• liley

Köpa diamanter från Antwerpen?

Tänkte designa min egen alliansring och funderar på om det är säkert att köpa lösa diamanter från Antwerpen. Är det någon som har gjort det eller känner till någon tillförlitlig försäljare? Jag fann den här på nätet: http://www.ajediam.com/intl_swedish.html 

Är det någon som har hört något om Ajediam eller köpt från dem? Det står att diamanterna är certifierade, men man vet ju inte...

Vet ni något annat ställe man kan köpa lösa diamanter (har redan varit inne på diamantia.com)?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Köpa diamanter från Antwerpen?
  • liley

Tack för tipset! Var inne och tittade lite.

Någon annan som har hört talas om Ajediam eller har några erfarenheter av diamantköp från Antwerpen?

• Jazzily

Hej,

Jag hade tänkt göra samma sak - köpa diamanter i diamantmeccat. Vi pratar tom att åka till Antwerpen i höst för att köpa om det visar sig vara bra priser... =)

Gifter oss 26 maj nästa år men har tänkt designa ringen själv redan nu och få offert från svensk juvelerare... sedan se om man kan tjäna på att köpa diamanterna själv.

Liley, skriv gärna om du hittar mer info så ska jag uppdatera när jag hittar intressant info =)

• emmi

Jag vet inte om det är bra priser men jag köpte mina ringar påwww.77diamonds.com . Såg att man kunde köpa lösa diamanter där också. Superbra service iallafall!

• emmi

Diamanterna är iof inte från Antwerpen, sorry! Obestämd

• liley
    Jazzily skrev 2011-08-11 16:01:50 följande:
    Hej,

Jag hade tänkt göra samma sak - köpa diamanter i diamantmeccat. Vi pratar tom att åka till Antwerpen i höst för att köpa om det visar sig vara bra priser... =)

Gifter oss 26 maj nästa år men har tänkt designa ringen själv redan nu och få offert från svensk juvelerare... sedan se om man kan tjäna på att köpa diamanterna själv.

Liley, skriv gärna om du hittar mer info så ska jag uppdatera när jag hittar intressant info =)
    Åh, vad spännande! Då får vi båda försöka undersöka och höras av! Pratade med en dansk guldsmed som vi känner och hon trodde att Ajediam var ett bra ställe att beställa från. Ska också kolla med några vi känner som har bott i Belgien, de kanske vet. Jag tycker att Ajediam har mkt prisvärda diamanter så om det är ett seriöst företag beställer jag nog därifrån. Har hittills inte funnit något bättre när jag har googlat runt.

Vi gifter oss också nästa sommar. Jag har hört mig för bland flera guldsmeder och tror att jag har hittat en bra nu. Vilken typ av diamanter letar du efter? Jag letar efter 5-7 princessdiamanter 0,12-0,15 ct styck. Ska bli jätteroligt att designa sin egen alliansring! Dessutom blir det billigare verkar det som.
    emmi skrev 2011-08-11 16:04:54 följande:
    Jag vet inte om det är bra priser men jag köpte mina ringar påwww.77diamonds.com . Såg att man kunde köpa lösa diamanter där också. Superbra service iallafall!
    Tack för tipset! Verkar vara en bra sida Speciellt om man ska ha en lite större diamant. Det gör inget att det inte är Antwerpen. UK är också bra, bara det är EU och ingen tull. Har du någon bild på dina ringar? (nyfiken... )
  • liley
    emmi skrev 2011-08-11 20:15:04 följande:
    Finns bild i mitt galleri =)
    Kommer inte in . Det står att obehöriga inte äger tillträde...
  • liley

Åååh, superfina ringar!! Gillar att de är lite ovanliga (iaf här i Sverige). Kan tänka mig att de är otroligt tjusiga tillsammans.

• emmi

Tack! Ja det är de verkligen! Glittrar massor och kostade mindrel av vad de skulle kostat här i Sverige! =)

• Elila

Min syster och hennes man köpte hennes diamant i Antwerpen. Rekommenderar dock inte att köpa på nätet utan att köpa och se diamanterna på plats. Min syster skulle först beställa på nätet men sedan hade de ändå en resa inbokad till Bryssel och tog vägen om Antwerpen. De diamanter som de sett på bild på nätet motsvarade inte verkligheten. De på nätet var tydligen mycket slitnare och inte lika glittriga än de som de fick se live. Hon köpte en kanonfin diamant som glittrar hur mycket som helst och som dessutom kostade hälften av vad den skulle gjort i Sverige.

• KhiraLii

Om du skall ha flera diamanter till typ alliansring måste du se till att de är kalibrerade. Det räcker inte att bara köpa samma ct. Se till att de vet det när du handlar.

Hade du velat ha lite större diamanter så hade jag föreslagit att du skulle handlat från USA istället. Finns några välkända företag där som har kanonservice men de brukar ha 0.3 ct som minst. Du kan ju alltid maila och höra dig för

jamesallen.com
    whiteflash.com
    briangavindiamonds.com

Något att tänka på är att handlar du från EU land betalar du oftast moms i samband med köpet (brukar läggas på när man checkar ut) medan handlar du från USA tillkommer moms och tull vid leverans. Tull är inte dyrt i sammanhanget utan det är momsen så låt inte det avskräcka dig från att handla ifrån USA.

• KhiraLii

Läs även på lite om diamantkvalité. Låt ingen lura i dig att du måste ha hög klarhet. Över VS för den storleken är bara att kasta pengarna i sjön. SI-VS är helt okej men det kan vara bra om du väljer en SI att fråga så ingen av diamanterna har inneslutning nära kanten. Nu skall de visserligen ner i en alliansring och då är de såpass skyddade så det förmodligen inte spelar någon roll ändå.

Vad du skall lägga pengar på är en hög slipningsgrad och därefter färgen på diamanterna. Är de dåligt slipade kommer de inte glittra hur vita och inneslutningsfria de än är.

• Aleta

Det är ingen tull på oinfattade stenar. 
    Moms tillkommer alltid, men tull är det bara på smycken. 

• liley
    Elisabeth och Markus skrev 2011-08-12 09:47:47 följande:
    Min syster och hennes man köpte hennes diamant i Antwerpen. Rekommenderar dock inte att köpa på nätet utan att köpa och se diamanterna på plats. Min syster skulle först beställa på nätet men sedan hade de ändå en resa inbokad till Bryssel och tog vägen om Antwerpen. De diamanter som de sett på bild på nätet motsvarade inte verkligheten. De på nätet var tydligen mycket slitnare och inte lika glittriga än de som de fick se live. Hon köpte en kanonfin diamant som glittrar hur mycket som helst och som dessutom kostade hälften av vad den skulle gjort i Sverige.
    Ok, tack för info! Vet du vilka de köp från? Blir lite nervös över att köpa osedda på nätet, speciellt om bilderna inte motsvarar verkligheten.
    KhiraLii skrev 2011-08-12 10:08:14 följande:
    Läs även på lite om diamantkvalité. Låt ingen lura i dig att du måste ha hög klarhet. Över VS för den storleken är bara att kasta pengarna i sjön. SI-VS är helt okej men det kan vara bra om du väljer en SI att fråga så ingen av diamanterna har inneslutning nära kanten. Nu skall de visserligen ner i en alliansring och då är de såpass skyddade så det förmodligen inte spelar någon roll ändå.

Vad du skall lägga pengar på är en hög slipningsgrad och därefter färgen på diamanterna. Är de dåligt slipade kommer de inte glittra hur vita och inneslutningsfria de än är.
    Tack för sidorna! Har tänkt mig kanske W/SI(1-2) med very good cut i storlek 0,12-0,14. Det borde man väl inte se med blotta ögat. Har tänkt mig litet mellanrum mellan stenarna, något i stil med detta: http://www.engelbertstockholm.se/produkter/alliansringar/hog-flack/5-x-princess Hoppas att de är ok skyddade i en sådan fattning.
    Aleta skrev 2011-08-12 11:09:15 följande:
    Det är ingen tull på oinfattade stenar. 
    Moms tillkommer alltid, men tull är det bara på smycken. 
    Aha, det var ju intressant! För då kan ju USA vara ett lika bra alternativ. Hade ändå tänkt få ringen gjord här i Sverige och är alltså bara på jakt efter diamanterna. Det enda som är lite läskigt med att köpa online (var som helst ifrån) är att man inte sett diamanterna i verkligheten... Plus att man måste vara säker på att det är en seriös säljare.
  • Elila

Tyvärr vet jag inte vem de handlade av.

• Ebbaa

Hej! Gammal tråd men jag tänkte höra hur det gick för er med era diamantköp?
    Jag funderar på att köpa min diamant i antwerpen (inte via nätet utan i verkligheten) och undrar om någon tillslut köpte där och vad det kostade?

Tänkte också fråga om det var något problem att ta med diamanten hem på flyget eller om det var mycket frågor?

Svar på tråden Köpa diamanter från Antwerpen?