• FruHassel

Diamant-vilken ska jag välja

Hej! 

Jag har ett väldigt kärtbesvär men jag kan inte bestämma mig. Det finns två stenar som jag väljer emellan, båda är otroligt vackra men den ena har lite smuts i sig som man inte kan se med ögat men med lupp. Sten nr 1 är av superb kvalitet och ligger på 0,72 ct och den andra med liiite smuts är en sten på 0,80ct. Den mindre är mer värd pga kvaliteten ..... Vilken hade ni valt?

• Svar på tråden Diamant-vilken ska jag välja
  • crea diem

Du ska välja den Du känner för.....sen e det ju allmänt känt att storleken har ingen betydelse
    Men rent krasst ska man välja den renaste, betydligt bättre andrahands värde. Lycka till )

• prinsessanogrodan

Ärligt talat hur stor skillnad är det egentligen i storlek?
    Jag skulle definitiv välja den mindre stenen med bra kvalitet.
    Skillnaden i storlek mellan 0,72 och 0,80 är i mina ögon så pass liten att det inte finns någon anledning att välja den större. Hellre mindre sten av utmärkt kvalitet än en större "bara för att ha en så stor sten som möjligt".

• Aleta

Välj den som du känner att du kommer att tycka om att titta på mest. Det kan inte skilja speciellt mycket i faktisk storlek. Är de brilliantslipade så är diametern på 0,8:an ca 6 mm och 0,72:an ca 5,85 mm. Det skiljer antagligen inte mer än 0,2 mm. 
    Inneslutningen syns inte säger du, men om den stör dig ändå så ta den renare. 

Vad gäller andrahandsvärde - räkna med att diamanter inte har något andrahandsvärde!
    Hur många känner du som har käpt en begagnad diamant?
    Det är nästan omöjligt att sälja en diamant som privatperson oavsett värderingar och intyg. Hela marknaden är egentligen mättad och diamantkartellerna ser till att göra det så svårt som möjligt för folk att sälja. (Om alla skulle börja sälja sina gamla stenar skulle diamanter snabbt bli ganska billiga.) 

• Tittij
    prinsessanogrodan skrev 2011-07-20 20:06:58 följande:
    Ärligt talat hur stor skillnad är det egentligen i storlek?
    Jag skulle definitiv välja den mindre stenen med bra kvalitet.
    Skillnaden i storlek mellan 0,72 och 0,80 är i mina ögon så pass liten att det inte finns någon anledning att välja den större. Hellre mindre sten av utmärkt kvalitet än en större "bara för att ha en så stor sten som möjligt".
    Exakt vad jag skulle skriva. Gå på den lite mindre med bra kvalitet!
  • Ninana

hmm jag tycker att det är stor skillnad mellan 0.72 och 0.80 , jag skulle ha valt 0.80 för vem kommer se fläcken? Jag själv köpt en 0.70 med en liten fläck i..

• 2011bröllop

Finns ingen anledning att betala för den något "finare" tycker  jag, det är ingen som ser skillnad på  den om den inte ligger precis bredvid den andra  o då ska man veta vad man tittar efter !! Kör på den billigare  !! Så kan du ha dom andra pengarna till något annat roligt  ! Skrattande

• crea diem
    Aleta skrev 2011-07-20 20:40:10 följande:
    Välj den som du känner att du kommer att tycka om att titta på mest. Det kan inte skilja speciellt mycket i faktisk storlek. Är de brilliantslipade så är diametern på 0,8:an ca 6 mm och 0,72:an ca 5,85 mm. Det skiljer antagligen inte mer än 0,2 mm. 
    Inneslutningen syns inte säger du, men om den stör dig ändå så ta den renare. 

Vad gäller andrahandsvärde - räkna med att diamanter inte har något andrahandsvärde!
    Det är nästan omöjligt att sälja en diamant som privatperson oavsett värderingar och intyg. Hela marknaden är egentligen mättad oc så är det ju bättre med god kvah diamantkartellerna ser till att göra det så svårt som möjligt för folk att sälja. (Om alla skulle börja sälja sina gamla stenar skulle diamanter snabbt bli ganska billiga.) 
    Jag handlar alla min smycken på kaplans.se så visst e det köparens marknad är man hittar stenar av bra kvalite till låga priser, men som med allt annat så svänger marknaden, så den dagen barn, barnbarn eller vem det nu är som kommer att ärva så är det ju bättre med god kvalite
  • FruHassel

Tack snälla för era tankar ... Jag fortsätter klura men det lutar nog åt den med bättre kvalitet ...

• majflicka
    Aleta skrev 2011-07-20 20:40:10 följande:
    Det är nästan omöjligt att sälja en diamant som privatperson oavsett värderingar och intyg. Hela marknaden är egentligen mättad och diamantkartellerna ser till att göra det så svårt som möjligt för folk att sälja. (Om alla skulle börja sälja sina gamla stenar skulle diamanter snabbt bli ganska billiga.) 
    Håller nästan helt med Flört Små stenar har inget andrahandsvärde men större, vilket 0,7-0,8 får räknas som, har ju ett visst. Man får inte lika mkt som man gav för den men en del får man iaf medan man för små stenar inte får jota (hur fina de än kan vara) utan då går de bara på guldpriset på t ex en ring. Efter min farmor sålde vi en hel del smycken och för de större stenarna som bara gick att plocka ur fick vi en slant . Ngn återanvände vi också i andra ringar så min faster fick en vacker ring från sin mor lite billigare. Hade varit en smidig lösning för min vigselring men den var tyvärr redan inhandlad då ;)
    FruHassel skrev 2011-07-20 19:15:11 följande:
    Hej! 

Jag har ett väldigt kärtbesvär men jag kan inte bestämma mig. Det finns två stenar som jag väljer emellan, båda är otroligt vackra men den ena har lite smuts i sig som man inte kan se med ögat men med lupp. Sten nr 1 är av superb kvalitet och ligger på 0,72 ct och den andra med liiite smuts är en sten på 0,80ct. Den mindre är mer värd pga kvaliteten ..... Vilken hade ni valt?
    Svårt sånt där men är så liten skillnad mellan dem så jag hade tagit den mindre med högre kvalitet. Men beror på prisskillnaden förstås... Jag gick själv ner i kvalitet för att få större sten men då rörde det sig om större skillnad än 0,08Flört Du kommer bli nöjd vilken som ;) Lycka till med valet!
  • emchen22

Det blir aldrig fel med kvalitet!!

• Beloved

Jag hade helt klart valt den som jag själv hade vetat att man kan "leva" med. Du vet säkert innerst inne vilken du vill ha, detta är ju ändå din vigselring det handlar om och du ska ha den livet ut, så i detta fall skulle jag nog välja att följa hjärtat!

Svar på tråden Diamant-vilken ska jag välja