• STÅL

Vad ska jag göra?!

Jag, eller då vi har ett dilemma. Vi vill så gärna! förlova oss 11-11-11. Men vi vill göra det stort och högtydligt. Vi vill liksom ha en heldag till förlovningen där vi gör allt som vi tycker om. Ungefär så här exempel: På morgonen går vi till cafeè äter en god frukost.. Sen åker vi till vårt favorit museèum och tittar där. Vi avnjuter en god lunch på restaurang. Efter det blir det att bege sig av till hårfrisörskan och fixa till en håruppsättning. (Tiden är beställd innan hos hårfrisörskan). Och klä på sig sin balklänning. Min kille får väl göra det han vill då jag är där och fixar till mig. Han måste ju i alla fall klä på sig sin frack. När vi båda är klara så åker vi väl iväg till vårt ställe där själva förlovningen/ringväxlingen ska vara. När den är avklarad så åker vi till en fin restaurang och avnjuter en 3 rätters-middag. Till sist hade vi tänkt att ta in på hotell i en svit, eller i ett finare dubbelrum i alla fall. Sen hade vi tänkt att ha en fest för familjerna dagen eller veckan efteråt. Festen ska vara i en lokal och bestå av: Välkommst drink, 3-rätters middag, tårta & kaffe. Kanske lite dans också. Jag tycker allt detta låter trevligt. Men tyvärr är det ju detta med penngar som är problemmet. Jag är förtidspensionnär, och min kille tjänar inte så bra penngar. Sen måste min kille resa utomlans av privata skäl. Och vi håller också! på med att renovera vår lägenhet. Och det kostar också. Visst får man leva inom sin ekonomiska gräns. Men lägenheten måste! renoveras. Min kille måste! resa tyvärr.

Så det ända som återstår att ändra på är förlovningen.

Så frågan är om vi ska:

1. Göra så här som jag har skrivit här ovanför och flytta förlovningen till 12-12-12 nästa år istället. Då vi har råd att göra det sådär stort och högtydligt som vi vill.

Eller om vi ska göra såhär istället:

2. Förlovar oss 11-11-11. Äter frukost hemma, går på museèum, och äter lunch på restaurang. Åker hem och fixar håret själv hemma, och klär på mig/oss osv. Sen åker vi till förlovningsplatsen och förlovar oss/byter ringar. Sen äter på restaurang en middag bara, och ev. efterrätt. Sen åker vi hem och har mys hemma istället med levande ljus osv. Sen kan familjerna komma på fika (smörgåstårta & tårta & kaffe) hos oss istället. Dagen efter eller veckan efteråt.

JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG. OCH VILL VETA:

HUR HADE NI GJORT? VILKET ALTERNATIV HADE NI VALT?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 13:21
    Vi visste att lägenheten skulle renoveras. Och det har vi påbörjat. Men min killes resa kom som en chock idag. Därför fick jag detta dilemma idag. Hade det inte varit för resan så hade vi haft råd att göra variant nr.1 Om än att vi hade fått välja ett billigt hotell, billig frisör osv. Men nu vet jag varken ut eller in. Därför vill jag ha ER HJÄLP!
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • Mariahove

Jag hade nog förlovat mig som ni bestämt innan 11-11-11 och tagit budget varrianten.

• Chicita

Jag är ledsen, men jag skulle inte valt något av det.
    Själva förlovningen för mig är inget att göra en stor grej av (men självklart så får man göra det om man vill Flört)

Jag hade valt en mysig frukost på sängen, kanske lite chokladfondue och uppskuren frukt att doppa efteråt.
    Sen bara en mysdag. Om ni gillar museeum så kanske jag skulle ha valt att gå dit och växlat ringarna om man nu vill göra något speciellt av det.

• Niini

Personligen tycker jag inte det är allt omkring som är det viktig vid en förlovning. Vill ni föörlova er 111111 så gör ni det på ett sånt sätt så ni har råd. En förlovning är nog alltid minnesvärd oberoende :)

• Fröken Söt

Jag hade nog behållt datum för ringväxling och kört den enklare varianten, det lät mysigt! (personligen tycker jag att ni redan är förlovade eftersom ni bestämt er gemensamt, och det är då alltså själva ringväxlingen som ska "firas").

• Bettina

Jag hade behållt 11 11 11 och inte blåst på så stort.
    Spara pengarna till bröllopet, det kan behövas för det är inte så billigt  

• förlovadflicka
    Bettina skrev 2011-08-11 13:51:00 följande:
    Jag hade behållt 11 11 11 och inte blåst på så stort.
    Spara pengarna till bröllopet, det kan behövas för det är inte så billigt
    Håller med! Tänk liksom om gästerna säger efter bröllopet "förlovningsfesten var bättre"... :S
  • lurpan

Oj, va pamiga planer du har. :)
    Av de alternativen hade jag personligen valt alternativ nr 2.
    Spara pengarna till bröllopet istället. 

• Tittij

Jag hade absolut lagt ner allt det på en förlovning. Hur har ni isåfall tänkt er ert bröllop??? 
    Jag hade förlovat mig enligt budgetförslaget 11-11-11 och höllt ett högtidligt bröllop 12-12-12 istället! 

• sweet

Jag hade gått på 11-11-11 och gjort det efter den budget ni har. Som alla andra säger så är det ju viktigast att ni är tillsammans och gör något mysigt. Vad ni än gör så kommer ni att komma ihåg denna dagen.
    Och en förlovning innebär inte att man måste lägga en massa pengar.

Sen kan jag förstå att det är kul att få klä upp sig och skämma bort sig om man inte gör det varje dag. Varför inte starta dagen med färsk frukt och lite bubbel i sängen? Kanske skämma bort er med att ge varandra massage. Åka till museet du pratade om. Om ni har råd äta ute på en romantisk restaurang eller köpa med något som ni kan äta hemma till eran favorit musik och levande ljus. Det finns ju så mycket man kan göra för att det ska bli romantiskt.

Hoppas ni kommer fram till något som passar både er och eran budget!

• Moster Stina

Jag hade förlovat mig i år, men hoppat över alla kostsamma saker som faktiskt kan läggas till bröllopet så småningom. Jag menar håruppsättning, balklänning, hotellövernattning osv.

Man kan ju göra sin förlovning väldigt speciellt ändå, men bröllopet däremot kan ju få bli något extra istället så småningom.

Romantik för förlovningen kan ni skapa med lagombudget! Fin restaurang kanske....eller favoritmuséet, men man behöver ju inte göra precis allt!

Jag är jätteglad att vi själva inte gjorde vår förlovning pass kostsam och speciell! Det var underbart att få sätta på sig en fantastisk klänning, och göras supersnygg EN gång i livet liksom!

Och middag för familjen kan ni ju såklart ändå ha...men de flesta brukar i alla fall tycka att det är en lite av en privasakt sak att fira, så gör inget stort av det i så fall. (Föräldrar blir ju alltid oroliga om de tycker barnen spenderar onödiga pengar!)

Lycka till med planerna!

• AnnaAK

oj.. jag håller med alla ovan. gör det speciellt men billigt, för att ni gör en massa dyra saker för pengar som borde läggas på annat så blir inte dagen bättre för det. det är hur ni känner och situationen i livet med varandra som gör det. Om ni lägger massvis med pengar på detta och sen har svårt att betala bröllopet efteråt.. eller inte har pengar 12-12-12 för att något annat akut har kommit up.. så att ni är i samma sits igen liksom. då tycker jag att det är större/viktigare att spara det ni tänkte lägga på förlovningen och lägga det i bröllopskassan så är ni ju redan en bit på väg. och ha en underbar dag ändå ihop. och slipper stressa över pengar.

jag blev överaskad av min kille när vi förlovade oss. men det va på vår cykelsemester där han hade gjort hemmagjorda ringar och gömt i en vecka på cykeln, sen åt vi en "speciell" glass och kärleksmums på cafe och cyklade vidare på en underbar cykeldag.. Bästa dagen i mitt liv (hittils), utan att pengaåtgång behövdes.

• STÅL
    TACK FÖR ALLA TIPS! Ja, ni har RÄTT! Det är bättre att sattsa på bröllopet. Bröllopet hade jag faktigst glömt bort (he hi he). Men vi gifter oss nog inte än på några år.
Svar på tråden Vad ska jag göra?!