daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.
Om man har sparat ihop 100 000kr till ett bröllop och vill ha en resa för 30 000kr, ringar för 50 000kr och en klänning för 20 000kr och ändå vill ge sina vänner chansen att vara med på en middag, om vännerna vill, varför i hela friden kan man inte ha kuvertavgift då?
Brudparet tvingar inte någon att betala, de säger inte att de måste komma, utan de ger dom chansen att om de vill och har möjlighet betala några hundra och få vara med på en middag. Helt frivilligt.
Tar man kuvertavgift, då är man elak, ouppfostrad, girig och hemsk. Varför? Jag anser det inte vara någon självklarhet att betala för alla andra, precis som jag förväntar mig inte att de ska betala för mig på sina fester och bröllop. Hur man väljer att göra angående den saken bör ju få vara upp till paret i fråga, de vet förmodligen väldigt väl varför de väljer en sådan sak som kuvertavgift och jag tror de är väl medvetna om att vissa kanske resonerar så som flera här inne. Det är ju bara för de personerna att stanna hemma, för som sagt återigen, ingen tvingar dom till att betala ett ruttet öre faktiskt.
Och ännu en sak återigen, vi är alla olika. Vi har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt? Allt är inte svart eller vitt.
Det är klart att det för vissa blir lite känsligt när man pratar om pengar men det finns inte många ord som är finare än sniken för att beskriva just det och om det är åsikten ifråga varför ska man då censureras?
Jag tycker att påhopp och personangrepp är lite väl starka att beskriva sådana uttryck.
Jag tycker tvärtom att många som tar kuvertavgift är otroligt känsliga för att det finns personer som inte håller med om att det är den bästa lösningen.
Angående att man vill kunna lägga en stor del av sin budget på tex ringar och klänning så tänker iaf jag som så att skulle ni valt en billigare klänning/ringar så skulle ni troligtvis haft samma middag men gästerna hade inte behövt betala kuvertavgift. På det viset känns det som att de får betala era lyxval, men det kanske är för att jag tycker att det verkar konstigt att prioritera klänningen så mycket högre än gästerna.