borden.

Det minns jag från när jag var liten. Det finns till och med speciella smörkulerullarmanicker i trä här i huset.
    Min farmor har en annan variant, det ser ut som en liten liten glasskopa.
  • ClaraH

Tack för tips. Jag tror att det blir så att jag kontaktar mejeriansvarig på ICA, det hade jag inte tänkt på innan. Jag har faktiskt en smör krusare eller vad det heter som jag ärvt av mor mor, men nu ligger den nog nedpackat efter senaste flytten. Men jag eller personalen kommer inte ha tid att rulla smör, det är bara att inse. Om jag kör med småpaket till förrätten kanke det funkar med Bregottpaket till varmrätten, eller kan det se kladdigt ut? Små personliga smörkoppar skulle vara fint, men jag tycker att det kostar för mycket för just en sådan grej, det är ju ändå ca 75 gäster och det är ju inte som jag skulle använda senare i de mängderna.

• Kattpoet

En smörkulare, det har jag en och jag har  en kokbok med 5 sidor  i hur man gör blommor, blad, korgar och kaniner av smör för att ha på bordet. Och till många gäster så  gör man en  smörskulptur som räcker åt fyra personer och ger dem varsin smörkniv istället.

Tydligen håller de sig en vecka i isskåpet om maken kommer ihåg att fylla på is. 

Jag har  12 silversmörknivar, det ingick i den  gamla  silver besticken jag  fick, man hade ju en  smörkniv per person på den tiden. 

• Dejli
    Kattpoet skrev 2011-07-18 11:13:53 följande:
    En smörkulare, det har jag en och jag har  en kokbok med 5 sidor  i hur man gör blommor, blad, korgar och kaniner av smör för att ha på bordet. Och till många gäster så  gör man en  smörskulptur som räcker åt fyra personer och ger dem varsin smörkniv istället.

Tydligen håller de sig en vecka i isskåpet om maken kommer ihåg att fylla på is. 

Jag har  12 silversmörknivar, det ingick i den  gamla  silver besticken jag  fick, man hade ju en  smörkniv per person på den tiden. 
    Vad roligt! Jag tycker sådana här gamla kunskaper ska tas tillvara för framtiden... jag själv tycker det är roligt med sådana här gamla husmorsgrejer och många gamla traditioner, seder och vanligt "sunt förnuft" tycker jag att många borde ta till sig (att inte svara på ett OSA-datum hade väl knappast förekommit för 50 år sedan).

Fast jag fyller på mitt isskåp själv :P
  • Kattpoet

Det är skoj att se hur mycket tid folk la ner på  att visa hur duktiga de var,  vika muffins formar och bullformar  helt själva,  rulla smör  och  karva morötter vackra.

Man var mer stolt  över hur duktig man var i köket förr,  eller så hyrde man in en redigt bra kocka till festerna. 

• ClaraH
    Kattpoet skrev 2011-07-18 12:22:41 följande:
    Det är skoj att se hur mycket tid folk la ner på  att visa hur duktiga de var,  vika muffins formar och bullformar  helt själva,  rulla smör  och  karva morötter vackra.

Man var mer stolt  över hur duktig man var i köket förr,  eller så hyrde man in en redigt bra kocka till festerna. 
    Jag tycker i och för sig att folk lägger ner mycket mer tid nuförtiden än vad man gjorde på 80-talet till fester i alla fall är det så för mig själv. Man gör maten mer från grunden och mindre halvfabrikat. Duktigt hantverk uppskattas ofta nu i alla fall.

Jag är en typisk person som skulle krusa smör till en middag men just till bröllopet är det så sjukt mycket att göra dagarna innan med all mat, så jag är lite orolig att inte hinna med allt, och då känns det bäst att undanröja de saker man kan släppa på andra.
  • Kattpoet

Vi gjorde massor  från grunden på 80 talet med!   Många av mina vänner fick endast köpetårta till sina stora födelsedagar.

Svar på tråden smörförpackningar?