• SnartfruHultgren

Finns det någon mer som ska ha festen i partytält?

Hej!
    Vi ska hyra ett partytält med golv till vår bröllopsfest. Är det någon mer som har eller ska göra det?

Vi ska vara omkring 50 personer och har blivit rek. 8 x 15 meter. Är det en bra storlek?

Skulle vara kul med lite inspiration och idébyten.

• Svar på tråden Finns det någon mer som ska ha festen i partytält?
  • Zia 20090618

Vi gifter oss nästa helg och har hyrt ett partytält och kommer delvis ha festen där. Vi har ingen lokal direkt utan kommer (hoppas vi) ha middag i tältet, en lada inklädd i tyger, rislampor osv, att ha musik och dans i, och sedan även vara utomhus. Just nu håller väderprognosen men den pendlar från dag till dag ;) När gifter ni er? :)

• Aleta

Vi hade vår fest i ett partytält med golv, det var 10x12 meter, så samma kvadratmeteryta som ert. Vi var 120 personer och hade gott om plats för buffébord och även en hörna att ha trumset och sånganläggning färdigriggade så att sådant inte behövde göras efter att vi hade ätit.

Vi tog undan de främsta borden för att få större dansgolv, men absolut inte allt. Jag upplevde att tältet var gigantiskt!

Det jag har hört är att en kvadratmeter per person är rymligt. Ni borde till och med kunna få plats med runda bord (tar mest plats tror jag) och även låta dem stå kvar fast ni har dans efteråt. Kanske till och med en myshörna?

Testa med att rita upp tältytan skalenligt på ett papper, klipp sedan ut borden i rätt skala och även stolar. Sedan kan ni möblera och se hur stort det blir och vad annat ni vill få in i tältet.

Det var förresten väldigt fint att vara i tältet. Golvet gjorde hela skillnaden tyckte jag. Vi hade trägolv, men jag har även varit på bröllop där de har haft något slags jutesäcksgolv, det var också bra, fast inte till dans så klart, då var dansen i en annan lokal.

Vi hängde även upp sådana där mygglampor i alla öppningar och hade en liten myggmedelsbuffé där man kunde förse sig. (Det verkar ha funkat eller också var myggen ganska lugna den dagen.)

• missyJ

Åhh fler som ska ha partytält... Vi sk ha ett 10*15 och är 62 pers ett band och en bar :) hur ska ni göra invändigt? Dekoration? Golv? Och sen va ska ni ha som toa?

• fru i augusti

Vi ska också ha festen i partytält. Men på en tomt vid ett hus. Så toalett finns där.

Nästa helg gifter vi oss och jag vet faktiskt inte hur stora partytälten är än. Vi ska ut till stugan idag och försöka få ihop och sätta upp tälten under helgen. Tälten lånas ev en granne där som brukar ha stora fester. Om dessa inte räcker till vet jag att min bror har två stycken rätt stora som vi kan låna också.

Vi kommer att ha en buffé och sätter ut borden på ett sätt som passar i tälten. Vi har ett överraskningsbröllop och har inte heller tänkt att ha något honnörsbord eller någon bordsplacering.

Vimplar håller vi på och syr. På borden blir det vita pappersdukar. Jag har sen köpt ljusblå tunna karottunderlägg som jag kommer att ha 1 eller 2 på varje bord. Där ställer jag vita krukor med röda minirosor. Har också inspirerats av bilder i en annan tråd på att använda tomma glasburkar som ljuslyktor och glasflaskor som vaser. Ska dekorera med band eller snören och troligtvis hänga upp flaskorna en bit över borden.
    Eftersom vi inte vet exakt hur tälten ser ut än så har jag inte helt koll på dukning etc. Iden jag har kanske inte ser lika bra ut i verkligheten och i så fall ändrar vi nog lite. Förhoppningvis har jag bättre koll efter helgen!

Något golv blir det inte. Och myggljus måste vi köpa!

• Nudax

Vi ska också ha partytält. Bröllop först om ett år så vi har inte helt bestämt om vi hyr eller köper ännu. Än så länge, enligt de prisalternativ vi hittat, verkar det faktiskt billigare för oss att köpa. Dock funderar jag på det här med golv som ni skriver... vi hade inte tänkt på det först men kom sedan på det och funderar då på en stor pressening som man sträcker ut och har som golv under tälten... någon som har erfarenhet av det?

• SnartfruHultgren

Vi ska gifta oss först den 16 juni 2012, så det är ju ett tag kvar. Vi ska också ha tältet i en stor trädgård bredvid ett hus, så toalett finns ju i huset, men vi funderar också på att hyra en bajamaja så man slipper långa toalettköer till en enda toalett.

Vi planerar runda bord + ett honnörsbord, ett buffébord och en bar inne i tältet vid dåligt väder. Ett litet dansgolv.

Jag funderar också på om det blir billigare att köpa? Var köper man isf riktiga rubusta tält? Jag tänker på vind och väder, man vill ju inte att tältet ska flyga iväg eller blåsa sönder. 

Jag har kollat med rent-a-tent som erbjuder helhetslösningar, men det blir ju hyffsat dyrt iallafall om man jämför med att ha festen i en lokal.

Typ så här skulle det ju kunna se ut, dock ska vi ju ha runda sittbord. Ev. tyg i taket. Ljuskronor m.m

• Aleta

Det är dyrt med tält, vi tog in offerter från 5 olika företag och det bästa priset (och bästa tältet) hade dessa.
    http://www.bsparty.se/talten.html
    De dyraste ville ha dubbelt så mycket, så det lönar sig att kolla runt.

Jag vet inte hur en pressenning skulle funka som golv, kan det inte bli halt?
    Det mjuka golv jag har varit med om var som något slags grov jutesäck och det fungerade utmärkt trots ösregn.

• Nudax

Hmmm ja presenning kan kanske bli halt... kanske kan man köra såsom "fru i augusti" och skippa golv trots allt? Som flera sagt drar det ju annars lätt iväg och blir lika dyrt som att hyra lokal i vart fall. Vi har tänkt köpa tält och vi har inte tänkt köpa några "kvalitetstält" utan billiga. Så länge de håller 1 dygn är vi nöjda. Vi har tänkt fästa dem ordentligt i marken etc så att risken för att de ska blåsa bort eller dylikt blir mindre...  Men vi har inte bestämt oss riktigt ännu... klurigt! Ibland lutar jag mot att det är bättre det kostar och blir bra, samtidigt har vi satt en budget och vill hålla oss till den...

Ska fortsätta följa denna tråd för tips! =D

• fru i augusti

Nackdelen med att inte ha golv är väl om det skulle bli hällregn och rinna in under tältet, kan jag tänka mig. Men blir det hällregn för vår del och vi verklgien inte kan vara i partytältet så har vi en loge vi kan vara på i stället. Vi har ett enkelt bröllop. Våra gäster tror att det "bara" är ett dop dom ska på.
    Vi kommer inte ha någon bröllopsdans, om man ska dansa kan jag tänka mig att det är bättre med hårt golv.
    Det är kanske en fördel med någon form av golv om man ska ha vanliga stolar och bord också. Beroende på hur underlaget är annars förstås.
    Vi kommer ha flera långbord där bänkarna sitter fast på borden redan. Det gör alltså inget om underlaget är lite lutande och det finns ingen risk att stolarna ska fastna i gräset när man ska ställa sig eller sätta sig. 

Partytälten som finns vid stugan nu är två stycken 6x4 m. Alltså 48 kvadratmeter totalt. Vi kommer att vara ca 40 vuxna och 15 barn. 
    Kanske ska vi sätta upp något eller ett par till. Ett för att ha över maten och kanske ett för att dom som röker ska kunna stå under tak om det regnar. 

• SnartfruHultgren

Vi har ju tänkt trädgårdsbröllop hela tiden, och tältet har vi ju tänkt att ha som skydd för regn.

De tälten vi har kollat på med golv och möbler går dock på strax över 20 000 kr!!! Går det att hitta billigare någonstans?

Jag känner iaf att golv är ett måste, med tanke på gäster i högklackat, möbler samt dans.

• Tilia

Vi hade middag i tält när vi gifte oss. Köpte två tält på Ö&b och satte ihop dom. Vet inte exakt hur stort det blev men tror typ sex gånger åtta meter.
    Vi hade en pressenning som golv och det funkade jätte bra. Tänk bara på att spänna den ordentligt så att folk inte snubblar på vecken.
    Det var så varmt när vi hade vå fest så vi hade hela ena långsidan öppen och ett tält precis utanför med buffen i så att personalen inte behövde trängas med gästerna på samma sätt när dom fyllde på buffén. Funkade jätte bra för oss men vi hade ju en ganska informell middag med inte jätte många tal.

• SnartfruHultgren

Nu har vi fått en offert på ett tält som är 8 x 12 meter 8900:- + golv 3360 :-. Det tycker jag är ett rimligt pris, fortfarande dyrt, men inte i jämförelse med rent-a-tent.

Nu till min oro? Finns det risk att det blir för litet? Vi blir max 60 personer.  Vi vill ju ha ett litet dansgolv och så ska vi ha runda bord + honnörsbord.

Om man ska ha 8 x 15 meter tillkommer 1600 kr för tältet, och sedan får man väl lägga till för golvet också antar jag.

• Aleta
    SnartfruHultgren skrev 2011-08-03 22:47:41 följande:
    Nu har vi fått en offert på ett tält som är 8 x 12 meter 8900:- + golv 3360 :-. Det tycker jag är ett rimligt pris, fortfarande dyrt, men inte i jämförelse med rent-a-tent.

Nu till min oro? Finns det risk att det blir för litet? Vi blir max 60 personer.  Vi vill ju ha ett litet dansgolv och så ska vi ha runda bord + honnörsbord.

Om man ska ha 8 x 15 meter tillkommer 1600 kr för tältet, och sedan får man väl lägga till för golvet också antar jag.

Det är ganska stort (bra pris förresten).

Rita upp det på ett papper och placera in borden som ni vill ha dem. Då ser ni ganska tydligt hur mycket det blir över och om ni behöver flytta ihop borden eller ta bort några för att få dansgolvet större. 
  • Nudax

För oss blev det att hyra!

Vi får ett tält på 6*12 meter
    Golv till det
    10 bord (180*80) + 50 stolar

De kör ut alltihopa, sätter upp det, kommer tillbaka 2,5 dygn senare och plockar ned alltihopa och kör tillbaka det.... för 7.700kr! Vi tycker det blev superbra och ska spara in i andra punkter ni budgeten för att ha råd med detta =)

• SnartfruHultgren
    Nudax skrev 2011-08-07 19:07:51 följande:
    För oss blev det att hyra!

Vi får ett tält på 6*12 meter
    Golv till det
    10 bord (180*80) + 50 stolar

De kör ut alltihopa, sätter upp det, kommer tillbaka 2,5 dygn senare och plockar ned alltihopa och kör tillbaka det.... för 7.700kr! Vi tycker det blev superbra och ska spara in i andra punkter ni budgeten för att ha råd med detta =)
    Vilket bolag och var i Sverige? 

Kram 
  • Nudax
    SnartfruHultgren skrev 2011-08-08 17:39:44 följande:
    Vilket bolag och var i Sverige? 

Kram 
    Hej! =)
    Det var hos www.hyrexperten.se/
    De finns både i Örebro och Lidköping
  • Lajno

Vi gifter oss 27 augusti och hyr av hyrexperten som Nudax skriver om här ovan. Vi blir ca 80 pers och har hyrt bröllopspaketet för 80 pers (tältet är 6x12 meter) efter lite mätande kom vi fram till att det funkar med golv oxå

Vi kommer nog hänga upp lite textilier och så har vi sytt vimplar som ska hänga i taket. Sen har vi lite dekorationer som passar in i vårt "natur och lantliga" tema. Tältet ska stå på vår stora tomt ute vid vårt sommartorp så vi har tillgång till utedass och liknande, samt kök etc. Vi tror att det kommer bli tippelitopp i alla fall

• Nudax
    Lajno skrev 2011-08-09 21:15:50 följande:

Vi gifter oss 27 augusti och hyr av hyrexperten som Nudax skriver om här ovan. Vi blir ca 80 pers och har hyrt bröllopspaketet för 80 pers (tältet är 6x12 meter) efter lite mätande kom vi fram till att det funkar med golv oxå

Vi kommer nog hänga upp lite textilier och så har vi sytt vimplar som ska hänga i taket. Sen har vi lite dekorationer som passar in i vårt "natur och lantliga" tema. Tältet ska stå på vår stora tomt ute vid vårt sommartorp så vi har tillgång till utedass och liknande, samt kök etc. Vi tror att det kommer bli tippelitopp i alla fall

Låter som ni har lite liknande planering som vi! Vi att vara vid mitt barndomshus som också har stor trädgård och är omgivet av storväxt grönskande skog. Så vårt tema är lite lantligt/romantiskt/natur också =) Kul med någon som har liknande idéer.
  • Zia 20090618

Vi gifte oss i lördags och var ca 67 personer i ett 6x10 meter tält, det var visserligen rymligt och vi fick även palts med buffébord men då hade vi även en lada att tillgå för dansen och så även utomhus... 

Svar på tråden Finns det någon mer som ska ha festen i partytält?