Ni som tar kuvertavgift...
Jag & min sambo kommer att ta 300 kr / vuxen i Kuvertavgift på vårt bröllop. Det kommer inte täcka kostnader för mat eller annat. Vi kommer inte önska oss presenter, eftersom vi ser kuvertavgiften som en present & vi anser också att det är samma sak som att få pengar till en kommande bröllopsresa. Pengar som pengar.
Vi kan inte heller åka och resa just nu.
Till en början tänkte vi ta 250 kr/ person, men vår släkt och familj sa att vi skulle ta mer. Så då bestämde vi oss för 300 kr. Barn och ungdomar under 18 behöver inte betala.
Jag ser verkligen inget problem med kuvertavgift, eftersom det är väldigt vanligt bland vår vänskapskrets. (Mer hos de äldre) Har varit på både bröllop utan kuvertavigft, och med kuvertavgift och jag har aldrig känt att det varit "jobbigt att betala" eftersom jag ser det som min present till brudparet.
Alla tycker vi olika, och alla gör vi olika. Så kommer det alltid att vara.
Men jag ser det som en självklarhet att betala om min släkting , eller nära vän gifter sig! Vad är så jobbigt med det? Jag är mammaledig och har inte alls mycket pengar men oftast får man ju inbjudan långt innan så då hinner man väl spara ihop sin del ? 100 kr /mån kan väl alla lägga av??
Vill man inte betala, då kan man stanna hemma! Då vill man inte heller fara kan jag tycka. För vill man så fixar man det!
Däremot tycker jag det är JÄTTE FEL att ta både kuvertavgift OCH önska sig presenter. Även om många i familjen ändå vill ge en present då man tar en kuvertavigft. Men ingenting man kan "kräva" tycker jag.
Jag var på ett bröllop i sommar, där personerna först hade sagt att de inte önskade sig några presenter men gärna ett bidrag till deras buffé bord. Så jag for och handlade grönsaker för 500 spänn och gjorde en stor sallad. Sen fick vi veta dagen innan att de ändå önskade sig presenter och att vi då skulle ge det. Så då fick vi läga 400 kr till! Det tyckte jag var lite dålig stil. Då kändes det som att gästerna både gjorde all mat, samt gav massa gåvor. Bröllopet var fantastiskt och jag är jätte glad för att få ha delat det, men kändes bara lite konstigt tyckte jag.