• ehlin82

Hur ska man tänka när det gäller inbjudan?

Vi har planer på att kanske gå och gifta oss om ett år eller så och vi har funderat lite på vilka vi ska bjuda. Men jag blir inte riktigt klok på detta o vet inte heller riktigt vad jag vill. Det handlar om min släkt. Har enbart en farbror med familj på min fars sida som jag under hela min uppväxt stått mycket nära och vi träffas alltid 2 gånger per år. Samt när vi åker hemåt då och då. Sedan har jag 2 morbrödrar med respektive o 4 kusiner som vi inte träffar lika ofta men ändå står ganska nära eftersom att vi inte är så många i släkten.

Kan vi med att bara bjuda min farbror med familj? På ett sätt vill jag ha med hela släkten men ur lokalsynpunkt och pengasynpunkt så kanske vi borde dra en gräns någon stans. Men hur gör man det när det inte är så stor släkt?

Sen funderar jag mycket på om vi ska bjuda en kompis och respektive från högskolan, då jag var på deras bröllop, det var dock ca 8 år sedan. Sen funderar jag även på att bjuda delar av mitt gamla gymnasiegäng. Kan jag med det? Vi var fyra som hängde ihop mkt varvid en av dom har gift sig och jag var på det bröllopet för mer än 5 år sedan. Henne har jag ingen som hellst kontakt med idag. Det är väl framförallt min absolut bästa vän från den tiden jag  eventuellt skulle bjuda men kan jag med att bjuda henne och inte bjuda de andra tre? Har dessutom inte pratat med henne på säkert 2 år, men hon finns ändå med mig och jag vet att om vi skulle träffas så skulle det vara som om vi sågs igår.

Jag vet att det inte finns några måsten, borden osv, att det helt och hållet är vi som bestämmer vilka som ska komma. Men jag tar tacksamt emot tips på hur ni gjort eller skulle göra.

• Svar på tråden Hur ska man tänka när det gäller inbjudan?
  • darkHorse

Hej!

Jag tycker att man i slutändan får bjuda precis vilka man vill, men det förenklar lite om man har tänkt på eventuella konsekvenser innan. Jag skulle resonera såhär:

Främst skulle jag bjuda de som står nära och som ni vill dela er dag med. Jag tycker att det är helt ok att bjuda vissa släktingar, men inte andra och även vissa ur ett gammalt gäng, men inte alla. Man behöver inte bjuda tillbaks som tack för att man varit gäst på deras bröllop. Som tumregel skulle jag nog bjuda de som ni vill ha en fortsatt relation med elelr som betyder mycket för er.

Med det sagt kan det ibland vara värt att kompromissa för att undvika konflikter. Bröllop kan locka fram det sämsta i människor, och om det riskerar att skapa osämja i familjen genom att välja bort medlemmar får man fundera över vilka avvägningar man får göra. Personligen hade jag nog bjudit de jag ville iaf. Och deras respektive, för jag är en sådan som tycker att festen är till för att deltagarna ska trivas också (inte respektive om de bjuds i grupp, typ min kör dock).

Lycka till med inbjudningarna!

Svar på tråden Hur ska man tänka när det gäller inbjudan?