• Anonym (Orolig syster)

Min syster vill styra mitt bröllop

Jag och min man skall gifta oss inom kort.
    Då min syster redan har gift sig för några år sedan så bad vi henne om lite hjälp med planering osv.
    Hon har många gånger varit hjälpsam, men nu känns det som om allt rasar ihop.
    Problem 1: Hon tycker inte att vi ska bjuda vissa av våra gäster (ca 70 st av 100 gäster för att vara exakt)
    för dom passar inte in och kan inte uppföra sig anser hon. Jag förklarade för henne att dom kommer att bli  bjudna vare sig hon vill det eller inte. Svaret jag fick var att om någon av våra gäster tog ett glas för mkt så skulle hon slänga ut dom från vårat bröllop.
    Då kom problem 2: Om hon blir placerad bredvid vissa personer så vill inte hon komma på bröllopet. Lite jobbigt då hon skall vara festfixan och hålla i talen mm.
    Problem 3: Hon har sagt till vissa att vi ska gifta oss, dessa kommer då till mig och frågar om dom ska bli bjudna... jag är så snäll så jag inte kan säga nej... vi har dock inte skickat ut inbjudningskorten så jag kan skippa det... anser att det är hennes vänner och inte våra. Samt att om dessa vännerna till henne blir bjudna så måste vi bjuda deras partners, som vi aldrig ens har träffat. Det vill inte jag göra. En av hennes vänner ska göra våran tårta. Problemet är nu att nu är dom ovänner. Så nu vet jag inte om hon ska göra tårtan eller om jag ska leta efter någon annan.
    Problem 4: Hon anser att jag är taskig om hennes dotter och son (mina gudbarn) inte får vara brudnäbbar alt ringbärare. men vi har sagt nej då vi inte vill ha det och min kille har 1 bror och syster i samma ålder som skulle ochså få vara det i så fall.... men då sa hon bara att dom var ju inte lika viktiga.

Vad ska jag göra med allt det här? Jag gav henne ansvaret för att hjälpa mig leta upp någon som kan fixa en tårta. Lite underhållning på festen och vilka som ska hålla tal och osat. Inte att skriva hela gästlistan, bestämma hur mkt alkohol vi vill servera och vilka som skall ingå i brudföljet, Hon försöker även ändra i våran matmeny och vem som ska göra min sminkning och hår, när jag får min klänning så har hon kanske avbeställt min och beställt en som hon anser att jag ska ha.  
    Snälla hjälp mig

• Svar på tråden Min syster vill styra mitt bröllop
  • Kelany

har en syster som är likadan, med alla mina val förutom just bröllopet (TACK OCH LOV)
    jag är lillasyster, och då vet jag inte mitt eget bästa helt enkelt...

då måste våga stå på dig! det finns inget annat sätt att lösa det på!
    fråga henne rakt ut om det är ditt eller hennes bröllop ni ska planera?!
    det är DITT (ok, förlåt, ditt och din m2bs) bröllop! ERAN dag, ERA regler, ERA gäster osv
    och om hon inte vill finna sig i det, finns det ingen annan som kan hjälpa dig planera?
    (hela BT skulle jag kunna tro...)

• Nudax

Men shit! Säg ifrån direkt!!! Det här är din dag, och den kommer bara en gång! Din syster har redan haft sin dag! Jag tycker iaf att det känns otroligt viktigt att det är du och din partner som får bestämma över dagen och alla omständigheter och sen kunna sitta där på bröllopet och känna att det är precis som ni ville ha det!

Varför ska ni bjuda hennes vänner? Verkar ju helt galet!!! Det enda jag skulle fundera på om det varit jag är i så fall hon som ska göra eran tårta, men inte andra!

Tycker du ska samla mod till dig och säga ifrån att det är eran dag och att ni vill planera den själva så som ni vill ha den, att ni tycker att hon tar över för mycket! Alternativet, som kanske känns lite lättare, är väl att skriva ett välformulerat brev med hur du känner etc och tillägga att du fortfarande väldigt gärna har henne med på bröllopet som er toastmaster men att det måste få bli på era villkor. På så sätt kan hon läsa det i lugn och ro och fundera kring det, istället för att känna sig "påhoppad" som man lätt för muntligt.

Hoppas att det löser sig, men stå på dig! Om hon blir sur och säger att hon inte vill komma är det upp till henne, fortsätt vara starka! Jag skulle tro att då hon fått "tjura klart" kommer hon ändå inse att hon vill gå och komma och prata ut med dig. Kan naturligtvis inte veta det, men såhär tänker jag. Det är din dag!

• Aleta

Du kan ju fråga om hon har fler åsikter. Ska du kanske byta brudgum också? 
    Eftersom det ska likna hennes bröllop så kanske du ska föreslå att du tar hennes man! Demon 

Nej, men sätt dig ner i lugn och ro och säg att du förstår att hennes bröllop var jätteroligt att planera och att hon vill uppleva det igen. Förklara att du vill ha det precis som hon hade det, nämligen att du får bestämma och planera, inte att någon annan tar det ifrån dig. 

• Vi2alltid

Hjälp... just nu blev jag glad att jag än ensambarn ändå!

Jag tycker det är viktigt att du markerar vad som är över gränsen, och detta är ett ypperligt tillfälle då det finns en risk annars att det blir hennes bröllop istället för ditt...

• Chicita

Åh jösses...

Är din syster släkt med den tärnan jag bad dra åt H-Vete? Förvånad 
    Hon fick för sig att vi skulle göra massa undantag för hennes skull, helst byta tema också och gärna ha bröllopet en annan månad för hon råkade bli gravid så hon riskerade födsel runt vårt bröllop...
    Ähm ja... vi gifter oss ju för hennes skull... det förstår väl alla? Tungan ute 

Sätt dig ner med din syster. Förklara att det här vill vi ha din hjälp med, och att hon sen gärna får komma med råd och tips. Men att det är inte hon som gifter sig, och oavsett vad hon säger så är det ert bröllop, inte hennes...
    Du kanske till och med ska påpeka att om hon börjar bråka med era gäster på ert bröllop för att hon anser att dom är för fulla... Tja då kanske hon är den som åker ut istället {#emotions_dlg.djavulsk} 

• Anonym (Orolig syster)
    Chicita skrev 2011-08-01 17:50:28 följande:
    Åh jösses...

Är din syster släkt med den tärnan jag bad dra åt H-Vete? Förvånad 
    Hon fick för sig att vi skulle göra massa undantag för hennes skull, helst byta tema också och gärna ha bröllopet en annan månad för hon råkade bli gravid så hon riskerade födsel runt vårt bröllop...
    Ähm ja... vi gifter oss ju för hennes skull... det förstår väl alla? Tungan ute 

Sätt dig ner med din syster. Förklara att det här vill vi ha din hjälp med, och att hon sen gärna får komma med råd och tips. Men att det är inte hon som gifter sig, och oavsett vad hon säger så är det ert bröllop, inte hennes...
    Du kanske till och med ska påpeka att om hon börjar bråka med era gäster på ert bröllop för att hon anser att dom är för fulla... Tja då kanske hon är den som åker ut istället {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Tack för era svar.

Herregud.. vad var det för tärna?
    Jag förstår inte... brukar inte folk glädjas längre åt att folk gifter sig och faktiskt har framtidstro på bröllop längre. Och när blev det alla andras bekymmer över vilka man känner och vill äta till middagen?
    Anledningen till att jag bjuder dessa gästerna är för att jag har umgåtts med dom i 10 år och många av dom är mina bästa vänner... till skillnad mot dom som hon vill ska komma som jag träffar 1-2 ggr om året.. mest runt min systers födelsedag. Jag är en aldeles för snäll människa och kommer att ha svårt att säga nej, men min m2b har lovat att styra upp detta om hon ballar ur å jag inte kan säga ifrån skarpt nog. Sen vet jag att min mamma inte heller tycker att min systers "förslag" är en bra idé. Hon har ju redan haft sitt bröllop, sa min mamma. Bara för att hennes inte blev lika stort som ert så ska inte hon få bestämma.
    Har ni förresten några bra menyförslag till en middag på 120 pers? 
  • Chicita
    Anonym (Orolig syster) skrev 2011-08-02 01:10:53 följande:
    Tack för era svar.

Herregud.. vad var det för tärna?
    Jag förstår inte... brukar inte folk glädjas längre åt att folk gifter sig och faktiskt har framtidstro på bröllop längre. Och när blev det alla andras bekymmer över vilka man känner och vill äta till middagen?
    Anledningen till att jag bjuder dessa gästerna är för att jag har umgåtts med dom i 10 år och många av dom är mina bästa vänner... till skillnad mot dom som hon vill ska komma som jag träffar 1-2 ggr om året.. mest runt min systers födelsedag. Jag är en aldeles för snäll människa och kommer att ha svårt att säga nej, men min m2b har lovat att styra upp detta om hon ballar ur å jag inte kan säga ifrån skarpt nog. Sen vet jag att min mamma inte heller tycker att min systers "förslag" är en bra idé. Hon har ju redan haft sitt bröllop, sa min mamma. Bara för att hennes inte blev lika stort som ert så ska inte hon få bestämma.
    Har ni förresten några bra menyförslag till en middag på 120 pers? 
    Vissa människor blir bindgalna när det kommer till bröllop. Oavsett om det är egna eller andras.
    Ordet "bröllop" verkar funka på vissa, som en röd flagga gör mot tjurarna ungefär...
    Hon gläds säkert åt erat bröllop men kanske ser det mer som en "stor fest" och då har hon liksom mer rätt att lägga sig i... Tycker hon...
    Och det är väl där som ni måste sätta regler.
    "Det är ok att du fixar -det här- precis hur du vill ... men -DET HÄR- ger du f-n i" Flört

Ska ni laga mat själva eller ta in catering?
    Cateringfirmor brukar ha lite olika menyförslag både på serverad middag och buffé ifall du tänkt ta sån hjälp...
    Det underlättar ju enormt på bröllopsdagen om man slipper oroa sig för maten i alla fall
Svar på tråden Min syster vill styra mitt bröllop