Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Ni som tar kuvertavgift...

I mina trakter finns det *(i princip ) * inte kuvertavgift. Det jag kan tycka är konstigt med kuvertavgift är när brudparet bestämmer sig för att ha jättefin trerätters och sen får gästerna betala. Jag håller nog med om det där att man får rätta mage efter plånbok så att om man har dålig ekonomi och vill ta kuvertavgift för att kunna ha bröllopsfest så tänker jag att då kanske man får ha buffe istället.

Det här kanske inte blev så tydligt men min poäng är väl att jag tycker man kan ha kuvertavgift men att den inte ska gå tll att betala "överdriven" lyx.

Sedan tycker jag att säga att kuvertavgift och att önska sig bidrag till bröllopsresan är samma sak låter väldigt konstigt. Hur skulle det låta med en inbjudan där det står; Och i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa på 250 kr/person.

Bara att där finns ett kravbelopp känns konstigast för mig.

• Sara 120707

Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.

MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.

Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.

Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.

Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.

Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?

Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.

• Sara 120707

Jag upprepar:

Där det verkligen inte går att få ihop på annat sätt tycker jag att kuvertavgift är OKEJ!

Men att säga att det generellt är för att kunna fira med alla... Bröllopsfirande behöver inte vara middag.

Jag har inget emot att ni har kuvertavgift men jag reagerar på att ni argumenterar för det med att det viktigaste för er är att kunna fira med alla när ni har andra prioriteringar som tydligen står högre.

Vi har faktiskt bestämmt oss för att välja bort tre rätters middagen vi egentligen tänkt oss för att kunna bjuda alla och jag tror att alla kommer att vara lika glada för vår skull för det.

• Sara 120707

Anledningen att jag tog dstockholm är att jag tror det är ett av de dyrare ställena. Själv bor jag i en mindre ort.

• Sara 120707

Trevligt att höra att jag inte är helt ute och cyklar

=)

Jag vill bara förtydliga att jag inte menar att hoppa på någon, jag känner inte er vill bara kommentera det allmäna fenomenet med kuvertavgift.

• Sara 120707
    izredam skrev 2011-10-29 13:15:16 följande:
    Jo, jag kan hålla med så sett - men om det handlar om typ sprit från tyskland och någon godisbit så skulle det inte på något sätt kunna väga upp kostnaden i övrigt. Men om man tar kuvertavgift men sen åker en månad till thailand så skulle jag också kunna ifrågasätta det..

Det var väl ungefär detta jag ville komma fram till. Att kuvertavgift känns ju okej när det är "by default" så att säga, men inte när brudparet gör det bara för att det känns som ett praktiskt sätt att få tillbaka lite av utgifterna de lagt ut på bröllopet. Särskilt när dessa utgifter prioriterats på 100 000 kronors ringar och 15 000 kronors klänning dyr bröllopsresa med mera.

Framförallt när man sedan argumenterar att det är en osjälvisk handling för att kunna ha med alla.

Det känns lite som att bita över mycket, det är ingen mänsklig rättighet att kunna ha precis allt man drömt om på sitt bröllop. Det känns som perspektivet har försvunnit lite angående att det faktiskt är en extra lyx att kunna ha dyra ringar, bröllopsresa och fin bröllopsfest.

• Sara 120707
    Annixa skrev 2011-10-29 13:42:02 följande:
    hoppas jag inte blir missförståd igen Skrattande
    När blev du missförstådd förra gången? Kan inte hitta att någon kommenterat ditt specifika upplägg..
  • Sara 120707
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.

Om man har sparat ihop 100 000kr till ett bröllop och vill ha en resa för 30 000kr, ringar för 50 000kr och en klänning för 20 000kr och ändå vill ge sina vänner chansen att vara med på en middag, om vännerna vill, varför i hela friden kan man inte ha kuvertavgift då?

Brudparet tvingar inte någon att betala, de säger inte att de måste komma, utan de ger dom chansen att om de vill och har möjlighet betala några hundra och få vara med på en middag. Helt frivilligt.

Tar man kuvertavgift, då är man elak, ouppfostrad, girig och hemsk. Varför? Jag anser det inte vara någon självklarhet att betala för alla andra, precis som jag förväntar mig inte att de ska betala för mig på sina fester och bröllop. Hur man väljer att göra angående den saken bör ju få vara upp till paret i fråga, de vet förmodligen väldigt väl varför de väljer en sådan sak som kuvertavgift och jag tror de är väl medvetna om att vissa kanske resonerar så som flera här inne. Det är ju bara för de personerna att stanna hemma, för som sagt återigen, ingen tvingar dom till att betala ett ruttet öre faktiskt.

Och ännu en sak återigen, vi är alla olika. Vi har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt? Allt är inte svart eller vitt.

Det är klart att det för vissa blir lite känsligt när man pratar om pengar men det finns inte många ord som är finare än sniken för att beskriva just det och om det är åsikten ifråga varför ska man då censureras?

Jag tycker att påhopp och personangrepp är lite väl starka att beskriva sådana uttryck.

Jag tycker tvärtom att många som tar kuvertavgift är otroligt känsliga för att det finns personer som inte håller med om att det är den bästa lösningen.

Angående att man vill kunna lägga en stor del av sin budget på tex ringar och klänning så tänker iaf jag som så att skulle ni valt en billigare klänning/ringar så skulle ni troligtvis haft samma middag men gästerna hade inte behövt betala kuvertavgift. På det viset känns det som att de får betala era lyxval, men det kanske är för att jag tycker att det verkar konstigt att prioritera klänningen så mycket högre än gästerna.

• Sara 120707

Ursäkta att jag skrev ni det var inte meningen, menade generellt.

Naturligtvis finns det omständigheter kring alla bröllopssituationer, men därför tycker jag också att det blir ganska självklart att om någon använder ordet girig eller sniken så är det angående bröllopet man menar eftersom det endast är det man vet någonting om.

Och om det är den åsikten man har varför skulle man då inte få uttrycka den?

" Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt?"

Är girigt något väldigt elakt att säga? Har man då inte rätt till den åsikten? Får man bara ha 'klappa på ryggen' åsikter?

Och om man nu har en massa anledningar till att man har kuvertavgift men inte vill berätta dem så kanske man inte ska börja disskutera i ett forum om man inte är beredd att motivera .

Om man går igenom tråden så verkar många vara överens om att i de fallen kuvertavgift är enda möjligheten att fira så är det okej.

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...