• gbg2012

Ni som tar kuvertavgift...

Hanna05 skrev 2011-10-28 10:11:14 följande:
    Vi kan nog disskutera detta i evigheter.
    Men jag hoppas att alla fått andra synsätt! :)

Jag står fortfarande fast vid att vi kommer ta en kuvertavgift. Vi kommer göra all mat själva förutom varmrätten som vi var tvungen "anlita bort" då de som vi hyr lokalen utav endast hyr ut ifall de får göra varmrätten. & lokalen var viktig för oss! Lokal hyran blir dock endast 2000 kr. Men det kommer fortfarande hamna på över 400kr/pers. Vi kommer att ta kuvertavgift på 300 kr/pers. Barn och ungdomar under 18 år gratis. Det kommer att täcka endast varmrätt & tårta. Så i stort sett bjuder vi på all dryck, förrätt, efterrätt & allting efter tårtan! & såklart en sjudundrandes fest! Uppträdande, en fin vals, & allt däremellan :D
    Jag tror ingen kommer att neka att komma , eller snacka skit om oss pga vår kuvertavgift.

& hela min sambos släkt är i stort sett kristna så jag tror bara dom tänker "ÄNTLIGEN" slår dom till! ;) Vissa har tjatat på ett bröllop nu i säkert 6 år :P

Jag tycker även det är helt okej att ha ett bröllop utan kuvertavgift :) Om man känner att det är vad man vill ha så är det det man ska göra!

Inget fel med något utav ovanstående, tycker jag.
    300 kr  per person? Det tycker jag låter lite mycket. Det blir ju 600 kr för ett par! Då betalar de ju nästan hela maten själva eller hur mkt över 400 kr kostade maten? Kommer det många familjer med barn så kanske det är ok, känns lite mkt på något sätt. Hade jag haft kuvertavgift hade jag räknat så det inte blir mer än hälften av matkostnaden. 
  • gbg2012
    Hanna05 skrev 2011-10-30 23:03:43 följande:
    300 kr är inte mycket. Oftast ger man ju inte en present under 500 kr...

Nu vet jag inte exakt pris då jag inte har min budget lista här, och det är inte mer än hälften av matkostnaden. Kuvertavgiften täcker varmrätt+förätt... inte tårta, inte efterätt, inte vickning osv ...

Men alla tycker vi olika. Jag tycker iaf att kuvertavgift är bra och nu lämnar jag denna tråd! :)
    Inte under 500 kr nej det stämmer. Dock skulle 600 kr vara för mkt för en del par till oss som pluggar och ska resa till bröllopet och övernattning och så.  Jag är inte mot kuvertavgift men även gästerna har ju olika ekonomiska förutsättningar kan vara bra att tänka på det. 
  • gbg2012

Till alla som tar kuvertavgift: Jag förstår varför ni väljer att ha detta och presenter kostar lika mycket. Men då utgår alla ifrån att folk alltid köper saker i bröllopspresent. Kom och tänka på att jag har flera vänner som är konstnärer och de har gått på bröllop och gett bort sina tavlor i bröllopspresent. Vet inte hur de skulle förhålla sig till detta. Vi har dock ingen kuvertavgift tack och lov då det känns som att det skulle bli komplicerat, en del är fattiga konstnärer, studenter och andra har väldigt bra jobb. 

• gbg2012

Argumentet att ha kuvertavgift istället för present tycker jag inte håller helt eftersom man då förväntas få något köpt för minst 500 kr. Jag som tidigare nämnt kan lika gärna få en fin tavla i bröllopspresent som någon har målat själv.

Sedan är det säkert ok för de allra flesta och våra gäster skulle säkert finna sig i det. Men det skulle kännas konstigt när vi inte har ett budgetbröllop.

Ni som har kuvertavgift hur mycket lägger ni på mat och festlokal? Köper ni svindyra ringar och sånt?

Jag är inte helt motståndare till tanken då en del faktiskt inte har råd annars och självklar kan gästerna då bidra.

Däremot om folk väljer lägga en massa pengar på dyra ringar och kuveravgift tycker jag personligen att det känns lite konstigt.

• gbg2012
    Trivia skrev 2011-11-22 13:41:40 följande:
    Tror att det gbg2012 menar är att det känns lite sniket att köpa dyra ringar, kläder osv och sedan be att gästerna står för festen.
    Att man i så fall hade kunnat köpa en billigare ring och haft råd att stå för festen också.
    Många kanske undrar om man kommer med en halv diamantgruva på fingret men ändå har kuvertavgift.

Jag föll t.ex för en dyr ring. Men vi kommer bara att ha middag för familjen för vi har inte råd att ha både och (inom en rimlig framtid)...
    precis min tanke! =)

Därför är det självklar att ställa upp som gäst på de stackars brudpar som inte har råd, men jag själv hade ju undrat om de hade stått där med jättedyra kläder, dyr lokal och dyr ring och sen haft kuvertavgift.

Vår kuvertavgift är 975 kr per person och på den nivån att vi helt enkelt hade kunnat haft billigare alternativ men valde bot det och då hade jag aldrig kunnat med att ta kuvervagift(läs: vi får skylla oss själva..=)).

Däremot kommer vi ha frivilligt bidrag till bröllopsresa istället för presenter(de som tänkt köpa något).
  • gbg2012
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 14:55:32 följande:
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
    Nej verkligen inte!! Det jag menade som många skriver här att vi betalar för gästerna själva och önskar frivilligt bidrag till bröllopsresa. Har vi så dyr kuvertavgift kan vi helt enkelt inte med att ta betalt av gästerna, det var så jag menade. =)
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...