• M oony

Glutenfri bröllopstårta

Hej

Någon som har tips på en glutenfri bröllopstårta. Antar att det blir moussetårta, men allra helst skulle jag vilja ha en glutenfriprincesstårta och jag har ingen lust att baka den själv. Någon somkan tipsa om någon som kan tänkas baka en glutenfri bröllopstårta. Det är ju strikta regler när det gäller glutenfritt. Bor i Göteborg

• Svar på tråden Glutenfri bröllopstårta
  • labbalabba

nu kommer vi ju att köra på mousstårta men den blir iaf glutenfri :) den är från pour bon i göteborg, galet god!

• wiii

Vi hade en glutenfri bröllopstårta, vaniljbotten med hallon, blåbär, och vit chokladmousse :)
    Den var däremot köpt i Oskarström, utanför Halmstad, kanske lite långt bort...

Härifrån iaf! www.sockerdrommen.se 

• Bettina

Hej.
    Jag har gluten och vi har nötkrokantbotten men hallon och chokladmousse.

• Margaux

Om du inte absolut vill ha en klassisk bröllopstårta så kan man göra jättegoda och maffiga chokladbottnar  som är helt utan mjöl. Sen på med vispgrädde och frukt/bär och dekoration som man vill ha.... Galet gott!!

• Lexa

Jag kan varmt rekommendera Steinbrenner och Nybergs tårtor. Jag är själv glutenallergiker och kommer att ha deras Triple Chock på mitt bröllop i november =)

• Zelmah

Jag kommer ha en gluten- och laktosintolerant vegetarian som gäst. Jag har köpt gluten- och laktosfri muffinsmix och tänkte att istället för tårtan göra cupcakes till henne och ha på nån laktosfri frosting med tofulines creamcheese... ska bara hitta nåt recept på god frosting. muffinsmixen tänkte jag smaksätta för att pimpa den lite extra. Ev med citron- eller apelsinskal... till desserten efter maten får hon en laktos och glutenfri citroncheesecake med passionsfruktstäcke, samma som de andra gästerna, bra att den gick att göra både "vanlig" och "special" och att den smakar samma :)

så cupcakes kan ju vara ett enkelt alternativ till tårtan som oxå är smidigt att baka några enstaka av :)

• Zelmah

eller det kanske är du själv som är glutenallergiker? Då förstår jag om det är viktigt med en hel tårta som är glutenfri :)

• Kattpoet

Zelmah, om din vän är laktosintolerant och inte mjölkrprotien  allergisk så kan du göra  frosting på laktosfritt smör, laktosfri  cream cheese, laktosfri grädde eller smetana, det finns massor med mjölkprodukter som är laktosfria.

Du kan använda helt vanligt recept och bara ersättta det mot laktosfri motsvarighet. 

• M oony
    labbalabba skrev 2011-08-10 11:46:14 följande:
    nu kommer vi ju att köra på mousstårta men den blir iaf glutenfri :) den är från pour bon i göteborg, galet god!
    Klär de in den i marsipan eller kläs tårtan in i choklad? Många kavlar ju ut marsipanen i vetemjöl.
  • M oony
    Bettina skrev 2011-08-10 17:50:17 följande:
    Hej.
    Jag har gluten och vi har nötkrokantbotten men hallon och chokladmousse.

Har ni klätt in tårtan i marsipan eller chokladchok eller körde ni utan. Många kavlar ju ut marsipanen i vetemjöl så det gäller att se upp har jag förstått. Man kan naturligtvis låta bli att klä in tårtan i marsipan, men man har väl en liten dröm om en vit tårta. Klassisk bröllopstårta helt enkelt.
Svar på tråden Glutenfri bröllopstårta