• Hanna05

Ni som tar kuvertavgift...

Jag & min sambo kommer att ta 300 kr / vuxen i Kuvertavgift på vårt bröllop. Det kommer inte täcka kostnader för mat eller annat. Vi kommer inte önska oss presenter, eftersom vi ser kuvertavgiften som en present & vi anser också att det är samma sak som att få pengar till en kommande bröllopsresa. Pengar som pengar.

Vi kan inte heller åka och resa just nu.

Till en början tänkte vi ta 250 kr/ person, men vår släkt och familj sa att vi skulle ta mer. Så då bestämde vi oss för 300 kr. Barn och ungdomar under 18 behöver inte betala.

Jag ser verkligen inget problem med kuvertavgift, eftersom det är väldigt vanligt bland vår vänskapskrets. (Mer hos de äldre) Har varit på både bröllop utan kuvertavigft, och med kuvertavgift och jag har aldrig känt att det varit "jobbigt att betala" eftersom jag ser det som min present till brudparet.

Alla tycker vi olika, och alla gör vi olika. Så kommer det alltid att vara.

Men jag ser det som en självklarhet att betala om min släkting , eller nära vän gifter sig! Vad är så jobbigt med det? Jag är mammaledig och har inte alls mycket pengar men oftast får man ju inbjudan långt innan så då hinner man väl spara ihop sin del ? 100 kr /mån kan väl alla lägga av??

Vill man inte betala, då kan man stanna hemma! Då vill man inte heller fara kan jag tycka. För vill man så fixar man det!

Däremot tycker jag det är JÄTTE FEL att ta både kuvertavgift OCH önska sig presenter. Även om många i familjen ändå vill ge en present då man tar en kuvertavigft. Men ingenting man kan "kräva" tycker jag.

Jag var på ett bröllop i sommar, där personerna först hade sagt att de inte önskade sig några presenter men gärna ett bidrag till deras buffé bord. Så jag for och handlade grönsaker för 500 spänn och gjorde en stor sallad. Sen fick vi veta dagen innan att de ändå önskade sig presenter och att vi då skulle ge det. Så då fick vi läga 400 kr till! Det tyckte jag var lite dålig stil. Då kändes det som att gästerna både gjorde all mat, samt gav massa gåvor. Bröllopet var fantastiskt och jag är jätte glad för att få ha delat det, men kändes bara lite konstigt tyckte jag.

• Hanna05

Sen det att ta sig från vigseln till festlokalen anser jag inget konstigt? Två mil är ju inte så långt och det finns väl alltid någon man kan åka med? Vi bor i Norrland och har många släktingar från söder, men har aldrig varit något problem på bröllopen inom våran släkt!!

• Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-22 20:45:24 följande:
    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...
    Oj vad jag håller med er!!
  • Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-22 23:11:59 följande:
    Precis, därför köper inte riktigt jag argumentet att det skulle bli dyrare för gästerna att gå på ett bröllop med kuvertavgift än ett "vanligt" bröllop.
    Absolut inte. Jag  tycker att en kuvertavgift i stort sett är samma som att be om ett bidrag till kommande bröllopsresa. Iaf om man har en någorlunda "normal" avgift som 200-300 kr/pers.
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-24 12:00:20 följande:
    daniiel skrev 2011-10-22 20:45:24 följande:
    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är h
    Du kan inte jämföra en knytkalas med ett bröllop???? Det är ingen som har tvingat en och gifta sig, du och din man har bestämt Er för att ha ett bröllop där Ni BJUDER in Era gäster och inte tar ngn avgift.   Givetvis ska familj och släkt hjälpa till ekonomiskt men inte genom en avgift, att hjälpa en och att ta en avgift är inte samma sak. Vi kommer också ha gäster där vissa är arbetslösa, studenter miljonärer... you name it... men det betyder inte att mina gäster ska få betala för att gå på MITT bröllop som jag har valt att anordna... Vi har också knytkalas där alla få ta med sig en maträtt, visst det är ju trevligt men aldrig när du Bbjuder in vänner/bekanta till ett evenemang.  Kultur eller krets som du nämnde tidigare, ingen i min krets har hört talas om kuvertavgift, vare sig mina svenska vänner eller utländska.. det handlar inte om att se ner på dem som tar kuvertavgift utan snarare " att det inte finns någon moral i att ta en avgift till bröllop " Jag personligen tycker inte om ordet " kuvertavgift "  kalla det för vad Ni vill men inte " avgift " 
    Själva Vigseln är ju faktiskt gratis. Bröllopet är alltså gratis, sen väljer man själv om man vill gå på bröllopsfesten efteråt. Och är det en kuvertavgift , ja då får man betala den om man vill på festen :) Som alltså står för presenten eller en del av maten!
  • Hanna05
    Fröken Emma skrev 2011-10-24 22:58:42 följande:

Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.

Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?

Det är ju inte så att man tar en kuvertavgift för att "finansiera" bröllopet.
    Man tar det istället för en present eller ett bidrag till exempelvis en resa. Vilket då är exakt samma sak!

Du kan ju inte ta för givet att alla som valt att ta en kuvertavgift gör det för att dom inte har råd att ha en fest annars? Nog kan det hända att vissa gör det också, och jag skulle då inte ha något som helst problem att sponsra min vän med 300 kr just för att hon/han ska få den lyckliga dagen i deras liv!

Skulle bara vara glad att kunna få hjälpa till, speciellt om dom hade det mindre ställt än mig.

Vi stod och velade mellan att önska oss ett bidrag till vår kommande bröllopsresa, eller att ta en kuvertavgift. Jag ville INTE ta en kuvertavgift till en början. Men efter att många av våra släktingar pratat med oss och förklarat mer om kuvertavgift så valde vi tillslut kuvertavgift eftersom pengar är pengar och det är ju samma sak. Spelar ingen roll vad de har för "titel" egentligen.

vår släkt och våra vänner tyckte det var bra att vi skulle ta en kuvertavgift och därför kändes det rätt för oss.

Man måste kunna se saker från andra sidor också, annars har man det nog ganska tufft i livet!
    Jag var helt emot kuvertavgift förut, och vägrade ta det. Men ändrade mig och nu tycker jag inte alls det är något fel med det.

Alla gör vi olika, och tycker olika :) Men jag tycker fortfarande att man kan stötta andra och inte klanka ner på varandra! Vi som tar en kuvertavgift klankar inte ner på er att ni "ska betala allting, ojoj oj, ni ruinerar er! Och presenter? Vart ska ni ställa alla presenter? Tänk om ni får något ni verkligen inte vill ha?? VÄRT!? NEJ. "
    Nej vi säger "Vad kul med bröllop, grattis" istället.

Och jag kan säga att vi har en ganska liten budget ändå på vårt bröllop, och inget överdådigt på något sätt!
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-25 12:59:34 följande:
    Du skrev tidigare " det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop "  så du menar att genom att ta kuvertavgift så finansierar gästerna bröllopet eller???  Tidigare har det sagts att "kuvertavgift" räknas som gåva/present???  Det är inte gästernas uppgift att finansiera MITT bröllop som jag har valt att anordna på mitt sätt... som någon nämnde tidigare " man mättar magar efter plånboken"  och har man inte råd, gör då inget bröllop högre än det Ni har råd med. Helt fel.. jag förstår inte hur folk tänker ibland...
    & jag förstår inte hur folk tänker då de tycker kuvertavgift är fel.
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-25 14:10:30 följande:
    Du verkar ju vara osäker på om du ska ta kuvertavgift med tanke på att du startat en ny tråd där du vill ha råd ifall du ska ta avgift eller ej??? Du kanske har kommit på andra tankar visar det sig..  Lycka till...
    Har inte startat en ny tråd. Den tråden startade jag då jag blev medlem här på BT. Innan jag hade bestämt mig. Men jag har bestämt mig för att ta kuvertavgift. Har t.om redan skrivit det på inbjudningskorten som är beställda.

Måste citera en tjej som skrev detta

"Jag är FÖR kuvertavgift, både på mitt eget bröllop och andras. Då vi har en hel del studerande vänner, så försöker vi dock hålla den på en lagom nivå. Vi funderar på 250kr/person och gratis för barn.

Något jag dock kan säga är att ALLA vi pratat med är VÄLDIGT POSITIVA till att vi kommer ta kuvertavgift och många har även haft det själva på sina bröllop eller kommer ha det på sina bröllop. Jag tror det beror mycket på vilka man umgås med osv, hur de ser på en sådan sak.

Här på BT finns det nästan bara kuvertavgiftsmotståndare och i verkliga livet har jag inte stött på en enda faktiskt. Kulturskillnader runt om i Sverige kanske, jag vet inte.

Personligen tycker jag INTE att ett bröllop med ALLA sina vänner och familj är något förunnat de rika, de med rika föräldrar eller de som sparat halva livet. Jag tycker att alla ska få uppleva det och om en kuvertavgift kan vara en hjälp på traven, så är det ju jättebra. Är det då någon som vägrar komma enbart för den personer är helt emot kuvertavgift, så är det ju upp till den personen. Är man så jävla snål att man inte kan lägga ut ett par hundra på att fira en väns/släktings bröllop bara för sakens skull, så skulle då iaf jag inte vilja ha den personen där. Jag förstår inte hur pengafrågan kan vara viktigare än att få vara med och fira.

Nu tycker jag väl egentligen inte att det är så att bara för att man HAR pengar till att bjuda alla, så SKA man göra det. Jag tycker att man VÄLJER själv vad man vill lägga pengarna på och att det är helt okej. Vill man ha en klänning för 15 000kr och istället ta ut kuvertavgift, så är det så man ska göra. Vill man hellre lägga de pengarna som handpenning på ett hus eller åka på familjesemester, så absolut, ta kuvertavgift.

Gränsen går nog vid att man väljer antingen kuvertavgift ELLER presenter, jag tycker inte att man ber om både och. Inte heller kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa tex. Det tycker jag är lite fult, för det blir ju verkligen kaka på kaka."

Håller med henne. Och ja, det verkar som att kuvertavgift här uppe i norrland är mer vanligt än i söder.
  • Hanna05

Om brudparet helst önskar sig sin bröllopsfest i present så ger jag dom det med glädje.
    Önskar dom sig presentkort till en resa så ger jag dom det med glädje.
    Vill dom ha en skål från duka, OKEJ.

Blir jag bjuden på ett bröllop så vill jag försöka göra en av de största dagarna i brudparets liv så rolig och minnesvärd som möjlig. Vad jag själv har för inställning, åsikter och värderingar det håller jag för mig själv. Skulle varken kommentera det till brudparet eller till någon annan jag känner.

• Hanna05
    Fröken Emma skrev 2011-10-25 14:26:33 följande:
    Jag vill inte betala nån annans bröllop.och jag tycker inte om att brudparet bestämmer för hur mycket jag ska köpa pressent för. . känns lite otacksamt tycker jag. "Vi vill inte ha nått krafs för minder än 600 kr tack. mvh brudparet"
    Ja men då kan man ju formulera inbjudan på ett annat sätt

Att tex

Ni är välkomna att hedra vigseln mellan bla / bla

Därefter önskar vi att så många som möjligt vill fortsätta fira oss på Slottsgården till en kuvertavgift på 250 kr
    /pers.

På så sätt kan ju ingen känna sig tvingad.
  • Hanna05

Vi kommer ta 250 kr / pers i kuvertavgift. Det täcker inte ens maten.
    Vi önskar oss inga presenter.

Vi kommer ändå ha en riktigt ordentlig fest, men betalar allting ur egen ficka.

• Hanna05
    Chicita skrev 2011-10-25 22:21:56 följande:
    En allmän reflektion på kuvertavgift...

Jag vet inte hur många gånger vi haft knytkalas... Och satt en ungefärlig summa på vad maten ska vara värd som man kommer med (detta för att inte vissa snåljåpar i bekantskapskretsen som mycket väl har råd med betydligt mer, skulle komma med en påse jordnötter eller chips när vi andra står för oxfilé och flera flaskor vin).
    Jag slår vad att om jag skulle fråga här inne om det är fel att göra så när man har fest så är det inte många som skulle säga nej...

Skillnaden mellan det och kuvertavgift är två saker (om man ser det lite grovt)
    1: Gästerna har mindre chans att påverka maten vid kuvertavgift än vid knytkalas
    2: Oftast kostar maten betydligt mer än vad kuvertavgiften är - vilket motsvarar att man tar med en fläskfilé till knytiset men får oxfilé *typ*

Varför skulle jag bli kränkt av att få en god och genomtänkt 3-rätters middag (kanske med både vin och tårta dessutom) för 50-70% rabatt av kostnaden?
    Hade festen varit på en restaurang med valfritt deltagande så hade jag ju fått betala fulla kostnaden för min mat.
    Ok då hade jag kunnat påverka mer vad jag åt. Men om jag är väldigt kräsen eller om jag är allergisk så kan jag säkert ange det till brudparet / värdparet och få specialanpassad kost för samma summa... 

Bara en tanke... 
    Vi2alltid skrev 2011-10-25 22:31:20 följande:
    Nä verkligen, det är ju sällan man går på nån fest helt gratis överhuvudtaget!
    När vi bjuder in vår familj på jul så ber vi dem att ta med olika saker: du tar med korv och du tar pastej osv osv. Det handlar väl alltid, bland både vänner och familj, att hjälpas åt. Och ingen som tycker det är konstigt.
    Tack!
  • Hanna05

Vi kan nog disskutera detta i evigheter.
    Men jag hoppas att alla fått andra synsätt! :)

Jag står fortfarande fast vid att vi kommer ta en kuvertavgift. Vi kommer göra all mat själva förutom varmrätten som vi var tvungen "anlita bort" då de som vi hyr lokalen utav endast hyr ut ifall de får göra varmrätten. & lokalen var viktig för oss! Lokal hyran blir dock endast 2000 kr. Men det kommer fortfarande hamna på över 400kr/pers. Vi kommer att ta kuvertavgift på 300 kr/pers. Barn och ungdomar under 18 år gratis. Det kommer att täcka endast varmrätt & tårta. Så i stort sett bjuder vi på all dryck, förrätt, efterrätt & allting efter tårtan! & såklart en sjudundrandes fest! Uppträdande, en fin vals, & allt däremellan :D
    Jag tror ingen kommer att neka att komma , eller snacka skit om oss pga vår kuvertavgift.

& hela min sambos släkt är i stort sett kristna så jag tror bara dom tänker "ÄNTLIGEN" slår dom till! ;) Vissa har tjatat på ett bröllop nu i säkert 6 år :P

Jag tycker även det är helt okej att ha ett bröllop utan kuvertavgift :) Om man känner att det är vad man vill ha så är det det man ska göra!

Inget fel med något utav ovanstående, tycker jag.

• Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-29 12:11:56 följande:
    Håller med!
    håller också med!
  • Hanna05
    gbg2012 skrev 2011-10-30 22:46:02 följande:
    300 kr  per person? Det tycker jag låter lite mycket. Det blir ju 600 kr för ett par! Då betalar de ju nästan hela maten själva eller hur mkt över 400 kr kostade maten? Kommer det många familjer med barn så kanske det är ok, känns lite mkt på något sätt. Hade jag haft kuvertavgift hade jag räknat så det inte blir mer än hälften av matkostnaden. 
    300 kr är inte mycket. Oftast ger man ju inte en present under 500 kr...

Nu vet jag inte exakt pris då jag inte har min budget lista här, och det är inte mer än hälften av matkostnaden. Kuvertavgiften täcker varmrätt+förätt... inte tårta, inte efterätt, inte vickning osv ...

Men alla tycker vi olika. Jag tycker iaf att kuvertavgift är bra och nu lämnar jag denna tråd! :)
  • Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-31 12:58:33 följande:
    Vi hade en kuvertavgift på över 300kr/person (barn gratis) och hade arbetslösa, studenter, ensamstående föräldrar, pensionärer och miljonärer osv bland våra gäster och ingen klagade över att kuvertavgiften var hög. Tvärtom så sa de flesta att vi hade ju kunnat ta lite mer och liknande.

Jag tror inte era vänner och familj/släkt kommer tycka det är så fruktansvärt mycket pengar och det är ju trots allt vad de tycker som spelar någon roll, inte kuvertavgiftsmotståndare på BT. Ni känner nog era gäster och vad som kan passa er och dom bättre än vad människor här inne gör.
    Jo håller med dig där. Alla sa att vi skulle ta minst 300 och då gör vi det...
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...