• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-25 12:59:34 följande:
    Du skrev tidigare " det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop "  så du menar att genom att ta kuvertavgift så finansierar gästerna bröllopet eller???  Tidigare har det sagts att "kuvertavgift" räknas som gåva/present???  Det är inte gästernas uppgift att finansiera MITT bröllop som jag har valt att anordna på mitt sätt... som någon nämnde tidigare " man mättar magar efter plånboken"  och har man inte råd, gör då inget bröllop högre än det Ni har råd med. Helt fel.. jag förstår inte hur folk tänker ibland...
    & jag förstår inte hur folk tänker då de tycker kuvertavgift är fel.
  • Erin
    Hanna05 skrev 2011-10-25 13:56:36 följande:
    & jag förstår inte hur folk tänker då de tycker kuvertavgift är fel.
    Du verkar ju vara osäker på om du ska ta kuvertavgift med tanke på att du startat en ny tråd där du vill ha råd ifall du ska ta avgift eller ej??? Du kanske har kommit på andra tankar visar det sig..  Lycka till...
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-25 14:10:30 följande:
    Du verkar ju vara osäker på om du ska ta kuvertavgift med tanke på att du startat en ny tråd där du vill ha råd ifall du ska ta avgift eller ej??? Du kanske har kommit på andra tankar visar det sig..  Lycka till...
    Har inte startat en ny tråd. Den tråden startade jag då jag blev medlem här på BT. Innan jag hade bestämt mig. Men jag har bestämt mig för att ta kuvertavgift. Har t.om redan skrivit det på inbjudningskorten som är beställda.

Måste citera en tjej som skrev detta

"Jag är FÖR kuvertavgift, både på mitt eget bröllop och andras. Då vi har en hel del studerande vänner, så försöker vi dock hålla den på en lagom nivå. Vi funderar på 250kr/person och gratis för barn.

Något jag dock kan säga är att ALLA vi pratat med är VÄLDIGT POSITIVA till att vi kommer ta kuvertavgift och många har även haft det själva på sina bröllop eller kommer ha det på sina bröllop. Jag tror det beror mycket på vilka man umgås med osv, hur de ser på en sådan sak.

Här på BT finns det nästan bara kuvertavgiftsmotståndare och i verkliga livet har jag inte stött på en enda faktiskt. Kulturskillnader runt om i Sverige kanske, jag vet inte.

Personligen tycker jag INTE att ett bröllop med ALLA sina vänner och familj är något förunnat de rika, de med rika föräldrar eller de som sparat halva livet. Jag tycker att alla ska få uppleva det och om en kuvertavgift kan vara en hjälp på traven, så är det ju jättebra. Är det då någon som vägrar komma enbart för den personer är helt emot kuvertavgift, så är det ju upp till den personen. Är man så jävla snål att man inte kan lägga ut ett par hundra på att fira en väns/släktings bröllop bara för sakens skull, så skulle då iaf jag inte vilja ha den personen där. Jag förstår inte hur pengafrågan kan vara viktigare än att få vara med och fira.

Nu tycker jag väl egentligen inte att det är så att bara för att man HAR pengar till att bjuda alla, så SKA man göra det. Jag tycker att man VÄLJER själv vad man vill lägga pengarna på och att det är helt okej. Vill man ha en klänning för 15 000kr och istället ta ut kuvertavgift, så är det så man ska göra. Vill man hellre lägga de pengarna som handpenning på ett hus eller åka på familjesemester, så absolut, ta kuvertavgift.

Gränsen går nog vid att man väljer antingen kuvertavgift ELLER presenter, jag tycker inte att man ber om både och. Inte heller kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa tex. Det tycker jag är lite fult, för det blir ju verkligen kaka på kaka."

Håller med henne. Och ja, det verkar som att kuvertavgift här uppe i norrland är mer vanligt än i söder.
  • Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 13:56:36 följande:
    & jag förstår inte hur folk tänker då de tycker kuvertavgift är fel
    Jag vill inte betala nån annans bröllop.och jag tycker inte om att brudparet bestämmer för hur mycket jag ska köpa pressent för. . känns lite otacksamt tycker jag. "Vi vill inte ha nått krafs för minder än 600 kr tack. mvh brudparet"
  • filibustern

jag tänker ta kuvertavgift, och det gjorde min syster oxå. och ingen hade något emot det då, och jag tror inte folk kommer ha emot det nu heller. vi tänker bara ta max 200kr/pers. det täcker kanske halva maten, om ens det. 

• Hanna05

Om brudparet helst önskar sig sin bröllopsfest i present så ger jag dom det med glädje.
    Önskar dom sig presentkort till en resa så ger jag dom det med glädje.
    Vill dom ha en skål från duka, OKEJ.

Blir jag bjuden på ett bröllop så vill jag försöka göra en av de största dagarna i brudparets liv så rolig och minnesvärd som möjlig. Vad jag själv har för inställning, åsikter och värderingar det håller jag för mig själv. Skulle varken kommentera det till brudparet eller till någon annan jag känner.

• filibustern

jag kan dock förstå de som finner kuvertavgift absurpt eller så.. men vi gör och tänker olika. 

• Hanna05
    Fröken Emma skrev 2011-10-25 14:26:33 följande:
    Jag vill inte betala nån annans bröllop.och jag tycker inte om att brudparet bestämmer för hur mycket jag ska köpa pressent för. . känns lite otacksamt tycker jag. "Vi vill inte ha nått krafs för minder än 600 kr tack. mvh brudparet"
    Ja men då kan man ju formulera inbjudan på ett annat sätt

Att tex

Ni är välkomna att hedra vigseln mellan bla / bla

Därefter önskar vi att så många som möjligt vill fortsätta fira oss på Slottsgården till en kuvertavgift på 250 kr
    /pers.

På så sätt kan ju ingen känna sig tvingad.
  • Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 14:42:00 följande:
    Ja men då kan man ju formulera inbjudan på ett annat sätt

Att tex

Ni är välkomna att hedra vigseln mellan bla / bla

Därefter önskar vi att så många som möjligt vill fortsätta fira oss på Slottsgården till en kuvertavgift på 250 kr
    /pers.

På så sätt kan ju ingen känna sig tvingad.
    nä, men utesluten.
  • Daludd

Jösses. Man kan ju till att börja med se hur de som tycker kuvertavgift är OK också accepterar att andra inte tycker det och inte vill ha det på sina bröllop. Men det är lite fascinerande hur intoleranta ni som är emot kuvertavgifter ställer er till andra uppfattningar än er egen.

Det är också lustigt att säga "och dom som inte har råd med kuvertavgiften och inte har ekonomi får snällt avstå bröllopet - vad elakt" och samtidigt säga "har man inte råd att gifta sig får man väl helt enkelt skita i det!". Konstigt resonemang. 

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...