• Geogaddi

Tackkort som gäst

Jag var på bröllop i helgen och funderar på huruvida jag ska skicka ett tackkort till brudparet eller inte. Jag hittade ett så fint kort som passade deras tema helt perfekt med både färger och motiv.

Vi gifte oss själva i juni i år och jag själv hade uppskattat att få tackkort efter bröllopet (inte så att grät mig till sömns eller saknade dem, men ändå). Att brudparet skickar tackkort är ju en självklarhet, men hur är det om man är gäst? Tänkte att det kan vara en fin gest, men å andra sidan fick vi inte tackkort av de som gifte sig efter vårt bröllop. Inte för den sakens skull såklart, men jag vill inte att de ska känna att de borde ha skickat kort till oss. Jag vill att reaktionen på kortet ska vara positiv, inte att de känner sig tillrättavisade eller så.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tackkort som gäst
  • Aniara4

Klart man kan! Det är trevligt och god hyfs att tacka ordentligt för festen! Däremot tackar man inte för att man fick vara med vid vigseln, om jag minns min etikett rätt.

• Kattpoet

In min värld så tackar man först när man fått tackkortet, inte innan.

• Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-07-25 14:40:00 följande:
    In min värld så tackar man först när man fått tackkortet, inte innan.

Men det går ju mycket fortare för gästerna att skriva ihop ett "tack för en trevlig fest"-kort än för brudparet att välja ut och framkalla foton, kanske klistra in dem själva i kortet osv?

I min värld är de två sakerna inte alls beroende av varandra, utan gästerna tackar för festen och brudparet tackar för presenterna (däremot inte för att folk var gäster). Annars är det nog lätt att hamna i barnsliga ställningskrig där jag minsann inte tänker skicka nåt kort om inte brudparet gör det för det är inte RÄTTVIST.

Är jag tacksam för något säger jag tack, alldeles oavsett vad andra gör eller inte gör.
  • Kattpoet

Men varför måste man starta krig för att någon  inte säger tack på det sättet man själv vill?

Vissa säger tack när det lämnar festen och tror att de räcker,  andra skickar  ett kort eller ringer och säger tack  när de får tack kortet.

Vi fick en drös kort efter vi skickade tack kortet, men komentarer att det var fint och så var våran fest. 

• Geogaddi

Vad bra! Då spar jag kortet och skickar det tills efter deras tackkort med tack för festen.

Tack för hjälpen!

• litenkaka

Tycker du kan skicka nu direkt...känns lite knepigt om du skickar det senare.

• Pinkgrape

Klart du kan skicka det! :D Jag tvivlar på att brudparet kommer tänka "Åh, nej, gäster ska ju inte skicka tackkort. Vad tråkigt att vi fick ett." eller "Hur i hela friden vågar en gäst skicka ett tackkort före oss?".

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

Hur kan det vara knepig att skicka ett tack kort när man fått deras  tack kort?

Man kan ju då skriva,  ni ser så vackra ut som jag minns er, detta var sannerligen en  dag i kärlekens tecken som jag kommer minnas hela mitt liv.

Och varför måste folk under 30  ha allt senast igår?  
    Tackkort tar tid ja visst men inte  6 eller 12 månader och framkallning  idag är  inte så struligt som förr,  många använder inte längre analoga kameror och digital så behövs ingen framkallning, det är bara att printa.

Så om man har sina digitala bilder så finns det en drös företag som gör dem över nätet och då tar det 14 dagar.

Min tackkort  skulle tagit 14 dagar om vännen som gjorde dem inte hade hamnat på sjukhuset, man kan inte gnälla på folk efter de haft  en rätt så stor operation, så nu tog de 4 månader istället.   Ingen blev arg för att vänta men det var för att mer parten av mina gäster var gamla och kan vänta.

Jag vet att jag är mossig. 

• litenkaka
    Kattpoet skrev 2011-07-25 16:09:42 följande:
    Hur kan det vara knepig att skicka ett tack kort när man fått deras  tack kort?
    För mig blir det lite "ja men då skickar jag ett tackkort nu då, för att jag borde" istället för ett spontant, genuint, hjärtligt tack Jag har absolut inga problem med att vänta men jag ser ingen poäng i att göra det bara för att...
  • Kattpoet

Fast, jag brukar säga tack till värdparet när jag lämnar en fest, så då  behövs inte  ett tack kort. 

• litenkaka
    Kattpoet skrev 2011-07-25 16:28:35 följande:
    Fast, jag brukar säga tack till värdparet när jag lämnar en fest, så då  behövs inte  ett tack kort. 
    Ofta lämnar ju brudparet först och några längre tack-haranger hinns ju sällan med så då tycker jag det är en fin gest att veckan efter skicka ett fint kort
  • Kattpoet

På de bröllop jag har varit på så har vi alla hunnit säga tack till brudparet innan det  går.

• Pinkgrape

Jag håller med om att ett tackkort till brudparet inte är nödvändigt, men om man vill skicka ett, så tycker jag att det är fin gest och att man absolut ska kunna känna sig bekväm med att göra det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Tackkort som gäst