KirsiLaa skrev 2011-07-29 10:38:45 följande:
Jag har varit på ett bröllop där endast några utvalda var välkomna på festen efter kyrkan. Det var inte kul att bli utesluten från festen kan jag meddela, speciellt inte med tanke på att det framgick inte förrän efter vigselakten att bara vissa fick vara med på festen... (Det handlade dessutom inte om enbart de närmaste, då vi stod brudparet lika nära som min dåvarandes bröder t.ex, samt att festen bestod enbart av tårta och kaffe)
Med denna erfarenhet i bagaget så skulle jag aldrig neka någon kalas efter att jag har skickat ut en inbjudan till denne. Jag låter hellre bli att bjuda denne överhuvudtaget. I mina ögon är det självklart att den som bjudits till vigselakten även ska inkluderas på festen.
Om man nu absolut vill ha folk till kyrkan som man av en eller annan anledning inte välkomnar till festen, så tycker jag inte att man ska skicka ut en skriftlig inbjudan, utan bara bjuda in dem muntligt och då tydligt klargöra att de inte är välkomna på festen.
Om man knappt träffar eller pratar med vissa, måste de verkligen få en inbjudan över huvudtaget? Om de är viktiga att ha med på vigseln ändå, så kan man faktiskt "offra" sig och lyfta på luren lite grann. ;)
Jag håller nog med här, även om jag inte har någon personlig erfarenhet på området. Om någon gjorde sig besvär med att skicka ut inbjudan bara för att man skulle medverka vid ceremonin men man inte var välkommen under festen skulle jag fundera över varför inbjudan skickats över huvud taget. Jag skulle nog tagit det muntligt med bara-ceremonideltagarna då.