Utgångsmarch - vilka förväntningar kan man ha?
Vi gifter oss om 2 1/2 vecka. Jag har pratat med kantorn tidigare och vi skulle varken ha in eller utgångsmarch. Vi döper sonen samtidigt och kommer gå un som till ett vanligt dop. Kantorn låter per telefon väldigt gammal och hon vikarierar nu under sommaren för den ordinarie kantorn. Jag undrade om hon kunde kompa vår sångerska under cermonin. Men det lät tveksamt och skulle i s f bli på orgel. Så vi har hyrt in en gitarrist i stället. Vi döper sonen samtidigt som vi gifter oss och sångerna som kommer sjungas är "Handens fem fingrar" "Kärleken förde oss samman" och "Av längtan till dig". Av dessa var det bara den sista kantorn kände igen. Psalmer hade vi valt 4 st men efter samtal med prästen så har vi skurit ner det till 2 st. Det kantorn nu kommer behöva göra under cermonin är att spela två psalmer. Nu till min undran Vi hade som önskemål att gå ut till "All you need is love". Men då vi inte har någon ingångsmarch och kyrkan är väldigt liten tyckte kantorn att det blev mer lagom att hon spelar någon stillsam psalm. Jag kan förstå om hon har svårt att spela All you need is love och vi sa ja till en stillsam psalm i stället. Men ju mer jag funderar ju mer vill jag att en visa/låt som vi verkligen har koppling till spelas när vi går ut. Kyrkan är jätteliten så något superpompigt blir för mycket, det håller jag med kantorn om. Men vad tror ni om Underbart med Orsas spelmän? Om jag ringer kantorn är det för mycket begärt så här tätt inpå? Annars är psalmen En vänlig grönskas rika dräkt det jag kommer be henne spela.