• Anonym

Hur går ner i vikt när man inte kan gå/springa?

Jag åt väl lite för mycket nu under sommaren och har gått upp en storlek. Kläderna passar inte riktigt längre. Dags att motionera... Men... Jag har en smygande sjukdom, MS, som jag inte märkt något av alls förrän nu. Jag försökte gå runt och shoppa på stan under semestern, men kan bara gå i c.a 20 minuter sedan är det stopp, benen lyder inte längre. Hur ska jag nu bli av med mina kilon? Någon som har tips?

• Svar på tråden Hur går ner i vikt när man inte kan gå/springa?
  • Godis

Köp hantlar på typ Rusta. Leta upp ett bra styrketräningsprogram där du svettas ordentligt..... Funkar superbra för att trimma till sin kropp...

• Kattpoet

Klara du vatten  gympa?

Jag har inte ms med jag har svår muskelvärk och problem att gå ibland  och vattengympa kan funka, det ock simma funkar ibland.

Annars fråga om du kan få en dietist  nästa gång du är hos doktorn. 

• SandraN

Börja äta lchf mat då kommer du garanterat att gå ner utan att motionera :)

• Kattpoet

Och begär sjukgympa!!

Har man ms brukar man få den  hjälpen. 

• Vi2alltid

LCHF är nog en bra idé att prova för att gå ner i vikt, men sen när du har gått ner tycker jag att man ska vara försiktig med att bara äta LCHF...

• Chicita

Min mamma hade MS (bland annat). Nu hade hon ju inte problem med vikten men det är ju ändå viktigt att träna när man har MS så man kanske försenar musklernas försvagning...

Vattengympa kan vara jättebra under förutsättning att du tål klor. För det brukar ge bäst resultat om man tränar i en grupp på riktigt liksom och inte bara skuttar runt lite i vattnet på egen hand när man ändå är på badstranden...
    Tja du förstår säkert hur jag menar Flört 

Sjukgymnastik - absolut!
    Ja ja och åter ja... Ta kontakt med din läkare och be denne skriva en remiss så du får börja träna hos sjukgymnast så fort som möjligt. Kanske du kan få remiss för vattengympan också. I så fall går sånt på sjukförsäkringen / högkostnadsskyddet.

Du om någon tränar för livet.
    MS finns ju i många varianter. Men de flesta påverkar lungorna i slutänden. Helt enkelt för att man tappar muskelmassa som krävs för att lungorna ska arbeta. Så att träna något som är konditionskrävande är A och O.
    Har du tillgång till löpband eller motionscykel eller liknande?
    I så fall så kör så länge du kan, vila och sen kör lite till. Så ofta du orkar och kan helt enkelt...

Lycka till. Hoppas din sjukdom inte är av den agressiva varianten, utan att du fortfarande kan få ett långt och lyckligt liv även om benen inte bär lika bra längre och orken inte räcker till...
    *styrkekram* 

• Anonym

Brudar, jag rekommenderar inte LCHF! Det är en riskydiet att hålla sig till om man inte så kallat "nollar" = verkligen inte äter carbs alls. Jag skulle aldrig våga chansa innan mitt bröllop och riskera att kroppen blir i obalans pga. en kost som denna. Viktväktarna låter dig äta som förr men du lär dig att äta mindre, vilket iaf jag tror är det bästa. LCHF kan ställa till en hel del och det är det minsta jag iaf behöver innan den stora dagen, ev. viktökning, orolig mage. trötthet, huvudvärk osv. När jag slutade med LCHG kände jag mig mer svullen än någonsin - tänk om man kör den innan bröllopet men ändå faller dit = och känner sig jättesvullen på sin stora dag... Inte så kul känner jag iaf. Men jag vet att den funkat för andra, men vågar man chansa när åsikterna är så delade?

Sluta med godis/chips/kakor/dricka/pizza/hamburgare
    Dra ner portionerna, ät en knäckemacka för att fylla ut, utan smör
    Drick vatten
    Rör på dig på det sättet du kan
    Dra ner på kolhydrater, men inte helt. Satsa gärna på fullkorn istället
    Sluta med vitt bröd
    Drick inte alkohol

Det är tipsen jag har... 

• ClaraH

Jag äter kanske inte strikt LCHF men börjar jag äta kolhydrater så svullnar jag upp. Jag har faktisk inte hört talas om att man svullnar av LCHF tidigare. Det är ju kolhydraterna som samlar vatten. I alla fall tycker jag att du kan köra lite GI om du inte vill gå på LCHF direkt. Ta i alla fall bort allt socker och vita saket (vitt ris, vitt bröd, vitt mjöl).

Jag går ner i vikt om jag äter kött eller fisk men en massa grönsaker med dressig. Gott och det känns nyttigt. Sen försöker jag att äta huvudmålet mitt på dagen vid lunch och lite mindre på kvällen. Det funkar för mig.

• Kattpoet

För vissa med med högblodtryck och gall problem  så funkar inte  LCHF, alla människor klara inte en hög fett diet.

• BrudiMaj2012

Lchf har funkat toppen för min del , och då har jag fel på min ämnesomsättning och medicineras för detta.. Alla dieter är inte för alla, jag stod helt still med viktväktarnas metod, men den funkar toppen för andra i det här fallet känns det dock som att motion i den form ts klarar av är prio 1, om inte annat för att bygga muskler och hålla igång för framtiden..

Svar på tråden Hur går ner i vikt när man inte kan gå/springa?