• Anonym

Har cysta som måste opereas + cellförändringar!

Var hos gynekologen idag. Jag har en stor cysta (godartat) som måste opereras. Den trycker mot urinblåsan, annars märker jag inte av den alls. Ena äggstocken ryker nog. Läkaren ville gärna göra båda operationerna på en gång, men då vill han ta bort livmodern också. Jag kommer nog inte att skaffa några barn och jag är 40 så det är lite sent, men jag vill inte få livmodern bortopereda för att det är enklare för läkaren. Han sa också att man kunde göra olika snitt, ett "bikinisnitt" som inte syns så mycket eftersom det är under byxlinningen och ett där man öppnar hela magen. Han ville göra det sistn'mnda - återigen för att det var enklast så (det var i alla fall så jag, och min nyblivne man som var med, uppfatade det hela).

OK, jag måste väl opereras, men trots att jag är 40 är jag noggrann med hur jag ser ut och vill inte ha fulare ärr än nödvändigt så jag ska kämpa för att få ett bikinisnitt - jag skiter i om läkaren måste kämpa en extra halvtimme med att få ut cystan.

Och även om jag inte tänker skaffa barn vill jag ha kvar livmodern. Han uttryckte det som att den behöver man ändå inte om man inte ska skaffa barn. Det blir bara det att man slipper mensblödningarna. De lider jag inte det minsta av ska jag tillägga.

Lite ledsen

• Svar på tråden Har cysta som måste opereas + cellförändringar!
  • Å och D

Du är fortfarande i fertil ålder så jag ser ingen anledning till varför man ska ta livmodern. Du KAN ändra dig och då ska du ha möjlighet till det. Kan bra säga att jag känner med dig även om det är ofarligt blir an skärrad ändå. Jag opererad nyss bort en hudtumör i ansiktet och det var ingen picknick även om det liksom inte är farligt. Ta hand om dig skäm bort dig lite och det ÄR OK att tycka det är skitjobbigt ....

• Anonym (sjuksköterska)

En liten tanke bara.. Är väl bättre att ta bort livmodern nu än att riskera att få cancer senare o ändå ta bort den då. Om du hade cellförändringar så finns det en viss risk att de utvecklas till cancer i framtiden.

• Anonym
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2011-08-11 16:38:32 följande:
    En liten tanke bara.. Är väl bättre att ta bort livmodern nu än att riskera att få cancer senare o ändå ta bort den då. Om du hade cellförändringar så finns det en viss risk att de utvecklas till cancer i framtiden.
    Fast enda anledningen till att läkaren vill ta bort livmodern är att den är ivägen när han ska operera. Den är helt frisk i övrigt (det är godartade cellförändringar, men de måste ändå bort). Om jag vill behålla livmodern blir det en knepigare operation - kanske kan man inte göra det i en och samma operation heller.
  • Anonym

Får man hormonproblem om man opererar bort en av äggstockarna men låter den andra vara kvar?

• Anonym

Stopp, låt honom inte operera bort mer än nödvändigt! Även om du inte vill ha barn, är det väl onödigt att hamna i klimakteriet tvärt??? Och om det finns minsta tvekan om eventuella barn, så finns det ännu mer anledning att stoppa onödigt stort ingrepp. Vilken underlig inställning den "sjuksköterska" har, som skrev här ovan. Enligt min erfarenhet är man tvärtemot hennes åsikt, väldigt restriktiv med att operera bort livmodern, ens när kvinnan har stora besvär av tex myom=mycket stora blödningar. Och slutligen vill jag säga att jag var 43 när jag födde sista barnet. Med det sagt vill jag ändå säga att jag respekterar alla som inte vill ha barn. 

• Anonym

Läste detta på en webbsida idag:

Att operera bort livmodern

Det finns olika skäl att avlägsna livmodern. Muskelknutor (myom), blödningsrubbningar, cancer i livmodern (eller i livmoderhalsen) eller framfall är de i särklass vanligaste. När det gäller cancer råder det inga tvivel om att livmodern bör opereras bort, men i de övriga fallen går åsikterna isär. Det finns både för- och nackdelar med att operera bort livmodern och det är bara kvinnan själv som kan avgöra vad som känns rätt. Lättnad över att slippa sjukdomar och symtom måste vägas mot att det rör sig om ett större operativt ingrepp. Operationen är så omfattande att man behöver räkna med att sjukskriva sig i sex till åtta veckor och att man först efter tre månader kan återfå arbetsförmågan helt. En av fem kvinnor får problem med att kissa, eller problem med att blåsan och slidan sjunker ner efter operationen. Många gånger är kvinnan orolig för att sexlivet ska bli annorlunda efter operationen, att det ska göra ont eller vara skadligt. Och givetvis sker det förändringar, men för de allra flesta är besvären övergående.

Jodå. Det finns många skäl till att operera bort livmodern. Att det ska bli lättare för kirurgen tycker jag inte är något giltigt skäl faktiskt.

Han sa att den ena äggstocken måste bort eftersom cystan sitter på den, men med tanke på att allt annat han sa gick ut på hur det skulle bli enklast för honom börjar jag känna tvivel. Kan verkligen inte en skicklig kirurg avlägsna cyctan utan att ta bort hela äggstocken? Med tanke på att den är en godartad cysta känns det väldigt trist att jag ska må sämre efter en operation!!!
  • Houdini
    Anonym skrev 2011-08-11 22:09:49 följande:
    Stopp, låt honom inte operera bort mer än nödvändigt! Även om du inte vill ha barn, är det väl onödigt att hamna i klimakteriet tvärt??? Och om det finns minsta tvekan om eventuella barn, så finns det ännu mer anledning att stoppa onödigt stort ingrepp. Vilken underlig inställning den "sjuksköterska" har, som skrev här ovan. Enligt min erfarenhet är man tvärtemot hennes åsikt, väldigt restriktiv med att operera bort livmodern, ens när kvinnan har stora besvär av tex myom=mycket stora blödningar. Och slutligen vill jag säga att jag var 43 när jag födde sista barnet. Med det sagt vill jag ändå säga att jag respekterar alla som inte vill ha barn.

Man hamnar inte i klimakteriet bara för att man tar bort livmodern och jo de tar bort livmodern vid problem med myom om inte kvinnan är väldigt mycket emot det.

Livmodern har nu inte ett dugg att göra med klimakteriet att göra. Jag råkar ha första hands information om det jag tog bort min livmoder innan kah fyllde 30 och jag gick inte in i klimakteriet då. Det har med äggstockarna att göra.

Skräm inte folk när man inte är säker på hur det ligger till. Varken med det ena eller det andra

• terilouise

jag ha själv tagit bort ena äggledaren o ena äggstocken och jag ha inte hamnat i kilmakteriet.jag ha dessutom en cysta på äggstocken som jag ha kvar just nu och läkarn försöker göra allt för att jag ska slippa ta bort den sista oxå för då hama jag i kilmateriet,jag har opereat mig 7 gånger för cystor o 2 gånger när dom tog äggstocken o ledarn.

• Anonym

Cystan sitter på äggstocken. Måste man ta bort hela äggstocken då? Kan man inte punktera cystan och skära loss den från äggstocken? Jag kan ju inget alls om sånt.

Svar på tråden Har cysta som måste opereas + cellförändringar!