• emeklund

När bokade ni kyrkan? Och vilken tid hade ni vigseln?

Vi ska gifta oss om två år, juni 2013, och folk i vänkretsen jag har pratat med säger att man måste vara ute i god tid för att boka kyrka. Jag själv tyckte att det var lite tidigt nu, men eftersom att vi har bestämt datum så kanske det är lika bra, eller vad säger ni? Hur långt i förväg bokade ni kyrkan?

Sen om jag nu bokar kyrkan redan nu. När sjutton på dagen är bäst tid för vigseln? (om man har möjlighet att önska) Vi vill ha kyrklig vigsel med efterföljande bröllopsmiddag och fest på ett värdshus.
    Hur har ni lagt upp det? Hur lång tid mellan vigsel och middag?
    (Vi funderar på att ta bröllopsbilder dagen efter, så det behöver inte hinnas med mellan vigsel och middag).

• Svar på tråden När bokade ni kyrkan? Och vilken tid hade ni vigseln?
  • Nikeh

Vår kyrka gick att boka först ett år innan planerad vigsel. Så 1 år i förväg bokade vi. Glad 
    Vigseln är kl 14 och vi ska fotas mellan vigsel och middag/fest. 

Ring och fråga kyrkan när ni kan boka.  

• fru i augusti

Vi bokade i maj och gifter oss på lördag. 3 månader innan bröllopet bokade vi alltså kyrkan Skrattande
    Lite väl i tajtaste laget, får jag lov att erkänna. Men allt handlar väl om hur mycket man vill ha planerat och hur viktigt det är att allt blir "perfekt".
    För vår del kommer det här bröllopet bli precis vad vi vill ha och perfekt i våra ögon. Men inte perfekt i det avseendet att allt är planerat in i minsta detalj.
    Vi har vigseln kl 14.

Om ni ska åka direkt från kyrkan till festlokalen så kanske det är lagom med vigsel vid 15?

• förlovadflicka

Vi bokade ett år i förväg och gifter oss kl 13. Då hinner vi ha både öppet hus efter vigseln och bröllopsmiddag, samt att vi inte behöver vara nervösa hela dagen :) Jag tycker det är bra med tidig vigsel, så att det inte blir att man nästan avslutar dagen med att vara gift, jag vill vara det så länge som möjligt den dagen :)

• saxomanix

vi bokade kyrkan circa 1,5 år innandess (Lidingö Kyrka)... tyvärr var hela juni nästan utbokad so vi fick nöja oss med klockan 14.30 (jag ville hellre ha 15.45)
    Är det långt mellan kyrkan och värdshuset? Annars skulle jag säga att rund 15h är perfekt...

hur längre innan dess - Det beror helt på vilken kyrkan ni vill ha.. jag har hört att t.ex. stor kyrkan i Stockholm är utbokad nästan 3-4 år i förväg!!!!  om man bor nånstans på landet går det säkert bra att boka kort innan vigseln :D

• jeami174

Vi bor på landet utanför Linköping och bokade vår kyrka 6 månader i förväg, det var värre med festlokalen som vi bokade 10 månader innan bröllopet. (som är nu på lördag ;))

• Nattis81

Hej!

Vi bokade vår kyrka 2 år innan vigseln. Han vi pratade med skrattade lite men jag tyckte att det var lika bra att boka när vi ändå hade bestämt datum. Vigseln hölls kl 14,30 vilket vi tyckte var precis lagom. Man måste tänka på att folket ska orka vara kvar och ha kul hela kvällen/natten.

Lycka till :)

• Chicita

Vi bokade kyrkan 1,5 år i förväg.
    Det är en populär kyrka, så om man har satt ett datum så är det bra att vara ute i tid...

Vi kommer att vigas 15:00 och ha middagen ca 45 min efter avslutad vigsel (tid för mingel på kyrkbacken och brudskål emellan bara)

• Lilique

Bokade i februari -11 och ska gifta oss juni -12. Det är en väldigt populär kyrka, så jag tänkte att det är lika bra att vara ute i god tid - och tur var väl det, för de har tid för tre vigslar den dagen och två var redan bokade. Tur iallafall att jag till och med fick vid tiden vi önskade, alltså 14.00.

• SaJo1981

Jag harhört att det beror lite på hur attraktivkyrkan man gofter sig i är, våran ligger ute på landsbygden och där händer dt inte så mycket så egentligen hade vi nog kunnat boka en månad innan haha, ,en vi bokade i december, gifte oss 23 juli, vi hade vår vigsel klockan 15.00 sen åkte vi på fotografering efteråt, var vid festlokalen runt halv fem så åt vi vid halv sex- sex och sen röjde vi fram till 02.00

• emeklund

Tack för era svar. Låter som en eftermiddagsvigsel borde passa oss bäst. Ska ringa kyrkan och fråga om det är för tidigt att boka nu eller om jag ska återkomma längre fram! :)

Svar på tråden När bokade ni kyrkan? Och vilken tid hade ni vigseln?