Aleta skrev 2011-07-20 20:40:10 följande:
Vad gäller andrahandsvärde - räkna med att diamanter inte har något andrahandsvärde!
Hur många känner du som har käpt en begagnad diamant?
Det är nästan omöjligt att sälja en diamant som privatperson oavsett värderingar och intyg. Hela marknaden är egentligen mättad och diamantkartellerna ser till att göra det så svårt som möjligt för folk att sälja. (Om alla skulle börja sälja sina gamla stenar skulle diamanter snabbt bli ganska billiga.)
Håller nästan helt med
Små stenar har inget andrahandsvärde men större, vilket 0,7-0,8 får räknas som, har ju ett visst. Man får inte lika mkt som man gav för den men en del får man iaf medan man för små stenar inte får jota (hur fina de än kan vara) utan då går de bara på guldpriset på t ex en ring. Efter min farmor sålde vi en hel del smycken och för de större stenarna som bara gick att plocka ur fick vi en slant . Ngn återanvände vi också i andra ringar så min faster fick en vacker ring från sin mor lite billigare. Hade varit en smidig lösning för min vigselring men den var tyvärr redan inhandlad då ;)
FruHassel skrev 2011-07-20 19:15:11 följande:
Hej!
Jag har ett väldigt kärtbesvär men jag kan inte bestämma mig. Det finns två stenar som jag väljer emellan, båda är otroligt vackra men den ena har lite smuts i sig som man inte kan se med ögat men med lupp. Sten nr 1 är av superb kvalitet och ligger på 0,72 ct och den andra med liiite smuts är en sten på 0,80ct. Den mindre är mer värd pga kvaliteten ..... Vilken hade ni valt?
Svårt sånt där men är så liten skillnad mellan dem så jag hade tagit den mindre med högre kvalitet. Men beror på prisskillnaden förstås... Jag gick själv ner i kvalitet för att få större sten men då rörde det sig om större skillnad än 0,08
Du kommer bli nöjd vilken som ;) Lycka till med valet!