• Jag han

Hur mycket mousserande har ni köpt?

Hur många flaskor har ni köpt och hur många gäster är ni?

Hur många alkoholfria flaskor har ni köpt?

Nyfiken på hur ni tänker och räknar. Ett glas eller får de flera?

• Svar på tråden Hur mycket mousserande har ni köpt?
  • Chicita

Jag var på systemet i går och såg då att "vårt" val skulle utgå ur sortimentet. Så jag köpte dom sista 10 flaskorna som var kvar.
    Vi är 64 personer, men ca 8 barn och i alla fall 4-5 vuxna som inte ska dricka alkohol.
    Jag har räknat som på en vanlig vinflaska där en flaska räcker till 5 glas och vi vill inte vara snåla (även om champagneglas är betydligt mindre än vanliga vinglas). Hellre att det blir över och att det går att fylla på en skvätt om dom vill. Än att det blir att snåla i glasen...

Vi kommer nog köpa 3-4 flaskor mousserande jordgubbsdryck från systemets alkoholfria sortiment också. De som inte dricker vanligt vin kanske vill ha sånt istället.

• Heloise

Vi hade 10 flaskor på ca 50 pers. Alla fick 2 glas var ungefär, i efterhand hade vi kunnat ha ett par flarror till eftersom det var supergott och folk nog gärna tagit ett glas till. Men å andra sidan hade vi fri bar och fri tillgång till vin/öl/läsk/cider under middagen, jag tycker kanske att man har "rätt" att välja att det är typ 2 glas som fördrink. Sen kan man ju ha alkoholfritt ex cider om det är varmt.

• Jag han

tack för era svar.

Vi har köpt 16 flaskor och 5 flaskor alkoholfritt. Vi är 62 personer. Vill hellre köpa för mycket än för lite. Vill att de ska kunna få påfyllning. Men vi är ändå osäkra. Räcker kanske inte till två glas var... Hmm.

• Zelmah

en flaska mousserande ger 7-8 glas enligt vedertagen beräkning. Vi ska ha skål vid två tillfällen. Dels på vigselplatsen och sen vid ankomst till festlokalen. vi är 70-72 pers där två st är ammande/gravid, möjligt att nån vill/måste köra (typ farfar och de 2 toastarna) trots att vi sedan bussar gästerna till festlokalen.. men om vi räknar 70 pers då för att ha god marginal.  10 flaskor - ett glas per pers, men behövs lite mer till påfyllning kanske... tänker då att vi får köpa 25-30 flaskor eftersom det ska bli skål vid två tillfällen.. kankske 25 räcker.. svårt.. vi bjuder på all dricka hela kvällen sen med då borde ju 2,5 -3 glas bubbel som fördrink räcka gott..

• Nikeh

Vi har köpt 25 flaskor till 76 personer, varav 5 personer inte dricker alkohol. 
    Hoppas att det räcker. Hellre att vi får några flaskor över än tvärtom. Glad 

• Aniara4

Vi räknade 15 cl per person, och räknar med att några inte dricker så att några kan få lite mer.  Vi fick inte ihop fler flaskor heller, vi ska använda en speciell sort som en i familjen tagit med sig från Champagne och som inte finns på Systemet.

Det var delvis av den anledningen vi fick lägga ner tanken att skippa förrätt och ha lite matigare tilltugg till välkomstdrinken instället. Det räcker till att skåla, men inte om alla ska stå och mumsa kanapeer eller snittar en lång stund.

• Emma83brud

Vi räknar med 4 personer/flaska. Så 12 flaskor på 41 drickande gäster bör räcka.
    Men eftersom vi handlar på systemet och kan lämna tillbaka tar vi en kartong till dvs 18 flaskor. Kanske finns någon som vill ha lite bubbel framåt natten också.

• Jag han
    tack så mycket för era svar. Tror vi går och köper några flaskor till för säkerhetsskull..
Svar på tråden Hur mycket mousserande har ni köpt?