• minnilee

Hu skka vi skriva för att det verkligen ska förstå?

Vi kommer bjuda dom närmaste på bröllops fest! Resten får bara kommer till vigseln. Hur skriver man det så de förstår?? Bröllops festen kommer ju ligga intill. Tänk på de andra som börjar gå dit.. Tro de som inte får komma dit att de har missat nåt och går dit också?? Jag menar folket kommer ju prata med varandra.. Typ: nu ska vi dit! de andra: jaha..

ååååh jag har ångeest!!

• Svar på tråden Hu skka vi skriva för att det verkligen ska förstå?
  • EllaBella

Men ska ni skicka inbjudningskort till de som bara går på vigseln? Det vanliga är ju att man bara skickar inbjudningar till de som bjuds till fest. Om det sedan finns andra som gärna vill gå på vigseln får de reda på bröllopet muntligen.

Annars får man väl skicka ut separata inbjudningar och skriva typ "Välkommen att närvara vid vigseln mellan xx & yy i xx kyrka kl 14:00. Vi har valt att ha en liten middag med enbart vår närmaste familj efter vigseln men tar gärna emot era gratulationer på kyrkobacken..."

• minnilee
    EllaBella skrev 2011-07-28 17:50:45 följande:
    Men ska ni skicka inbjudningskort till de som bara går på vigseln? Det vanliga är ju att man bara skickar inbjudningar till de som bjuds till fest. Om det sedan finns andra som gärna vill gå på vigseln får de reda på bröllopet muntligen.

Annars får man väl skicka ut separata inbjudningar och skriva typ "Välkommen att närvara vid vigseln mellan xx & yy i xx kyrka kl 14:00. Vi har valt att ha en liten middag med enbart vår närmaste familj efter vigseln men tar gärna emot era gratulationer på kyrkobacken..."
    Japp vi har skickat inbjudan till de som är bjudna till festen! Vi träffar/pratar knappt alls med vissa så en inbjudan via post är ett måste..  Får nog skriva nåt sånt. :)
  • minnilee

Någon annan som bara bjudit en del till vigseln? hur gjorde ni?

• Kattpoet

När jag  gifte mig första gången så skrev vi, Ni är välkommen till vigseln den blabla bla, men middagen blir med familjen,  men tro inte vi har glömt er  den (datum)   kommer vi att hålla en fest för er vänner.

Festen vi hade för vännerna var  typ snittar, överbliven läsk och  kaffe och jordgubbstårta och den hade vi  några dagar senare. 

• Aniara4
    minnilee skrev 2011-07-28 17:58:27 följande:
    Jag sitter just och funderar på ett meddelande i stil med "Som en del redan vet gifter vi oss den x/x. Till middagen har vi tyvärr varit tvungna att begränsa antalet platser, men vi blir glada om du/ni vill närvara under vigseln i kyrkan och glädjas med oss". Tänkte skriva mail eller privata meddelanden på Facebook. Det är flera oinbjudna som redan har frågat om det är ok att komma till kyrkan, så det verkar finnas ett visst intresse! :)

Att skicka formella kyrkbjudningar är inte alls fel, men förmodligen mer ovanligt nuförtiden.
  • BlackWIngedAngel
    minnilee skrev 2011-07-28 17:57:54 följande:
    Japp vi har skickat inbjudan till de som är bjudna till festen! Vi träffar/pratar knappt alls med vissa så en inbjudan via post är ett måste..  Får nog skriva nåt sånt. :)
    Nu blev jag förvirrad, måste jag erkänna. Dels: Menar du inte att ni har skickat inbjudan till de som är bjudna till vigseln? För det var ju det EllaBellas fråga gällde i alla fall. 

Dels: Om ni redan har skickat inbjudningarna så är väl frågan inte relevant längre? 
  • Pinkgrape
    minnilee skrev 2011-07-28 17:58:27 följande:
    Vi gjorde ett evenemang på facebook! :P hahaha

Jag skulle nog dock gjort två varianter av inbjudningar, om jag skulle skickat enbart kyrkinbjudningar till vissa per post. En där det står att de är inbjudna till kyrkan och en annan där det står även om festen.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • KirsiLaa

Jag har varit på ett bröllop där endast några utvalda var välkomna på festen efter kyrkan. Det var inte kul att bli utesluten från festen kan jag meddela, speciellt inte med tanke på att det framgick inte förrän efter vigselakten att bara vissa fick vara med på festen...  (Det handlade dessutom inte om enbart de närmaste, då vi stod brudparet lika nära som min dåvarandes bröder t.ex, samt att festen bestod enbart av tårta och kaffe)

Med denna erfarenhet i bagaget så skulle jag aldrig neka någon kalas efter att jag har skickat ut en inbjudan till denne. Jag låter hellre bli att bjuda denne överhuvudtaget. I mina ögon är det självklart att den som bjudits till vigselakten även ska inkluderas på festen. 

Om man nu absolut  vill ha folk till kyrkan som man av en eller annan anledning inte välkomnar till festen, så tycker jag inte att man ska skicka ut en skriftlig inbjudan, utan bara bjuda in dem muntligt och då tydligt klargöra att de inte är välkomna på festen. 

Om man knappt träffar eller pratar med vissa, måste de verkligen få en inbjudan över huvudtaget?  Om de är viktiga att ha med på vigseln ändå, så kan man faktiskt "offra" sig och lyfta på luren lite grann. ;) 

• KirsiLaa

Annars tyckte jag att både Ellabellas och Aniaras förslag på text var riktigt bra. :)

• Petreskow

Här där jag bor så brukar man annonsera i tidningen ca en månad innan vigseln. Där man skriver in vart de ska skicka postogram och så. Vår tanke är att det i annonsen ska stå.

Vi gifter oss i .....
    den ... kl .....
    Vänner välkomna till vigseln, där efter endast inbjudna

osv....

Så då vet man ju att om man fått en injudan så är man välkommen på middag/fest.

Vi ska ha ett väldigt litet bröllop, långt ifrån hela släkten o alla vänner är inbjudna. Endast de närmaste. Så därför vill vi ha med i annonsen att vigseln är öppen för alla.

Mvh Petra

• tout lamour lamour
    KirsiLaa skrev 2011-07-29 10:38:45 följande:
    Jag har varit på ett bröllop där endast några utvalda var välkomna på festen efter kyrkan. Det var inte kul att bli utesluten från festen kan jag meddela, speciellt inte med tanke på att det framgick inte förrän efter vigselakten att bara vissa fick vara med på festen...  (Det handlade dessutom inte om enbart de närmaste, då vi stod brudparet lika nära som min dåvarandes bröder t.ex, samt att festen bestod enbart av tårta och kaffe)

Med denna erfarenhet i bagaget så skulle jag aldrig neka någon kalas efter att jag har skickat ut en inbjudan till denne. Jag låter hellre bli att bjuda denne överhuvudtaget. I mina ögon är det självklart att den som bjudits till vigselakten även ska inkluderas på festen. 

Om man nu absolut  vill ha folk till kyrkan som man av en eller annan anledning inte välkomnar till festen, så tycker jag inte att man ska skicka ut en skriftlig inbjudan, utan bara bjuda in dem muntligt och då tydligt klargöra att de inte är välkomna på festen. 

Om man knappt träffar eller pratar med vissa, måste de verkligen få en inbjudan över huvudtaget?  Om de är viktiga att ha med på vigseln ändå, så kan man faktiskt "offra" sig och lyfta på luren lite grann. ;) 
    Jag håller nog med här, även om jag inte har någon personlig erfarenhet på området. Om någon gjorde sig besvär med att skicka ut inbjudan bara för att man skulle medverka vid ceremonin men man inte var välkommen under festen skulle jag fundera över varför inbjudan skickats över huvud taget. Jag skulle nog tagit det muntligt med bara-ceremonideltagarna då.
Svar på tråden Hu skka vi skriva för att det verkligen ska förstå?