Har cysta som måste opereas + cellförändringar!
Var hos gynekologen idag. Jag har en stor cysta (godartat) som måste opereras. Den trycker mot urinblåsan, annars märker jag inte av den alls. Ena äggstocken ryker nog. Läkaren ville gärna göra båda operationerna på en gång, men då vill han ta bort livmodern också. Jag kommer nog inte att skaffa några barn och jag är 40 så det är lite sent, men jag vill inte få livmodern bortopereda för att det är enklare för läkaren. Han sa också att man kunde göra olika snitt, ett "bikinisnitt" som inte syns så mycket eftersom det är under byxlinningen och ett där man öppnar hela magen. Han ville göra det sistn'mnda - återigen för att det var enklast så (det var i alla fall så jag, och min nyblivne man som var med, uppfatade det hela).
OK, jag måste väl opereras, men trots att jag är 40 är jag noggrann med hur jag ser ut och vill inte ha fulare ärr än nödvändigt så jag ska kämpa för att få ett bikinisnitt - jag skiter i om läkaren måste kämpa en extra halvtimme med att få ut cystan.
Och även om jag inte tänker skaffa barn vill jag ha kvar livmodern. Han uttryckte det som att den behöver man ändå inte om man inte ska skaffa barn. Det blir bara det att man slipper mensblödningarna. De lider jag inte det minsta av ska jag tillägga.
Lite ledsen