• Nettan80

Angående tärnorna...

Hej på er alla!

Har en liten fråga angående tärnorna.

Hur vanligt är det att tärnorna betalar sin egen klänning, sina skor o.s.v?
    Hur har ni gjort eller hur ska ni göra?

• Svar på tråden Angående tärnorna...
  • sollan

Hejsan...Vi har bestämt att betala klänningarna...Skorna får de fixa själva för oftast har man väl ändå ett par finskor.  Smink fixar de själva medan min lillebror fixar deras hår.

Så blir bara skor de behöver bekosta själva ifall de inte redan har ett par lämpliga.

• Chicita

Att vara tärna anses vara ett hedersuppdrag.

Men om man har stora krav på tärnans klädsel och det inte är något hon kommer att använda igen så är det shysst om man betalar kläderna, alternativt ger ett bidrag.

Vi erbjöd bidrag till våra tärnor och marskalker, men alla avböjde.
    Däremot så har vi köpt assecoarer till dom. Marskalkerna får halsband (köpt på medeltidsveckan på gotland), armband (har jag tillverkat själv) och läderbälten med smitt spänne (vår granne som är smed har gjort spännet och jag har köpt bältesläder och fixat till)...
    Tärnorna får också halsband och armband. Dom får även proffssminkning.
    Skor är inte nödvändigt (enligt temat) så dom har tagit enkla sandaler som dom hade hemma bara...

• AnnaJacob

Min mamma kommer att sy mina tärnors klänningar, sen får de själva ha svarta pumps på (för det vet jag att de båda redan har där hemma)
    Vad det gäller min M2Bs bästmän (ja han ska ha två =) ) så ska de ha mörk kostym med vit skjorta som de redan har själva, och så köper vi varsin likadan slips till dem.

• Iseika

Jag betalade mina tärnors klänningar och sminket. Skorna fick de gratis då mina föräldrar har skobutiker. Marskalken fick köpa sin kostym själv men vi köpte slips och näsduk. Det kostade lika mycket som en tärnklänning...

• akgosmos

Vi har fyra tärnor och de betalar sina klänningar själva. Vi har dock erbjudit oss att betala men samtliga har avböjt. För oss var det viktigt att det är klänningar som tjejerna kan använda även efter bröllopet och det enda krav vi hade är att de skulle vara bruna och i knälängd. Så tjejerna har beställt från Kina från samma affär men olika modeller. Skor och smycken får de också välja fritt, vi kräver inte att de ska köpa likadana skor då det är mycket utgifter för dem som det är, det viktiga är att de kan gå och dansa hela kvällen :)

Vi kommer ge tärnor och bestmen en liten goodiebag som tack, har ännu inte helt bestämt vad det blir förutom armband och halsband från Miss Dee till tärnorna. Håller på och spåna fram lite mer grejer att lägga i bagen som är användbart och minnesvärt.

• SnartFruSir

Det beror kanske lite på hur gamla tärnorna är. I vårt fall är den ena 13 år (min lillasyster) och den andra var 20. (nu är i och för sig tärna 2 utbytt sådär 3 veckor innan vigseln, men det är en annan historia). Eftersom min syster inte riktigt har någon ekonomi så sa vi att vi står för allt, och då gällde det tärna två också.

Däremtot så satte vi en budget på vad klänningarna max fick kosta, och vi var runt och provade en himla massa klänningar. Tillslut måttbeställde vi från e-bay istället.

Vi har inte haft några direkta krav mer än färg (ej nyans) och att det inte fick kosta mer än 2500 kr/st. I slutändan kostade klänningarna 800 kr st, sminket 350 kr och uppsättningen ungefär 1100 kr. Inte helt gratis där vi bor med andra ord...

• Nettan80

Tack för alla svar!!!
     Jag har alltid sagt att naturligtvis ska man betala klänningarna. Men som många har sagt till mig, om det är en klänning som kan användas även efter bröllopet så är det helt okej att dom får betala själva.
    Men jag tror nog, eftersom jag bara har en tärna så betalar jag nog den, så kan hon köpa skor själv utan några större krav från våran sida.

• Jossis81

Till tärnan köpte jag klänningen för det hutlösa priset 300kr :) Skorna får hon köpa själv. Till Bestmannen köpte vi slipsen i temafärgen, sen fick han själv köpa seg en kostym (för han behövde en ändå :)

• flying

Mina tärnor fick själv välja och köpa, med krav om att det skulle vara i knälängd och inte rosa ... blev helt fel (rosa prinsesse fluff och allt för kort) . Hade nog inte uttryckt mig tydligt nog.. Blev att de skickade tillbaka och jag köpte nya till dem

• Angelika&Simon

Min tärna erbjöd sig att köpa sin klänning själv, vi sa att vi kunde betala den men hon vill gärna göra det. Hon fick välja ut lite klänningar som hon gillade och kunde tänka sig att använda. Sedan fick jag välja av dom vilken som passade in bäst. När hon beställt klänningen och fått hem den provade hon det och var överlycklig för denna klänningen, skor har hon köpt upp nytt. Sedan hade hon en kompis som skulle fixa våra uppsättningar och kompisen ville ha 100 kr. Och de sa jag att vi betalde men min brudtärna insisterade på att det SKULLE HON göra och jag försökte insistera tillbaka men de gick inte så bra. Så jag får bara tacka och ta emot.

Våran bestman (lillebror till min fästman) kommer att låna fästmannens slips och servett som han fick när han var bestman på ett annat bröllop. Och kostym har han sen innan.

• Freakie

Vi betalade inte min tärnas klänning, å andra sidan hade jag inga som helst krav på hur den skulle se ut men det blev fantastiskt bra ändå. Betalade istället tärnans håruppsättning och smink.

• marimekko86

Mina två tärnor är mina systrar. Den ena är 18 och går i gymnasiet och bor hos mamma och pappa, alltså har hon inte särskilt mkt pengar. den andra är 21 och har inte heltidsjobb än, bor i egen lägenhet och har inte heller särskilt mycket pengar så vi betalar deras klänningar. Skor köper de själva.

Jag tycker att vi ska betala deras klänningar. Det hade vi gjort oavsett vem eller vilka som var våra tärnor eftersom det är jag som väljer vilken klänning de ska ha, i samråd förstås. Hade vi låtit dem välja helt fritt i princip då hade de nog fått välja själva eftersom de får välja själva och de komemr nog kunna ha använding av klänningen fler ggr än den här gråa tärnklänningen jag valt

• tout lamour lamour

Min syster ska vara tärna men jag har inte tänkt att hon ska "se ut som en tärna", utan hon får ta på sig precis vad hon vill och får således betala en eventuellt ny klänning själv. Vi ska nog inte ha något speciellt färgtema på bröllopet heller, jag är personligen lite allergisk mot hela "allt ska matcha i samma färg och samma nyans"-konceptet som jag tycker lätt ser rätt tacky ut... Inte alltid, men det går lätt åt det hållet - om det överdrivs- enligt mig.

Brudnäbbar blir våra barn och syrrans barn (4 totalt), och de ska inte heller ha matchande kläder utan får se ut som de själva vill den dagen (eller kanske som deras föräldrar vill? ;) ) och vi kommer inte att betala deras kläder (utom våra egna barns då såklart).

Svar på tråden Angående tärnorna...