• lundabrud

har ni levande musik vid in-/utgångsmarch eller....

...spelas en CD-skiva? Känns så duuh-duuh att sätta på en CD-skiva, när man KAN ha ett band/volakensembel... Men vet inte om vi har råd eller plats med ett band. Kan man ens ha ett band i kyrkan? Vill att det ska bli maffigt så klart och mycket musik (tänker oss "you're my best friend" av Queen som utgångslåt och den gör sig inte lika bra enbart på gitarr liksom). Hur tänker ni?

• Svar på tråden har ni levande musik vid in-/utgångsmarch eller....
  • saxomanix

sånt måste du fråga prästen - musik från bandet får inte spelas i varje kyrkan...
    jag tycker personligen att levande musik är betydligt finare!

• Pinkgrape

Vi har en kyrklig vigsel och har valt att ha in- och utgångsmusiken på orgel. Det låter så pampigt då det är en stor orgel och kostar dessutom inget alls. CD-skiva har vi inte ens övervägt.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • lundabrud

Ja orgel är definitivt pampigt! Men det beror på vilken musik kanske... Det kanske inte ens är vanligt att ha CD-skiva? Har bara varit på en utomhusvigsel liksom, då spelade ett band. Vilka låtar/typ av musik har ni valt som in-/utgång?

• Pinkgrape

Ja, det är klart att all musik kanske inte gör sig så bra på orgel. Organisterna spelar ju dock också piano, så man skulle ju kanske kunna kolla om den personen kan spela en låt på piano istället? Det är ju fler låtar som gör sig bra på det och har man då någon vän som spelar tex gitarr, så kanske de kan spela tillsammans.

Jag tycker ju livemusik alltid är trevligare än CD. Att hyra in ett helt band, om det är ok med kyrkan, skulle ju självklart vara häftigt, men då ska man ha budgeten för det (eller snälla musiker-vänner) också.

Personligen tycker jag dock att in- och utgångsmusiken ska vara utan sång. Det är väl en smaksak.

Vi har valt "Visa vid vindens ängar" som ingångslåt och "Änglagård" som utgångslåt.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlackWIngedAngel
    lundabrud skrev 2011-08-05 15:59:36 följande:
    Ja orgel är definitivt pampigt! Men det beror på vilken musik kanske... Det kanske inte ens är vanligt att ha CD-skiva? Har bara varit på en utomhusvigsel liksom, då spelade ett band. Vilka låtar/typ av musik har ni valt som in-/utgång?
    Många kyrkor är inte ens utrustade för att spela musik från skiva eller liknande. Om man väldigt gärna vill ha det bör man alltså kontrollera att det ens är möjligt. Vi kommer definitivt ha levande musik, från vår organist/sångerska.
  • förlovadflicka

Vi har stråk och piano för vigseln. Jag är musiker och skulle dööööö om jag behövde nöja mig med cd-skiva :S :S :S Men man prioriterar så otroligt olika. Musik från en skiva sätter after all också en romantisk stämning om man väljer rätt musik, bara det att man får ju inte det personliga och visuella också. Men sysslar man inte med musik så behöver det inte vara så illa, jag tycker liksom inte att det är "fel". Jag menar, är man intresserad av tex ädelstenar eller mode kanske det är bättre att man lägger krutet på ringen eller klänningen istället för musiker bara för att man "ska" ha det :)

• lundabrud

Jag sysslar själv med musik, men spelar inte i ngt band eller så - det är mer att jag ville ha lite maffigt, inte bara ett-två instrument... Därför vi övervägde CD-skiva. Men nu har min fästman förbjudit CD-skiva (kanske lika bra...) - så jag ska fråga min kusin om deras band vill spela (om det går för kyrkan/prästen).

• iSusanna

Vi har en stråkkvartett trots att det är en liten träkyrka. Jag tycker det blir mycket maffigare med levande musik. 

• förlovadflicka
    iSusanna skrev 2011-08-06 15:21:10 följande:
    Vi har en stråkkvartett trots att det är en liten träkyrka. Jag tycker det blir mycket maffigare med levande musik.
    Trots? Stråkkvartetter är egentligen tänkta för att spela kammarmusik i små rum ju ;)
  • iSusanna
    förlovadflicka skrev 2011-08-07 11:56:23 följande:
    Trots? Stråkkvartetter är egentligen tänkta för att spela kammarmusik i små rum ju ;)
    Jo, tänkte mer på att det kanske är ett "stilbrott".  Men du har så rätt. It's divine. 
  • förlovadflicka
    iSusanna skrev 2011-08-07 12:50:02 följande:
    Jo, tänkte mer på att det kanske är ett "stilbrott". Men du har så rätt. It's divine.
    Nej, jag tycker det låter alldeles utmärkt :)
Svar på tråden har ni levande musik vid in-/utgångsmarch eller....